۱۳۹۰ مرداد ۷, جمعه

تورکمن صحرا دا ایکی گـؤل قوراپدیر

گنبدقابوس ینگ داشلی بورون شهرچه‌سی نینگ تؤوه رئگینده یئرلشیأن 3 گؤل‌دن 2 سی قوراقلیق سبب لی قوراپ دیر.

بوآجی خبر قایناق دان :

داشلی بورون داقی آجی گؤل وآلاگؤل قوریدی

گنبدکاووسینگ داشلی بورون شهرچه‌سیندأکی اۆچ گؤل‌دن ایکیسی قوراقلیق اۆچین قوریدی.

ایرانینگ رسمی حابار آژانسی ایرنانینگ برن حابارینا گؤرأ آجی گؤل و آلاگؤل قوریدی و آلماگؤل ده قوریماق حوپی بیلن قارشیلاشیار.

حمید سالمی دمیرقازیق خراسان ولایاتینداقی شیرین دره بندیدن آلماگؤله سوو ایبرلِندیگینی یؤنه بو بندینگ آلماگؤلدن اوزاق بولاندیغی اۆچین یترلیک سو گلمأندیگینی آیتدی.

قایناق: تورکیه دؤولتی نینگ رادیو وتلویزیون تشکیلاتی

۱۳۹۰ تیر ۳۰, پنجشنبه

بررسی مناسبات ایران وترکمنستان، ازجانب تحلیلگر آسیای میانه در دویچه وئله

ترکمنستان "تنها کشوری که با ایران مشکل ندارد" ، ایران وترکمنستان نزدیک پنج میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. به نظر امین گلی ترکمنستان دروازه‌ی ورود ایران به آسیای میانه است. به نظر دکتر پیمانی برخی ازمشکلات ایران وترکمنستان راه حلی فوری ندارد.

ترکمنستان وایران به قول مقام‌های ایران، دوکشور برادر و دوست هستند. در ورای این دوستی مشکلاتی هم هست که لاینحل مانده است. آیا سفر دو روزه‌ی علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه به این کشور، مشکلات را حل خواهد کرد؟

همایش تجاری ایران و ترکمنستان و یازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان در روزهای ۲۹ و ۳۰ تیرماه در عشق‌آباد برگزارمی‌شود. ریاست هیئت بلندپایه‌ی ایرانی را در این نشست دو روزه وزیر امورخارجه‌ی ایران برعهده دارد. به رغم مشکلات حل نشده، حجم مبادلات تجاری دوکشور از مرز ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گذشت.

علی اکبر صالحی وزيرامورخارجه ایران درعشق‌آباد گفت: «اراده دوکشور ايران وترکمنستان اين است که رقم مبادلات تجاری خود را در آينده‌ای نزديک از حدود ۵ ميليارد دلار به ده ميليارد دلار افزايش دهند».

فراز و نشیب مناسبات دو کشور: ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را ۲۰ سال پیش به رسمیت شناخت. اساس دیپلماسی ایران با این همسایه شمالی در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی پایه‌گذاری شد. ترکمن‌ها به اواسب هدیه کردند و شهرکی نیز به نام هاشمی رفسنجانی نامگذاری شد. پروژه‌های عظیمی چون "سد دوستی"، "خط آهن سرخس- مشهد" و ساخت نخستین خط لوله گازی "کرپچه-کردکوی" در زمان رفسنجانی آغاز شد. رئیس جمهور سابق ترکمنستان حتی در وصف دوستی دو کشور شعری سرود. این سیاست ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز ادامه داشت.
اما روند توسعه مناسبات دو کشور با روی کارآمدن احمدی‌نژاد ماهیت دیگری پیدا کرد. ترکمنستان صادرات گاز خود را به ایران در پایان نخستین دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد قطع کرد. ایران در این دوره کاردار این کشور را به دلیل بدرفتاری پلیس این کشور با رانندگان کامیون ایرانی احضار کرد. به رغم این چالش‌ها ترکمنستان و ایران در قیاس با دیگر همسایگان ایران تنها کشوری است که با ایران مشکلی نداشته و همسایه‌ای بی دردرسر به حساب می‌آید.

کمکهای نان و آرد دو همسایه: ترکمنستان با تکیه به کمکهای ایران توانست در بدترین روزهای استقلال خود از "بحران آرد و گندم" بیرون بیاید. امسال تولیدات غله در این کشور با مازاد مواجه شد و در عید نوروز امسال، این کشور هزار تن آرد به ایران هدیه کرد.

به رغم این علامت‌های دوستانه دو طرف، هنوز مرز آبی دو کشور در دریای خزر پس از ۲۰ سال سقوط شوروی مشخص نشده و مشکلات بسیاری از تاجران ایرانی در این کشور تا کنون لاینحل مانده است. قیمت خرید گاز ترکمنستان نیز از سوی دو کشور پنهان نگاه داشته شده است. علاوه بر این صدور روادید ترکمنستان برای شهروندان و تجار ایرانی نیز یکی دیگر از مشکلات است.

ترکمنستان با ترکیه و ایران مشکلات مالی دارد: امین گلی، "مدیر مرکز مطالعات ترکمن‌شناسی" و همکار پروژه آکادمیسین‌های خارجی در دانشگاه بوروس سوئد به دویچه وله می‌گوید، ترکمنستان دروازه‌ی ورود ایران به آسیای میانه است. وی ادامه می‌دهد: «ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی دچار مشکلاتی شده و ترکمنستان و آسیای میانه میتواند راه ایران را به خارج از مرزهایش بگشاید».

به نظر آقای امین گلی در ترکمنستان سیستم مالیاتی واحدی که مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد وجود ندارد. وی اضافه می‌کند: «صالحی به این خاطر سفر کرده که مشکلات تبادلات ارزی و مالی را هم حل کند».

وی همچنین میگوید که ترکمنستان با ترکیه هم مشکلات مالی و بانکی دارد.

آیا مشکلات دو کشور با سفر صالحی حل خواهد شد؟ سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در راس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عشق‌آباد آیا میتواند برخی از مشکلات دیرینه دو کشور را حل کند؟

به نظر دکترهومن پیمانی، رئیس بخش امنیت انرژی و جغرافیای سیاسی انستیتوی مطالعات انرژی در دانشگاه سنگاپور، برخی از مشکلات ایران و ترکمنستان راه حلی فوری ندارند. مسئله تعیین رژیم حقوقی به نظر این کارشناس به دلیل اهمیت آن از جمله این مسائل هستند. اختلافات در بخش جنوبی دریاچه خزر میان ایران و ترکمنستان و آذربایجان لاینحل مانده است. این کارشناس به دویچه وله میگوید: «ایران و ترکمنستان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند توسعه مناسبات خود را برمبنای این مسئله تنظیم کنند».

علاقه حضور بیشتر شرکتهای ایرانی علیرغم مشکلات: آقای پیمانی درباره مشکلات تاجرهای ایرانی هم میگوید که این مسئله فقط به ترکمنستان مربوط نمی‌شود، بلکه تاجرهای ایرانی درجمهوری آذربایجان هم مشکل دارند. مقامهای دوکشوراینگونه مسائل را طرح نمی‌کنند چون فکر میکنند بزرگ کردن آن به حل مشکل کمکی نمیک‌ند.

علیرغم مشکلات موجود مالی، تاجران ایرانی قصد دارند در بازار ترکمنستان حضور فعالی داشته باشند. مقام‌ای ایران گفته‌اند که در حاشیه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، همايش بزرگ تجار بخش دولتی و خصوصی دو كشور نیز برگزار میشود. در این همایش بيش از ۷۰ نفر از تجار ايرانی شرکت کرده‌اند.

به نظر امین گلی ترکمنستان تنها کشور همسایه ایران است که به رغم مشکلات حل نشده، در قیاس با دیگر همسایگان، مناسبات بسیار خوبی با ایران برقرار کرده است و با ایران مشکلی ندارد. در ۲۰ سال اخیر بین دو کشور هیچگونه برخورد مرزی اتفاق نیافتاده و مناسبات "برادرانه و دوستانه" دو کشور با روی کار آمدن دولت‌های رفسنجانی، خاتمی و حتی احمدی‌نژاد تغییری نکرده است.% ، طاهر شیرمحمدی ، تحریریه: علی امینی

۱۳۹۰ تیر ۲۸, سه‌شنبه

تلاش غیرایرانیها برای آزادی نخبه ی ترکمن ایرانی

نامه ی دانشمندان وبرندگان جایزه ی نوبل به آیت الله خامنه ای درمورد امید کوکبی نخبه ی تورکمن ایرانی

خطاب به شما آیت الله العظمی علی خامنه ای: ما این نامه را نوشته ایم تا از شما در خواست کنیم که بزرگواری نموده و اشتباه صورت گرفته توسط دولت قانونی شما در زندانی کردن آقای امید کوکبی، دانشجوی دکترای دانشگاه تکزاس-آستین را اصلاح فرمایید.
آقای کوکبی در زمستان پارسال در حالیکه برای ملاقات پدر و مادر خود به ایران مراجعه کرده بودند در فرودگاه تهران بازداشت شده اند. ما آگاه شده ایم که ایشان در زندان اوین به سر می برند و به زودی قرار است که به جرم ” ارتباط با دولت متخاصم” و “کسب درآمد نامشروع” در دادگاه محاکمه شوند.
ما یک سازمان مستقل غیر دولتی متشکل از دانشمندان، پزشکان، مهندسان و محققان هستیم. طبق اظهارات اساتید و دانشجویان دانشگاه تکزاس و همچنین موسسه علوم فوتونی در بارسلونا- اسپانیا،که ایشان مدرک کارشناسی ارشد خود را در این موسسه گرفته اند، همگی گویای این واقعیت هستند که آقای کوکبی تمامی تمرکز خود را بر روی درس خود داشته اند و از سیاست دوری می گزیده اند. ایشان به خاطر همکاری در امر اموزش ، کمک هزینه می گرفته اند. که این کمک هزینه به طور معمول به تمامی دانشجویان سال اول دکتری چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی، توسط دانشگاه تکزاس داده می شود و این کمک هزینه از طرف دولت آمریکا یا دیگر آژانس ها نمی باشد.
برخی از گزارش ها هم حاکی از این است که ایشان مضنون به تبادل اطلاعات در مورد فن آوری هسته ای هستند. ما به عنوان دانشمندان می توانیم به شما اطمینان دهیم که تحقیقات و مطالعات ایشان هیچ ربطی به انرژی هسته ای ندارد.آموزش و پروژه دکترای ایشان در مورد اپتیک می باشد.به نظر می رسد که ایشان یک دانشمند جوان و با استعدادی هستند که مطالعات ایشان بدون هیچ دلیلی قطع شده است.اگر به امید برای ادامه تحقیقات خود فرصت داده شود، ایشان قادر خواهند بود که مهارت ها و افتخارات فراوانی را برای کشور بزرگ ایران به ارمغان بیاورند.
زندانی کردن امید کوکبی و محاکمه ای که ایشان ، در پیش رو دارند، باعث هراس سایر دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ایران شده است.و بسیاری از آنان به جای اینکه دانش و مهارت های خود را به ایران برگردانند ، با ترس در مورد آینده خود در حال تغییر افکار خود در مورد بازگشت به ایران می باشند.ما اطمینان داریم که شما با فرزانگی خود دراین مورد با اجازه دادن به آقای کوکبی برای ادامه تحصیل خود در خارج از کشور و مسافرت ازادانه به کشور مادری خود تمامی نگرانی ها را برطرف نمایید.
با تشکر از حسن توجه شما به این نامه،
با تمامی احترامات:

Joel L. Lebowitz , Rutgers University , Paul H. Plotz , MD , Wasshington, DC , Walter Reich , Washington University, Eugene Chudnovsky , Lehman College of CUNY

Alexander Greer , Brooklyn College of CUNY , Dorothy Hirsch , Executive Director Emerita , Arno Penzias* , New Enterprise Associates , Max Gottesman , Institute of Cancer Research , Zafra Lerman , MIMSAD, Inc. , Jack Minker , University of Maryland
Philip Sarachik , Polytechnic Institute of New York , Simon Levin , Princeton University
J. Joseph Blum , Duke University , Joseph Birman , City College of New York
David Baltimore* , Caltech , Allen J. Bard, University of Texas

Thomas Eisner ,Cornell University Fang Li Zhi University of Arizona ,

Edward Gerjuoy University of Pittsburgh

Pierre Hohenberg New York University, Kurt Isselbacher Mass General Hospital Jerome Karle*

U.S. Naval Research Lab Walter Kohn * , U.of California

StaBarbara , James Langer Inst.Theor. Physics Sta Barbara , Benjamin Lax

MIT Peter D. Lax New York University , Louis Nirenberg New York University

John Polanyi* University of Toronto , Stuart Rice University of Chicago Myriam Sarachik

City College of New York Harold स्चेरागा Cornell उनिवेर्सित्य

Sylvan Schweber Brandeis University Andrew Sessler

Lawrence Berkeley Laboratory Lawrence Shepp Rutgers University Maxine Singer Carnegie Inst. of Washington Alfred I. Tauber, Boston University Charles Townes* Univ. California,

BerkeleySteven Weinberg * University of Texas, Austin ,

Myrna Weissman Columbia University Rosalyn यलो* Mount Sinai School of Medicin

کسانی که درجلوی اسمشان ستاره امده است ، برندگان جایزه نوبل می باشند. * برگرفته ازسایت ترکمنصحرامئدیا.نئت

۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

bildirish -بیلدیریش

دعوت به سخنرانی وگفتگو دراتاق پالتاکی کنگره ی ملیتهای ایران فدرال

سخنرانان : آقای علی روشن ودیگر علاقمندان ،موضوع : سیستم حکومت فدرالی وجنبش دموکراسی خواهی درایران

- این گفتگو، درصورت تمایل شرکت کنندگان می تواند به حالت بحث آزاد هم درآید. وازعلاقمندان به شرکت وهمکاری، در اشکال طرح سوال، اظهارنظر، شعرخوانی وپخش آهنگ وآواز متناسب با این مناسبت استقبال شده، وقت کافی داده خواهدشد.

زمان: شنبه 16 ژوئیه 2011 برابر با 25 تیر 1390، ازساعت 20:30 بوقت اروپای مرکزی، برابر با ساعت 14:30 بوقت تورنتو شروع می شود،

Adres: Paltalk Messenger, Chat Rooms: View All - Middle East / Iran: IRAN Kongreh Melyathay Iran e Federal,

Admin group of Paltalk komite

2011-07-16

۱۳۹۰ تیر ۲۳, پنجشنبه

سخنی با مؤلف کتاب دوجلدی چریکهای فدائی خلق

امیر مومبینی : حاکم کردن قوانین وسنت‌های متروک قبایل صحرانشین عربستان برزندگی مردم ایران چه معنایی جز صدور حکم نابودی این کشور داشته است؟ کجای این کار بیانگر خرد وعقل است؟

آقای محمود نادری جلد دوم کتاب خود به نام چریک‌های فدایی خلق را بیرون داده است. کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای را دریک نفس خواندم وبعد سعی کردم دریابم کدام تکه از این کتاب براستی تاریخ است. دراین کتاب او با ذکر نام شناسنامه‌ای من فرج الله مومبینی کاظمی، ویا کوتاه آن فرج‌الله کاظمی، و گاه امیر، مطالب زیادی آورده ونقدهایی هم نوشته است. من ازآن چه به خودم مربوط است میگذرم، می‌پردازم به اتهامات سنگینی که به برخی از دوستان ما وارد آمده است ویا اطلاعات اشتباهی که درکتاب ثبت شده است. سوال من از آقای نادری این است. به عنوان یک مدعی تاریخ نویسی، وقتی شما تاریخ زنده‌ی یک جریان را می‌نویسید، درحالی که اکثر رهبران واعضای آن جریان (تا آنجا که مربوط به جلد ۲ است) زنده هستند، ودرحالی که اکثر این افراد آماده هستند با شما رویاروی شوند وبه پرسشهای شما پاسخ دهند واز شما بپرسند، شما چگونه باز به بازجویی‌های افراد شکنجه شده استناد می‌کنید ویا با گمانه زنی به نوشتن این تاریخ می‌پردازید؟ اگر شما براستی قصد تاریخنویسی دارید چرا به هیچ یک از اعضا و رهبران این سازمان رجوع نکردید تا اطلاعات خود را تدقیق کنید؟ آیا بی‌توجهی ویا تحریف حقایق توسط هرکس ودرهرکجا دراین شور بی‌قانون مجاز است؟ ملاحظه می‌کنید که من دراینجا شمارا به چیزی متهم نمیکنم تا نخست منطق را طرح کنم. من معتقدم که اگر بخواهم راجع به شما قضاوت کنم چون زنده هستید باید نخست سعی کنم شما را بشناسم و اگر ممکن شد با شما تماس بگیرم و مسایلی را بپرسم . فرار شما از تماس عقلی خود به تنهایی میتواند همه چیز را روش کند. شما نیز اگر ازمنطق وعقل پیروی کنید میتوانید همین روش را درپیش گیرید واز کسانی که تاریخ این سازمان را میدانند این تاریخ را بپرسید. ما که درنقد و انتقاد کار خود از دشمنان خویش هم بیشتر مایه گذاشته‌ایم. اگر ما هشت عضو هیات سیاسی سازمان فداییان خلق ایران درتاشکند تصمیمی گرفته‌ایم همه دربرابر درست یا نادرست بودن آن تصمیم مسئول هستیم. حتی اگر کسی مخالف آن تصمیم بوده است به دلیل عضویت وی درآن ارگان مسئولیت داشته است. شما اگر انتقاد دارید چرا چوب انتقاد را بر سر یک نفر خرد می‌کنید بدون آن که با او تماسی بگیرید واز او بپرسید.
آقای نادری از من نقل و قول کرده است که فداییان بی‌تجربه و بازیگوش بوده، دانش کافی نداشته‌اند وتعداد قلمزن‌های آنان از تعداد انگشت‌های دست کمتر بوده است. یا این که از قول من گفته شده که سازمان مثل دایناسوری با هیکل بزرگ وعقل کوچک است. من انکار نمیکنم که برخی از این مطالب را نوشته‌ام و نقل ایشان از من تحریف نیست. اما، آنچه من گفتم درشرایطی متفاوت وبا قصدی دیگر بود وبه این معنا نبود که سایر جریان‌های سیاسی، مثلا آقای خمینی وجنبش ایشان، مجاهدین و رهبران ایشان و غیره از دانش و عقل کافی برخوردار بوده‌اند. به جز نیروی اندکی از لیبرال‌های ملی که تا حدی پا به سن گذاشته بودند وحزب توده‌ی ایران که نقشه‌های دیگری داشت سایرین همه برای اداره‌ی کشور فاقد هرگونه تجربه‌ای بودند. اگر من درسال
۵٨ به سازمان خودم، سازمان چری‌یک‌های فدایی خلق، گفته‌ام دایناسور درآن زمان نظرم نسبت به نیروهایی که نامبردم بسیار از این منفی‌تر بود. من جنبش خمینی را دایناسوری چند سر و تهی‌مغز می‌دانستم می‌دانستم. یکی ازخطاهای بزرگ ما عدم انتقاد کافی وبه موقع از دایناسوری به نام خط امام بوده است. دایناسور اصلی همان است که کشور را به نابودی کشاند. دایناسور اصلی همان است که حمام خون براه انداخت. دایناسور اصلی همان است که شما یا آن را قبول ندارید اما از آن می‌ترسید و برای حفظ خودتان حقایق را آنگونه که هست نمی‌نویسد وتحریف میکنید یا این که به دستور آن وبا هدف تخریب این مطالب را تهیه میکنید. کشوری که رئیس جمهورش درقرن بیست و یکم مدعی آماده کردن لشکریان جهت ظهور امام زمان است، کشوری که برخی از رهبرانش آگانه میخواهند آنقدر ویرانگری و فساد کنند تا امام زمان ظهور کند، آیا توسط یک دایناسور چند سر بی‌عقل هدایت نمی‌شود؟
آری، ما برای جلوگیری از نابودی کشور فاقد تجربه‌ و دانش لازم بودیم. اما نیرویی که حاکم شد برای نابودی کشور دارای تجربه‌ی کافی بود! فرمان‌های این نظام برای ایران فرمان‌های نابودی بوده است. حاکم کردن قوانین وسنت‌های متروک قبایل صحرانشین عربستان بر زندگی مردم ایران چه معنایی جز صدور حکم نابودی این کشور داشته است؟ کجای این کار بیانگر خرد وعقل است؟
%

* برگرفته از سایت اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، دوشنبه ۲۰ تير ۱٣۹۰ - ۱۱ ژوئيه ۲۰۱۱

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=39220

۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

چند خبر از تزکمنصحرا

چند خبر قابل توجه از ترکمنصحرا واستان گلستان

ابتدا عنوان خبرها : 1 - آغاز عملیات اجرائی خط آهن بین گنبد- داشلی بورون

2 - 30 میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی

3- وئب سایت بخش ترکمنی رادیوی استان گلستان با دونوع الفبا راه اندازی شده

4 - بازارچه مرزي اينچه بورون بازگشائي مي شود

5 - فرش بافی و پوستین دوزی ترکمن برای ثبت درفهرست میراث ملی تائید شد

ابتدا گزارشی ازمراسم آغاز عملیات اجرائی خط آهن گنبد- داشلی :

این مراسم در داشلی بورون با یک قوشغی زیبا درباره ی راه آهن وقطار که ازجانب گروه سرود روستا بصورت دسته جمعی اجرا گردیده شروع می شود، به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، درساعت چهار ونیم بعدازظهر روز پنجشنبه دوم تیر ماه 1390 وبه مناسبت آغاز عملیات اجرایی خط آهن گنبد-داشلی برون در روستای داشلی برون مراسم جشن وسروری برگزار وکلنگ آغاز عملیات به صورت نمادین با حضور مهندس رمضانی (پیمانکار و مسئول اجرای کل پروژه خط آهن گرگان- گنبد- داشلی برون) ومهندس غراوی نماینده ایشان وتوسط حاج آخوند احمدزاده امام جمعه محترم روستای داشلی برون زده شد.
روستای محروم و مرزی داشلی برون که مدتها رنگ باران را به خود ندیده بود همزمان با این روز بزرگ که نقطه عطفی در تاریخ این روستا خواهد بود شاهد بارندگی بسیار لطیف وهوایی دلپذیر وبهاری در نخستین روزهای تابستان بود. انگار خداوند میخواست شادی این مردم رنجدیده و زحمتکش را دوچندان کند. مردم خونگرم داشلی برون با برپایی آلاچیق وبا لباسهای سنتی ترکمن صحرا از ساعات اولیه صبح منتظراین لحظه بودند وخوشحال از این اتفاق فرخنده ای که مطمئناً در رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود به جشن وشادمانی پرداختند.
ابتدا وپس از خیر مقدم به مهمانان گرامی و پذیرایی با نان محلی ترکمن از مهمانان، گروه سرود روستا یک قوشغی زیبا در رابطه با راه آهن و قطار به صورت دسته جمعی خواندند وسپس شاعر وهنرمند خوب داشلی برون یعنی آقای "بایرام محمد حسین زاده" معروف به "خلیفه" اشعاری را در وصف ایران وانقلاب وخدمات متقابل ایران و داشلی برون خواندند وپس از آن کلنگ آغاز این پروژه عظیم بر زمین زده شد.
البته لازم به ذکر است که برنامه اصلی و کلنگ زنی آغاز این عملیات اجرایی توسط آقای "نیکزاد" وزیر محترم راه و شهرسازی در غرب روستای "گوزنی تپه" واقع درپنج کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس بود که البته افتخار حضور در روستای داشلی برون را پیدا نکردند و بنا به خواست مردم روستای داشلی برون و منطقه عملیات کلنگ زنی در روستای داشلی برون به صورت نمادین و به دور از هیاهوی سیاسی و جوی که متاسفانه برخی از مسئولین شهر اینچه برون به راه انداخته بودند مبنی براینکه نام پروژه خط آهن گرگان-گنبد-اینچه برون است واین خط آهن باید از اینچه برون بگذرد وبدون این که به این مسئله توجه نمایند که این خط آهن براساس اصول مهندسی طرح ریزی وبرنامه ریزی شده است وامکان عبور آن از اینچه برون به هیچ عنوان به صرفه و قابل قبول از لحاظ مهندسی خط آهن نمی باشد بر زمین طلایی داشلی برون زده شد.
به امید فردایی بهتر برای جوانان این مرز وبوم ودعای خیر برای مسئولین زحمتکش کشور ومقام معظم رهبری ودولت خدمتگزار ومردم سالار که بعدازخدا هرچه داریم از آنها داریم.

------- 2 : 30 میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی

فرماندار مراوه تپه گفت: برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی درشهرستان 30 میلیارد ریال مصوب شده است.
علی اصغر کرمانی درگفتگو با خبرنگار مهرافزود: تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای این طرح هزنیه شده است.
وی اظهار داشت: بقیه اعتبار به صورت تدریجی و سالانه اختصاص می یابد.
وی افزود: برای سال جاری نیز تاکنون 300میلیون تومان مصوب شده است و از مبلغ 750میلیون تومان سال قبل نیز 30 درصد صرف دیون شده است.
احداث نماز خانه و فضای جانبی در 300 متر مربع، احداث سرویس بهداشتی 20 چشمه در دو منطقه، احداث 40 عدد آلاچیق 350 متر مربع، احداث رستوران شامل ( فروشگاه و آشپزخانه ) 350 مترمربع، آمفی تئاتر روباز 2500 متر مربع، نمایشگاه صنایع دستی بازارچه ( 10 غرفه ) 350 مترمربع، و ... از اقداماتی است که می توان در سایت مختومقلی فراغی انجام داد.
ساخت هزار و 100 مترمربع سازه فضایی، هزار و 500 مترمربع پوشش پلی کربنات، سه هزار و 500 مترمربع موزاییک فرش، 600 مترطول بتن ریزی برای رواق های اطراف مقبره و سنگ کاری پله ها، آب نماها و گلدانی ها وستونی های سازه فضایی از اقدامات صورت گرفته دراین پروژه گردشگری است.

-- 3 :بازارچه مرزي اينچه برون راه اندازي مي شود : استاندار گلستان دربازگشت از كشور تركمنستان گفت: پس از رفع موانع و مشكلات موجود، درآينده اي نزديك بازارچه مرزي اينچه برون به شكل سابق راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا 'جواد قناعت' روز پنجشنبه در اين زمينه اظهارداشت: درسفر به كشور تركمنستان با مقامات ومسئولين اين كشور وبه ويژه استاندار استان آخان ديدار وجلسات متعددي برگزار گرديد و بر تقويت ارتباطات دواستان تأكيد شد.
استاندارگلستان اضافه كرد: درجلسه اي نيز كه با حضور وزراي دو كشور برگزار شد، بر تسهيل جهت تردد مسافر و گرفتن ويزا وهمچنين دادن اختيارات ويژه به استانداران آخال وبالكان جهت مراودات وسفر به استانهاي گلستان وخراسان شمالي به منظور امضاي تفاهم نامه ها و افزايش سطح همكاري تأكيد شد.
يادآور مي شود ؛ استاندار گلستان به همراه وزير كشور روز دوشنبه به منظور توسعه و تعميق همكاري هاي دوجانبه به كشور تركمنستان سفر كرده بود.

------- 4 : وئب سایت رادیو ترکمنچه گرگان: به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به همت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وئب سایت رادیو ترکمنچه گرگان به آدرس turkmen.irib.ir به زبان ترکمنی بصورت حروف فارسی و لاتین راه اندازی شد.
دراین وئب سایت می توانید ضمن شنیدن برنامه های رادیو ترکمنچه بصورت زنده، از اخبار منطقه و ایران به زبان ترکمنی مطلع وگلچین برنامه های فرهنگی تهیه شده را دانلود و بشنوید.

----- 5 : فرش بافی ترکمن ونیز پوستین دوزی ترکمن برای ثبت درفهرست میراث ملی تائید شده اند: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گلستان از فرش ترکمن و پوستین دوزی ترکمن به عنوان دو اثر معنوی استان یاد کرد که برای ثبت درفهرست میراث ملی تایید شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از مهر، قربان عباسی پیش از ظهر دوشنبه درگفتگوی خبری افزود: پرونده ۱۴ اثر استان گلستان برای ثبت درفهرست میراث ملی ومعنوی کشور تایید شد.
وی اظهار داشت: 12 تپه باستانی و دو اثر معنوی این استان، از پرونده های تایید شده برای ثبت درفهرست میراث ملی و معنوی هستند.
وی افزود: تپه آق آبادی در روستای قلعه محمود گرگان، تپه دو دانگ در روستای قلعه محمود گرگان، تپه شاهینی درروستای کماسی گرگان، تپه فوجرد در روستای فوجرد در گرگان، تپه مامایی در روستای مامایی گرگان، تپه مرد مومن در روستای
حیدر آباد گرگان وتپه محمد آباد در روستای محمد آباد گرگان از جمله پرونده های تائید شده هستند.
عباسی تصریح کرد: تپه ملیاری تلو تپه در روستای ورسن گرگان، تپه میر قربان در سرخنکلاته گرگان، تپه نوده در روستای کلاجان قاجار گرگان، تپه نیستانی در روستای شموشک علیا گرگان و تقی تپه درروستای تخشی محله گرگان از دیگر تپه های باستانی و تاریخی هستند که پرونده ثبتی آنها تایید شده اند.
وی ادامه داد: با ثبت این 14 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ومعنوی کشور، تعداد آثار ثبتی استان گلستان به 584 اثر خواهد رسید.
عباسی اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار باستانی وتاریخی این استان، ضمن معرفی اهمیت این آثار وتلاش برای حفاظت از آنها، گردشگران بیش از پیش به استان گلستان فراخوانده شوند.% * برگرفته از سایت دانشجویان ترکمن صحرا

۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

گزارشی ازآلودگی دريای خزر

آلودگی دربرخی ازمناطق دریای خزر به صد برابر حد مجاز رسید

مدير کل دفتر بررسی آلودگیهای دريايی سازمان محيط زيست: آب دريای خزر به دليل ورود فاضلابهای شهری به آن آلوده است.

