۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

بزرگداشت 50مین سالگرد سخنرانی «من رویایی دارم»

مارتین لوتر کینگ در رویاهای خود روزی را مجسم ساخت که درآن مردم
 نه از حیث رنگ پوست، بلکه به‌واسطه ظرفیت شخصیت‌شان مورد قضاوت قرارگیرند
درست نیم قرن پیش، حدود ۲۵۰ هزار تن طی یک راهپیمایی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، گرد هم آمدند تا خواهان کار، عدالت اجتماعی وحقوق برابر شوند.
آنها دربرابر ساختمان یادبود آبراهام لینکلن به سخنرانی مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزات مدنی آمریکا، گوش فرا دادند که به سخنرانی «من رویایی دارم»  معروف شده و روزی را مجسم می‌ساخت که درآن مردم نه از حیث رنگ پوست، بلکه به‌واسطه ظرفیت شخصیت‌شان مورد قضاوت قرار گیرند.
ایل گویجی : از طریق بازکردن لینک زیر می توان اظهار نظر افراد سرشناس را شنید
 مطلب دوم: رویاهای مارتین لوتر کینگ؛ پنجاه سال بعد
روز شنبه، دوم شهریور، هزاران نفر درشهر واشینگتن گردهم آمدند تا پنجاهمین سالگرد سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ جونیور، با مطلع معروف «رویایی دارم»، را گرامی دارند.
درمراسم امسال تجمع کنندگان با طرح سه موضوع اصلی اشتغال، حق رأی وخشونت‌های مسلحانه خواستار «به حقیقت پیوستن رؤیای مارتین لوتر کینگ» شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اَل شارپتون، از رهبران جنبش حقوق مدنی  آمریکا در مراسم امسال در برابر انبوه جمعیت -غالباً سیاهپوست- حاضر در نزدیکی بنای یادبود لینکلن گفت: «ما به آمریکایی نوین باور داریم. اینک زمان آن فرا رسیده که برای آمریکایی نو راهپیمایی کنیم
شارپتون و دیگر سخنرانان ضمن تجلیل از کینگ و رهبران جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده آمریکا، پیشرفت حاصل در پنج دهه گذشته در احقاق حقوق سیاهپوستان - از جمله انتخاب شدن باراک اوباما به عنوان نخستین رئيس جمهوری سیاهپوست این کشور - را ناشی از تلاش‌های این رهبران دانست.
به رغم این دستاوردها، شلیک به تریوان مارتین، نوجوانی غیرمسلح، در ایالت فلوریدا در سال گذشته، به علاوه تصمیم اخیر دادگاه عالی مبنی بر لغو بخشی از قانون حق رأی، حاکی از آن است که راه کینگ و کسانی مانند او هنوز به پایان نرسیده است.
شارپتون با اشاره به این موارد در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: «کینگ ۵۰ سال پیش امکان رأی آوردن اوباما را به چشم می‌دید. دنیای ما را رؤیاپردازانی می‌سازند که برپایه رویای شان واقعیت ها را تغییر می‌دهند. آنچه ما باید انجام دهیم آن است که باری دیگر به جوانان خود رویا ارزانی داریم
درقسمتی دیگر ازمراسم، مارتین لوتر کینگ سوم، پسر بزرگ مارتین لوتر فقید، گفت: «به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که در برابرمان مانع تراشی کند. آنقدر به راهپیمایی خود ادامه خواهیم داد تا به سرزمین آزادی برسیم.» وی در ادامه رو به جمعیت افزود: «می دانم که بابا از آن بالا با لبخند به ما نگاه می کند ومی داند که حضور امروز شما در اینجا تضمینی است بر به واقعیت پیوستن رؤیای او 
سازمان دهندگان این مراسم پیشتر اعلام کرده بودند که انتظار دارند حدود صدهراز نفر در تجمع و راهپیمایی امسال شرکت کنند. در نهایت نیز کل فضای دو طرف بنای یادبود لینکلن از انبوه جمعیت پر شد.
مارتین لوتر کینگ یکی از شش سازمان‌دهنده راهپیمایی تاریخی سال ۱۹۶۳ میلادی بود که در آن زمان حدود ۲۵۰ هزار نفر را به بنای یادبود لینکلن کشاند. این رهبر حقوق سیاهپوستان سخنرانی معروف «رویایی دارم» خود را از بالای پله های همین بنا برای حاضران ایراد کرد.
اما به رغم دستاوردهای بزرگ سیاسی و آموزشی، کماکان حدود نیمی از پرسش شوندگان در یک نظرسنجی در آمریکا می گویند معتقدند که راه درازی تا رسیدن به جامعه «کور رنگ» مد نظر مارتین لوتر کینگ در باقی مانده است.
مارتین لوتر کینگ درسال ۱۹۶۴ برنده جایزه صلح نوبل شد. اودرچهارم آوریل سال ۱۹۶۸ (۱۵ فروردین ۱۳۴۷) درسن ۳۹ سالگی ترور شد.
قرار است به همین مناسبت باراک اوباما نیز روزچهارشنبه دریک مراسم دیگر دربنای یادبود لینکلن سخنرانی کند.

۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

اطلاعيه 11م کارزار برای افشای نقض حقوق بشر


11مین اطلاعيه کارزار برای افشای نقض حقوق بشر درج. ا. در روند 24مین اجلاس شورای حقوق بشر UN
برگرفته از نشریه مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا
هم میهنان عزيز،
 از روز دوشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۱۳ (۱۸ شهریور ۱۳۹۲)  بیست و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درشهر ژنو آغاز می شود و تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ (۵ مهر ۱۳۹۲) ادامه خواهد يافت. دستور شورا در هفته نخست به بررسی گزارش گزارشگرهای ويژه موضوعی اختصاص دارد.
 ازکليه هم ميهنان درتمام نقاط دنيا که به نقض حقوق بشر درايران معترض هستند تقاضا می شود که کوششهای خودرا برای روشنگری درباره موارد نقض حقوق بشر درکشورمان وافشای آمران، عاملان وحاميان آن همآهنگ کنند.  
همزمان با تداوم تلاش برای برگزاری جلسات جانبی (موازی) بیشتر، درچهار اجلاس جانبی (موازی) در روزهای ۹، ۱۰، ۱۳ و ۲۴ سپتامبر موارد زير مورد توجه قرار خواهند گرفت:
 حق برخورداری ازمحیط زيست سالم و نقض حقوق افراد متعلق به گروه های اتنیک درايران
دادخواهی درارتباط با کشتار جمعی زندانیان سیاسی درتابستان سال ۱۳۶۷
تاثير اعدام های خودسرانه، شتابزده و فراقانونی بر بازماندگان، به ويژه فرزندان اعدام شدگان
 نقض حقوق زنان و افراد متعلق به گروه های ال. جی. بی. تی در ایران
 نقض حقوق پناهندگان ومهاجران ایرانی
نقض حقوق افراد متعلق به گروه های مذهبی یا عقیدتی در ايران
 همچنین چند کارگاه آموزشی حقوق بشر درآخر هفته های موجود در این فاصله زمانی برگزار می شود.
اسنادی که دراین اجلاس بررسی می شوند، درپیوند زير دردسترس می باشند
 اسناد ارائه شده توسط سازمان های غیر دولتی به تدریج درصفحه اکسترانت شورای حقوق بشر منتشر خواهد شد.
 برنامه کار این اجلاس به زبانهای انگلیسی وفرانسوی در این پیوند قابل مشاهده می باشد
 دراین دوره نیز تسهیلات محدودی برای سفر به ژنو واقامت دراین شهر برای تعدادی ازشرکت کنندگان دراین کار زار درنظر گرفته شده است.  شرکت هواپیمایی easyjet از بسیاری از شهرهای اروپا درصورتی که بلیط هواپیما در زمان مناسبی تهیه شود، قیمت های مناسبی را برای  سفر به ژنو ارائه می کند.
 جهت همآهنگیهای ضرور ازعلاقه مندان به مشارکت درسازماندهی اين کارزار دعوت می شود که دراجلاس پالتاکی که در روز پنجشنبه 29آوگوست ۲۰۱۳ (۷ شهریور ماه ۱۳۹۲) درساعت ۲۱ به وقت اروپای مرکزی درتالاری در بخش خاورميانه– ايران با نام  HRC IRAN Geneva وبا کد ورودی 927242013 برگزارخواهد شد، شرکت کنند.  
  27 آوگوست ۲۰۱۳ (۵ شهریور ماه ۱۳۹۲)
 تدارک دهندگان کارزار برای افشای نقض حقوق بشر درج. ا. در روند بیست و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر