۱۳۹۰ شهریور ۲۷, یکشنبه

نامه ی فعالان اهل سنت به خامنه‌ای:

به سه دهه تبعیض پایان دهید

هم‌زمان با برگزاری “اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی” در تهران و سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در این مراسم، نامه تعدادی از فعالان اهل سنت خطاب به خامنه‌ای منتشر شد. در این نامه به “اعمال تبعیض‌” علیه اهل سنت اعتراض شده است.

تعدادی از نمایندگان و فعالان اهل سنت در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، به محدودیت‌های موجود و اعمال تبعیض نسبت به پیروان این مذهب اعتراض کرده‌اند. به گزارش “وب‌سایت‌های خبری فارسی‌زبان” که متن این نامه‌ی اعتراضی را منتشر کرده‌اند، نگارند‌گان نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا به “خواسته‌های خیرخواهانه و قانونی” اهل سنت توجه شود.

این نامه روز شنبه (۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور) و هم‌زمان با سخرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران در “اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی” در تهران انتشار یافته است. دربخشی از این نامه‌ی سرگشاده به سخنان علی خامنه‌ای در مراسم یادشده اشاره شده و آمده است: «حضرتعالی از موج بیداری ملت‌های عمدتا سنی مذهب منطقه بر علیه سلطه تفرقه‌افکنان و دشمنان اسلام سخن می‌گویید و نظام جمهوری اسلامی را الگوی این قیام ها می‌دانید. سئوال اینجاست که چگونه ملت‌های عمدتا سنی‌مذهب منطقه، نظام دینی‌ای را الگوی خود قرار خواهند داد که به آنان، یعنی سنی‌ها اجازه ساخت مسجد و حتی اقامه‌ی نماز در پایتخت نظام یا بعبارتی اُم‌القرای جهان اسلام را نمی‌دهد؟»

فشار روزافزون براهل سنت

در ادامه‌ی این نامه، به ایجاد محدودیت و دستگیری تعدادی از نمایندگان اهل سنت در ایران اشاره شده و از جمله در مورد مولوی عبد‌الحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و خانواده‌ی وی آمده است: «ممانعت غیرقانونی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور و محکومیت اخیر حافظ قرآن، آقای محمد اسماعیل ملازهی، داماد مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، به جرم جاسوسی برای بیگانه، مثال واضحی از فشار روزافزون بر اهل سنت و رهبران مذهبی آنها می‌باشد

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، رهبر اهل سنت در سیستان و بلوچستان، در شهریورماه امسال و هم‌زمان با پایان ماه رمضان، طی نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود که اجازه ندهد مسئولان جلوی اقامه نماز عید فطر توسط سنی‌ها را “در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند” بگیرند. پیش از طرح خواست مولوی عبدالحمید از رهبر جمهوری اسلامی، ۱۴ نماینده اهل سنت مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار زمینه‌سازی برای برگزاری مراسم نماز عید فطر از سوی اهل سنت در تهران شده‌ بودند.

درمتن نامه‌ی فعالان اهل سنت با اشاره به دعوت از نمایندگان گروه‌های اسلامی برای شرکت در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در تهران آمده است: «ای‌کاش متفکرین و علمای اهل سنت ایران نیز مستفیض این بذل و خیرخواهی می‌شدند. متاسفانه هزار نکته باریک‌تر از مو اینجاست که اندیشمندان و علمای اهل سنت ایران‌، محبوس و یا به تبعیدگاه‌های سکوت هراس‌انگیز رانده شده‌اند، در حالی‌که برخی از پژوهش‌گران سنی مذهب مورد اعتماد نظام از فراسوی مرزهای کشور برای شرکت در کنفرانس‌های مختلف وحدت و بیداری اسلامی با خرج بیت‌المال در تهران پذیرایی می‌شوند، تا با حمد و ثنا از وحدت اسلامی موجود در ایران الگوبرداری کنند

پیش‌تر درنامه‌ی امام جمعه اهل سنت زاهدان به رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در ارتباط با عدم امکان برقراری ارتباط مستقیم نمایندگان اهل سنت با مسئولان کشور برای طرح خواست‌ها و نظرات‌شان آمده بود: « یکی از دغدغه‌های اهل سنت این است که ارتباط مستقیمی وجود ندارد تا مشکلات اهل سنت را به ایشان [رهبر ایران] بگوییم

درانتهای این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته شده تا با رفع موانع برای برگزاری مراسم مذهبی برای اهل سنت وهمچنین صدور مجوز برای مسجد اهل سنت درتهران، به “سه دهه نابرابری، تبعیض وملاحظات” در ارتباط با پیروان سنی دین اسلام پایان داده شود.

صدای المان ، - برگرفته از سایت کنگره ی ملیتهای ایران فدرال

هیچ نظری موجود نیست: