جشنواره ، سومين سالگرد روز موسيقي سنتي تركمن دركلاله
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ودانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت فرهنگی و هنری مختومقلی کلاله، جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله، با مشاركت مؤسسه فرهنگي هنري(موسيقي سنتي) غارا دالي گوگلننگ اين شهرستان در نشست 76 خود، آخرين جمعه فروردين ماه 1391 كه با جشنواره سومين سالگرد روزموسيقي سنتي تركمن مصادف بود،
به آئين نكوداشت خاطره خواننده و نوازنده مرحوم محمد كاوه اختصاص داد.
دراين مراسم كه درسرسراي اجتماعات شهيد عودي كلاله برگزارشد، مهندس عبدالرحمن قزلجه اجراي برنامه، ومحقق خستگي ناپذير موسيقي تركمن، امانلي نساري، بخش كارشناسي موسيقي را به عهده داشت.
ابتدا چاريارقلي بايندري مقدم(چاري) دبير مؤسسه موسيقي غارا دالي گوگلننگ كلاله، درقالب خيرمقدم به مهمانان وعلاقمندان شركت كننده درمراسم، به چند نكته اساسي در اجراي موسيقي سنتي تركمن و رعايت اصول فني در خوانندگي و نوازندگي اشاره كرد.
چاري بايندري گفت: دوتار تركمن داراي 13 پرده است كه در اجرا هر 10 انگشت نوازنده ، نقش اساسي در صداگيري مورد نظر از دوتار، را دارند كه عدم هماهنگي دركاربرد انگشتان ويا به جاي 10 انگشت، 9 انگشت بكار گرفته شود، كم و كيف آهنگ درست از آب در نمي آيد و حتي شنوندگان عادي نيز متوجه ميشوند اين نوازنده توانايي لازم را ندارد.
اين فعال عرصه موسيقي ادامه داد: بيان و گويش درست ويا اشتباه شعر در اجراي موسيقي نيز مانند مورد قبلي نقش مهمي دارد.وقتي يك خواننده توان بيان درست كلمات واژه ها وزن و قافيه شعر و يا در نهايت به مفهوم شعر آشنايي نداشته باشد، چگونه ميتواند معني و مفهوم ترانه و موسيقي را به شنونده اش انتقال دهد. اين افراد كه تحمل كمترين انتقاد سازنده را هم ندارند و ادعاي معروف ومشهور بودن در جامعه را نيز دارند، چگونه ميخواهند درتوسعه وارتفاء موسيقي ابا اجدادي و سنتي مان نقش داشته باشند؟
چاري بايندري تصريح كرد:با اين شرايط جوانان ما بجاي اينكه جذب موسيقي ابا اجدادي و سنتي خود بشوند، به سوي موسيقي مبتذل غربي كه هيچ ارتباط و سنخيتي با موسيقي اصيل تركمني ندارند، جلب ميشوند.
وي همچنين گفت: ازدوستان دست اندركار موسيقي سنتي تركمن، به عنوان عضو كوچكي از اين خانواده بزرگ تقاضا ميكنم در جهت رشد و توسعه موسيقي سنتي مان، منيت ها، خود بزرگ بيني ها را كنار گذاشته، اين نوع موسيقي كه پس از ساليان متمادي با تلاش و زحمات شبانه روزي اساتيد بي ادعا و بزرگوار به ما ارث رسيده است، دست در دست هم داده با همدلي درجهت حفظ، ارتقاء و رشد آن تلاش كنيم.
چاريارقلي بايندري مقدم در پايان از فعلان فرهنگ و ادب و موسيقي سنتي تركمن، نويسندگان ومحققان خواست: نوشته ها مقالات و نظرات اصلاحي خودرا پيرامون كم و كيف همچنين رشد و ارتقاء موسيقي سنتي تركمن را به سايت اينترنتي جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله ارسال نمايند.
همانطوريكه در مقدمه اين گزارش اشاره شد، اين مراسم و جشنواره موسيقي مرتبط با آن به مناسبت سومين سالگرد روز موسيقي سنتي تركمن، به ياد هنرمند فقيد محمد كاوه اختصاص يافته است.
در اين بخش از برنامه ها عطا نظربرزين محقق و كارشناس فرهنگ و ادب تركمن در مطلبي تحت عنوان(عمربياني) پيرامون زندگي و سبك هنري مرحوم محمد كاوه به سخنراني پرداخت.
وي گفت: محمد كاوه هنوز ميتوانست بخواند و با صداي گرم و صداي دل انگيز دوتارش، دلها را به لرزه در آورده واكنش هاي لذت بخشي را در روح و روان شنوندگان و دوستدارانش ايجاد نمايد. وي در سال 1337 در روستاي گركز جرگلان(خراسان شمالي) در خانواده اي زحمت كش بدنيا آمد و 3 ماه پيش(بهمن ماه 1390) بر اثر بيماري در 53 سالگي دار فاني را وداع گفت..او در خانواده اي رشد كرده بود كه پدرش با كشاورزي و آهنگري، زندگي خانواده اش را به سختي اداره ميكرد.آشنايي و انس با ادبيات شفايي تركمن از ويژه گيهاي برتر اين خانواده بود كه زمينه بروز و رشد استعدادهاي هنري در محمد كاوه را فراهم ميكرد.
وي علاقه زيادي به موسيقي داشت وبين دوستان و جمع هاي علاقمند شعر شاعران منطقه اش جرگلان را زمزمه ميكرد.
به گفته عطانظربرزين: محمد كاوه در حاليكه سن و سال كمي داشت و نوجواني بيش نبود، براي اجراي موسيقي به راديو گرگان دعوت ميشود.
پس از ضبط راديويي چند ترانه ، وي به عنوان يكي از خوانندگان مطرح اين رسانه در بين مردم، محبوبيت خاصي پيدا ميكند. يكي از از ترانه هاي وي كه معروفيتش را دو چندان كرده بود( انه دان ايريلان چاغا )نام داشت كه شعر آنرا مرحوم قره ايشان محمدي از نوادگان مختومقلي فراغي سروده بود. اين ترانه بيانگر واقعيتي تلخ و گزنده از سرنوشت كودكي بود كه از مهر و محبت مادري محروم شده بود. اجراي زيباي اين آهنگ و پخش گسترده آن از راديو، حيلي زود در دلها نشسته و به يكي از معروفترين ترانه هاي راديو گرگان تبديل ميشود.اين ترانه با اينكه بيش از 3 دهه از ضبط راديويي اش ميگذرد هنوز هم از ترانه هاي معروف و مردم پسند راديو بشمار ميرود.
عطانظر برزين در خصوص شيوه و سبك هنري مرحوم محمد كاوه گفت:وي چند سال پيش براي ديدار بستگانش به تركمنستان سفري داشت در اين سفربا چند تن از اساتيد موسيقي آشنا ميشود و مرحوم كاوه به يكي از آرزوهاي خود كه همانا نوازندگي در كنار اساتيد تركمستان بود ، ميرسد. يكي از اين اساتيد هنرمند مشهور موسيقي نورياقدي بايرام اف بود كه دراجراي چند برنامه او شركت كرده در كنارش به نوازندگي و خوانندگي مي پردازد. نورياقدي بايرام اف در تشريح شيوه و سبك وي در موسيقي تركمني گفته است:در موسيقي هر خواننده و نوازنده سبك خاص خودرا دارد، محمد كاوه با اينكه در سبك(دمنه-دامنه) ميخواند ولي شيوه و سبك خاص خود را دارد كه بعدها به سبك و شيوه محمد كاوه معروف خواهد شد. نورياقدي بايرام اف خطاب به محمد كاوه گفته است: خواننده و نوازنده خوبي شده اي ، سبك و شيوه خودت را هم بصورت جدي ادامه دهيد.
استاد برزين با بيان اين نكات، به سخنان خود پايان ميدهد:محمد كاوه با اينكه از ميان رفته وبه ديا باقي شتافته، اما صدا، شيوه و سبك زيبا و مردم پسندش در اجراي موسيقي سنتي تركمني ماندگار شده و دوستدارانش پيوسته ياد اورا گرامي خواهند داشت. روحش شاد و راهش پر رهروباد
سپس آمانلي نساري محقق موسيقي تركمني طي سخناني با اشاره به شكل گيري و پيدايش موسيقي تركمني و ويژه گيهاي منحصربفرد كمي و كيفي آن به عنوان بيانگر غم ها، شادي ها، حوادث و وقايع تاريخي مرتبط با تاريخ قوم تركمن، پيرامون فلسفه شكل گيري و پيدايش ترانه ها و آهنگ هايي كه، بوسيله گروههاي شركت كننده در اي جشنواره اجرا ميشد، مطالب و اطلاعات لازم را به حضار ارائه كرد.
آمانلي نساري كه درباره موسيقي تحقيقات گسترده و پيگيري دارد و در اين ارتباط سفرها و تحقيقات زيادي را نيز داشته و از اساتيد و بزرگان اين عرصه گزارش ها و اطلاعات ارزشمندي گردآوري نموده است. به خصوص شخصيت و زندگي سراسر درد و رنج، و هنر بي بديل غارا دالي گوگلان در عرصه موسيقي تركمني به تفصيل سخن گفت.