هرسال درفصل گرما بحث آلودگی دريای خزر وسلامت گردشگران وشناگران آبهای ساحلی اين دريا مطرح است.
به گزارش سايت خبرآنلاين وبه نقل از مدير کل دفتر بررسی آلودگی های دريايی سازمان محيط زيست، آب دريای خزر به دليل ورود فاضلابهای شهری به آن آلوده است.
عبدالرضا کرباسی افزود دربرخی از مناطق اين دريا آلودگی حتی بالای يکصد برابر حد مجاز است.
محمدرضا فاطمی، کارشناس منابع دريايی وآب در تهران درباره علت وارد شدن فاضلابهای شهری به دريای خزر به راديو فردا می گويد که وجود جمعيت بالای چهار ميليونی در مناطق اطراف دريای خزر و نبود تصفيه خانه های فاضلاب شهری دراين مناطق دليل اصلی آلودگی دريای خزر است.
محمدرضا فاطمی: متاسفانه درتمام طول دريای خزر، رودخانه هايی که از ارتفاعات مشرف به دريا سرچشمه میگيرند، وارد دريای خزر می شوند وتجمع جمعيتی درحدود چهار تا پنج ميليون نفر درسطح کرانه خزر، عمدتا حول وحوش اين رودخانه هاست.
اين افراد فضولات وفاضلابهای خودشان را وارد اين رودخانه ها می کنند چون که طول اين رودخانه ها کوتاه است و با شيب زياد وارد دريای خزر می شوند. بنابراين دراين زمان کوتاه امکان تصفيه آنها نيست که بشود تمام آب اين رودخانه ها را قبل از ورود به دريای خزر تصفيه کرد.
اگر بخواهند آب رودخانه ها را قبل از ورود به دريای خزر تصفيه کنند يک زمان بسيار زيادی را میخواهد ويک بودجه هنگفت را میطلبد که در شرايط کنونی امکان چنين کاری وجود ندارد.
به همين دليل است که آب آلوده رودخانه ها وارد درياچه خزر می شود.
با افزايش حجم آلودگیها در دريای خزر، علاوه بر مشکلات زيست محيطی، مشکلات ديگری نيز برسلامت گردشگران اين ناحيه تاثير می گذارد.
محمدرضا فاطمی، کارشناس آب ومنابع دريايی در اين باره می گويد: متاسفانه بيماریهای ميکروبی و واگيردار می تواند منتقل شود. ميزان بيماريهای واگيردار درايام تابستان بسيار بالاست ويک خطر عمده ويک تهديد برای مردم منطقه و مردمی که به عنوان گردشگر، خصوصا درروزهای آخر هفته به تعداد زياد دراين مناطق شنا می کنند، محسوب میشود.
به همين خاطر است که توصيه می شود که حتی المقدور دراين مناطق شنا نشود ودرصورتی که کسی میخواهد شنا کند بايد درمناطقی اين کار را انجام دهد که دور از رودخانه ها باشد تا ميزان آسيب به حداقل خودش برسد.
يکی ديگر از پديده های منفی زيست محيطی چندين سال اخير يک پديده دريايی به نام «کشند سرخ» است که باعث تکثير نوعی جلبک سمی در دريا می شود ويکی از دلايل اصلی رشد اين جلبکهای سمی، ورود آلاينده های صنعتی و فاضلابهای خانگی به رودخانه ها و درياهاست.
چند سالی است که اين پديده منفی دريايی درآبهای ساحلی دريای خزر مشاهده شده است.
محمدرضا کاظمی، کارشناس منابع دريايی درتوضيح اين پديده میگويد: کشند سرخ چون مواد مغذی که وارد دريا می شوند و پساب شوينده ها که ميزان فسفات و نيترات را در دريا زياد می کنند، ايجاد می شود.
طبيعتا دراين شرايط آب دريا بيش از حد غنی می شود واين امر زمينه توليد کشند سرخ را فراهم می کند.
دريای خزر درسالهای گذشته با اين پديده مواجه نبوده است ولی الان مدتی است که اين پديده شکوفايی وکشند سرخ پيش آمده است وپيش بينی می شود که با ادامه اين روند درسالهای آينده، اين پديده افزايش يابد ومعضلاتی را که درخليج فارس ايجاد کرده است در دريای خزر نيز ايجاد کند.
اما درايران علاوه بر فاضلابهای شهری، بخش ديگری از آلودگیهای رودخانه ها ودرياها به علت عدم رعايت بهداشت توسط گردشگران وشناگران اين آبها صورت میگيرد.% توسط رضا جمالی ، برگرفته از سایت رادیو فردا

http://www.radiofarda.com/content/f3_caspian_pollution/24255257.html

۱۳۹۰ تیر ۱۰, جمعه

فدرالیزم راهی برای همزیستی درایران، ویا مقدمه ای برای جدائی

دعوت به سخنرانی وگفتگو دراتاق پالتاکی کنگره ی ملیتهای ایران فدرال

موضوع : فدرالیزم راهی برای همزیستی درایران، ویا مقدمه ای برای جدائی
سخنرانان : آقای حسن شریعتمداری ، ودیگر علاقمندان ،

زمان : شنبه دوم یولی 2011 برابر با 11 تیر ماه 1390 ، ازساعت 23 بوقت ایران، برابر با ساعت 20 و 30 دقیقه به وقت اروپای مرکزی، برابر با ساعت 14:30 بوقت تورنتو شروع می شود.

Adres: Paltalk Messenger, Chat Rooms: View All - Middle East / Iran: IRAN Kongreh Melyathay Iran e Federal,

Komiteye Paltalk CNFI , 2011-07-02 / 09-04-1390