۱۳۹۱ مهر ۴, سه‌شنبه

کنفرانس "حق تحصیل به زبان مادری درایران"


کنفرانس "حق خواندن به زبان مادری درایران " درشهر ژنو برگزارشد

جمعیت حقوق بشر کردستان ایران-ژنو، کنفرانسی را تحت عنوان "حقوق خواندن به زبان مادری درایران" برگزار نمود.
به گزارش کردستان میدیا، این کنفرانس همزمان با ٢١مین دوره نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.
کنفرانس با سخنرانی "تیمور الیاسی" و "کارن پاکر" پیرامون بند ١٥ قانون اساسی ایران که راجع به زبان رسمی و اهمیت به زبان مادری درایران است ، شروع شد.
 سپس "صالح اکین" متخصص زبان در دانشگاه "روان" درفرانسه، یک بحث علمی مرتبط با سیاست ١٠٠سالهی "اسیمیلاسیون" و نابودی زبان کُردی توسط حکومتهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه را ارائه داد.
در ادمه "اوزجان یلماز" استاد دانشگاه در ژنو، پیرامون لهجه‌ی زازاکی بحث کرد و این لهجه را در خطر نابودی خواند و همچنین نقش ترکیه را در مورد نابودسازی زبان کُردی بیان کرد.
درقسمتی دیگر از کنفرانس، "ناصر بلیده ای" نماینده کنگره ایران فدرال درباره ی سیاست اسیمیلاسیون وشوینیزم حکومت‌های فارس برای نابودسازی زبان دیگر ملیت‌های ایران سخن گفت و سکوت نیروهای اپوزسیون فارس در این رابطه را محکوم نمود.
"مارتینا تیریسوا" متخصص زبان در دانشگاه ژنو، درسخنان خود اهمیت به حفظ زبان ملیت‌های زیردست ایران را مورد بحث قرارداد و از سازمان‌های ملل‌متحد درخواست کرد که یک روش مناسب و سنجیده به منظور حفظ زبان ملیت‌های ستمدیده و تهدید شده ایران درپیش بگیرند.

منبع :  کوردستان مـــــــــیدیا

۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

تظاهرات درسوئد بمناسبت آغاز سال تحصیلی 91 درایران


تظاهرات فعالان ملیت های غیرفارس درسوئد
  به مناسبت آغاز سال تحصیلی درایران  جمع کثیری از فعالان حقوق بشری عرب، ترک، کرد، بلوچ و ترکمن  مقیم درسوئد روز شنبه 22.9.2012  در اعتراض به عدم تدریس زبانهای ملیت های غیر فارس درمدارس و دانشگاهها، درشهر یوتیبوری تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.
تظاهر کنندگان که با حضور جمعی از فعالان حقوق بشری ومردم این شهر همراهی می شدند با سر دادن شعارهایی به سیاست های شوونیستی دولت جمهوری اسلامی درمناطق غیرفارس اعتراض و خواستار واکنش جامعه جهانی نسبت به این موضوع شدند.
تظاهر کنندگان با بلند کردن عکس هایی از فعالان سیاسی عرب اهوازی محکوم به اعدام چون؛ براداران جبار ومختار آلبوشوکه، هادی راشدی، محمد علی عموری وهاشم شعبانی خواستار توقف بی قید وشرط احکام اعدام این پنج تن شدند.
فعالان ملیت های غیر فارس در سوئد همواره در اعتراض به سیاست های جمهوری اسلامی ایران در مناطق ملی اعتراض کرده و عملکرد دولت جمهوری اسلامی در مناطق ملی را به نهادهای بین المللی گزارش می کنند. آنان معتقدند که دولت جمهوری اسلامی در مناطق ملی مبادرت به پاکسازی نژادی می کند.
 منبع:  ايران گلوبال یکشنبه, سپتامبر 23, 2012 - 20:25

۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

درسیلاب شرق ترکمنصحرا دونفر ناپدیدشدند


جسد پدر56 ساله با دختر16ساله اش که سیلاب بارندگی شدید آنهارا باخودبرده،پیدا نشده
کلاله - خبرگزاری مهر: بارندگی شدید وجاری شدن سیلاب درشهرستان کلاله واقع درشرق گلستان دو کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرنگار مهر، دراین حادثه که عصر پنجشنبه به وقوع پیوست دو کشاورز در روستای چایلو قوجوق کلاله گرفتار سیلاب شدند.
نورالله نوراللهی فرماندار کلاله در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این خبر گفت: صفر و لیلا ایگدری 56 و 16 ساله پدر و دختری بودند که هنگام کار بر سر مزرعه گرفتار سیلاب شدند وجان باختند.
وی اظهار داشت: هنوز جسد این دو متوفی کشف نشده است.
وی بدون ذکر خسارتهای احتمالی گفت: این خسارتها در دست بررسی است