آمانلي سپس با اشاره به نحوه نامگذاري يكي از آهنگ هاي معروف غارا دالي گوگلاننگ(يانديم) اطلاعات لازم را ارائه كرد و ادامه داد: اين آهنگ به لحاظ پيچيدگي فني از شرايط ويژه اي برخوردار است و هر نوازنده اي نيز توان اجراي ، يانديم را ندارد.
در ادامه براي آشنايي حضار با سبك و شيوه هنري غارا دالي گوگلننگ، اثر ماندگار او تحت عنوان يانديم كه با دوتار نواخته شده بود، بوسيله سي دي در سالن پخش شد.
بخش موسيقي مراسم
در بخش جشنواره اين مراسم، گروههاي موسيقي سنتي تركمني به اجراي برنامه پرداختند.آغازگر اين بخش هنرمند نوجوان ديدار سميع زاده بود كه بوسيله دوتار 2 آهنگ نواخت كه با استقبال شركت كنندگان درمراسم روبه رو شد وبا كف زدنهاي ممتد مورد تشويق قرار دادند.
در ادامه:
باغشي قادير شيخ با همراهي حاجي گلدي برزين در كمانچه و سليمان غراوي در دوتار
باغشي سليمان غراوي با همراهي حاجي گلدي برزين در كمانچه و قادير شيخ در دوتار
باغشي مجيد رباني با همراهي چاريارقلي بايندري مقدم
باغشي عبدالمناف اراز نيا با همراهي حاجي گلدي برزين دركمانچه وبايرام گلدي قره پور در دوتار به اجراي برنامه پرداختند.
در ادامه گروه موسيقي روستاي داشلي الوم از توابع بخش گليداغ شهرستان مراوه تپه اجراي برنامه داشتند، در اين گروه جليل مرادي از خوانندگان جوياي نام و هنرمند منطقه خوانندگي ميكرد و وي را بايرام گلدي قره پور در دوتار، عبدالمطلب در كمانچه و رسول قره زاده در دوتار همراهي ميكردند.
همچنين گروه موسيقي تحت آموزش غارا دالي گوگلننگ كلاله به اجراي چند آهنگ پرداختند كه در اين گروه اسماعيل عليزاده ، اراز محمد باتر، قيوم فيضي، قاسم دردي زاده، عبدالمطلب، اراز محمدآنه ئي و حميد بسطام زاده شركت داشتند.
سپس تاغي صوفي به عنوان ني نواز و آنه مراد وشمه نيزبه عنوان يان باغشي(خواننده) به اجراي برنامه پرداختند.
همچنين خواننده مهمان بايرام محمد شير محمدلي از گنبد كاووس نيز با اجراي دو ترانه، سهم خودرا در اين جشنواره ادا نمود كه مورد استقبال شركت كنندگان در مراسم قرار گرفت.
پايان بخش برنامه هاي موسيقي، سومين سالگرد بزرگداشت روز موسيقي سنتي تركمن در كلاله، اجراي مشترك چند ترانه تركمني بوسيله خوانندگان و نوازندگان گروه موسيقي غارا دالي گوگلننگ كلاله به رهبري چاري بايندري بود كه با استقبال شركت كنندگان در مراسم روبه رو شد.
درحاشيه :
• براساس اطلاعيه هاي منتشر شده از تريبون اين مراسم: آئين بزرگداشت 279 مين سالگرد ميلاد مسعود شاعر وعارف شهير تركمن مختومقلي فراغي روز جمعه 22 ارديبهشت ماه جاري در شهر فراغي(مركز بخش پيشكمر} با مشاركت جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله و شوراي شهر فرغي ، روز شنبه 23 ارديبهشت از ساعت 17 در شهر گنبد كاووس از سوي انجمن شعر و ادب ميراث ، روز چهارشنبه 27 ارديبهشت در زادگاه آن مرحوم در روستاي آجي قوشان و روز جمعه 29 ارديبهشت نيز در محل آرامگاهش در آق توقاي شهرستان مراوه تپه برگزار ميشود.
• جمعي ازفعالين فرهنگ، ادب و هنر گنبد كاووس، مسئولان و چند تن از اعضاي بنياد مختومقلي فراغي، انجمن شعر و ادب از جمله قربان صحت بدخشان، محمد قوجقي، انه دردي عنصري، حاجي محمد كر، رجب مختوم، عبدالرحيم نيازي ساعي، حكيم قزلجه وهمراهان همچنين محقق وكارشناس فرهنگ و ادب تركمن مايا سميع زاده ، محقق وكارشناس زبانهاي ترك و تركمن اسدالله مرداني ازهموطنان قشقايي كه در اين منطقه به تحقيق وفعاليت مشغول است ، در اين مراسم حضور داشتند.% عكس و گزارش از : حاجي مجمد خدري
به آئين نكوداشت خاطره خواننده و نوازنده مرحوم محمد كاوه اختصاص داد.
دراين مراسم كه درسرسراي اجتماعات شهيد عودي كلاله برگزارشد، مهندس عبدالرحمن قزلجه اجراي برنامه، ومحقق خستگي ناپذير موسيقي تركمن، امانلي نساري، بخش كارشناسي موسيقي را به عهده داشت.
ابتدا چاريارقلي بايندري مقدم(چاري) دبير مؤسسه موسيقي غارا دالي گوگلننگ كلاله، درقالب خيرمقدم به مهمانان وعلاقمندان شركت كننده درمراسم، به چند نكته اساسي در اجراي موسيقي سنتي تركمن و رعايت اصول فني در خوانندگي و نوازندگي اشاره كرد.
چاري بايندري گفت: دوتار تركمن داراي 13 پرده است كه در اجرا هر 10 انگشت نوازنده ، نقش اساسي در صداگيري مورد نظر از دوتار، را دارند كه عدم هماهنگي دركاربرد انگشتان ويا به جاي 10 انگشت، 9 انگشت بكار گرفته شود، كم و كيف آهنگ درست از آب در نمي آيد و حتي شنوندگان عادي نيز متوجه ميشوند اين نوازنده توانايي لازم را ندارد.
اين فعال عرصه موسيقي ادامه داد: بيان و گويش درست ويا اشتباه شعر در اجراي موسيقي نيز مانند مورد قبلي نقش مهمي دارد.وقتي يك خواننده توان بيان درست كلمات واژه ها وزن و قافيه شعر و يا در نهايت به مفهوم شعر آشنايي نداشته باشد، چگونه ميتواند معني و مفهوم ترانه و موسيقي را به شنونده اش انتقال دهد. اين افراد كه تحمل كمترين انتقاد سازنده را هم ندارند و ادعاي معروف ومشهور بودن در جامعه را نيز دارند، چگونه ميخواهند درتوسعه وارتفاء موسيقي ابا اجدادي و سنتي مان نقش داشته باشند؟
چاري بايندري تصريح كرد:با اين شرايط جوانان ما بجاي اينكه جذب موسيقي ابا اجدادي و سنتي خود بشوند، به سوي موسيقي مبتذل غربي كه هيچ ارتباط و سنخيتي با موسيقي اصيل تركمني ندارند، جلب ميشوند.
وي همچنين گفت: ازدوستان دست اندركار موسيقي سنتي تركمن، به عنوان عضو كوچكي از اين خانواده بزرگ تقاضا ميكنم در جهت رشد و توسعه موسيقي سنتي مان، منيت ها، خود بزرگ بيني ها را كنار گذاشته، اين نوع موسيقي كه پس از ساليان متمادي با تلاش و زحمات شبانه روزي اساتيد بي ادعا و بزرگوار به ما ارث رسيده است، دست در دست هم داده با همدلي درجهت حفظ، ارتقاء و رشد آن تلاش كنيم.
چاريارقلي بايندري مقدم در پايان از فعلان فرهنگ و ادب و موسيقي سنتي تركمن، نويسندگان ومحققان خواست: نوشته ها مقالات و نظرات اصلاحي خودرا پيرامون كم و كيف همچنين رشد و ارتقاء موسيقي سنتي تركمن را به سايت اينترنتي جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله ارسال نمايند.
همانطوريكه در مقدمه اين گزارش اشاره شد، اين مراسم و جشنواره موسيقي مرتبط با آن به مناسبت سومين سالگرد روز موسيقي سنتي تركمن، به ياد هنرمند فقيد محمد كاوه اختصاص يافته است.
در اين بخش از برنامه ها عطا نظربرزين محقق و كارشناس فرهنگ و ادب تركمن در مطلبي تحت عنوان(عمربياني) پيرامون زندگي و سبك هنري مرحوم محمد كاوه به سخنراني پرداخت.
وي گفت: محمد كاوه هنوز ميتوانست بخواند و با صداي گرم و صداي دل انگيز دوتارش، دلها را به لرزه در آورده واكنش هاي لذت بخشي را در روح و روان شنوندگان و دوستدارانش ايجاد نمايد. وي در سال 1337 در روستاي گركز جرگلان(خراسان شمالي) در خانواده اي زحمت كش بدنيا آمد و 3 ماه پيش(بهمن ماه 1390) بر اثر بيماري در 53 سالگي دار فاني را وداع گفت..او در خانواده اي رشد كرده بود كه پدرش با كشاورزي و آهنگري، زندگي خانواده اش را به سختي اداره ميكرد.آشنايي و انس با ادبيات شفايي تركمن از ويژه گيهاي برتر اين خانواده بود كه زمينه بروز و رشد استعدادهاي هنري در محمد كاوه را فراهم ميكرد.
وي علاقه زيادي به موسيقي داشت وبين دوستان و جمع هاي علاقمند شعر شاعران منطقه اش جرگلان را زمزمه ميكرد.
به گفته عطانظربرزين: محمد كاوه در حاليكه سن و سال كمي داشت و نوجواني بيش نبود، براي اجراي موسيقي به راديو گرگان دعوت ميشود.
پس از ضبط راديويي چند ترانه ، وي به عنوان يكي از خوانندگان مطرح اين رسانه در بين مردم، محبوبيت خاصي پيدا ميكند. يكي از از ترانه هاي وي كه معروفيتش را دو چندان كرده بود( انه دان ايريلان چاغا )نام داشت كه شعر آنرا مرحوم قره ايشان محمدي از نوادگان مختومقلي فراغي سروده بود. اين ترانه بيانگر واقعيتي تلخ و گزنده از سرنوشت كودكي بود كه از مهر و محبت مادري محروم شده بود. اجراي زيباي اين آهنگ و پخش گسترده آن از راديو، حيلي زود در دلها نشسته و به يكي از معروفترين ترانه هاي راديو گرگان تبديل ميشود.اين ترانه با اينكه بيش از 3 دهه از ضبط راديويي اش ميگذرد هنوز هم از ترانه هاي معروف و مردم پسند راديو بشمار ميرود.
عطانظر برزين در خصوص شيوه و سبك هنري مرحوم محمد كاوه گفت:وي چند سال پيش براي ديدار بستگانش به تركمنستان سفري داشت در اين سفربا چند تن از اساتيد موسيقي آشنا ميشود و مرحوم كاوه به يكي از آرزوهاي خود كه همانا نوازندگي در كنار اساتيد تركمستان بود ، ميرسد. يكي از اين اساتيد هنرمند مشهور موسيقي نورياقدي بايرام اف بود كه دراجراي چند برنامه او شركت كرده در كنارش به نوازندگي و خوانندگي مي پردازد. نورياقدي بايرام اف در تشريح شيوه و سبك وي در موسيقي تركمني گفته است:در موسيقي هر خواننده و نوازنده سبك خاص خودرا دارد، محمد كاوه با اينكه در سبك(دمنه-دامنه) ميخواند ولي شيوه و سبك خاص خود را دارد كه بعدها به سبك و شيوه محمد كاوه معروف خواهد شد. نورياقدي بايرام اف خطاب به محمد كاوه گفته است: خواننده و نوازنده خوبي شده اي ، سبك و شيوه خودت را هم بصورت جدي ادامه دهيد.
استاد برزين با بيان اين نكات، به سخنان خود پايان ميدهد:محمد كاوه با اينكه از ميان رفته وبه ديا باقي شتافته، اما صدا، شيوه و سبك زيبا و مردم پسندش در اجراي موسيقي سنتي تركمني ماندگار شده و دوستدارانش پيوسته ياد اورا گرامي خواهند داشت. روحش شاد و راهش پر رهروباد
سپس آمانلي نساري محقق موسيقي تركمني طي سخناني با اشاره به شكل گيري و پيدايش موسيقي تركمني و ويژه گيهاي منحصربفرد كمي و كيفي آن به عنوان بيانگر غم ها، شادي ها، حوادث و وقايع تاريخي مرتبط با تاريخ قوم تركمن، پيرامون فلسفه شكل گيري و پيدايش ترانه ها و آهنگ هايي كه، بوسيله گروههاي شركت كننده در اي جشنواره اجرا ميشد، مطالب و اطلاعات لازم را به حضار ارائه كرد.
آمانلي نساري كه درباره موسيقي تحقيقات گسترده و پيگيري دارد و در اين ارتباط سفرها و تحقيقات زيادي را نيز داشته و از اساتيد و بزرگان اين عرصه گزارش ها و اطلاعات ارزشمندي گردآوري نموده است. به خصوص شخصيت و زندگي سراسر درد و رنج، و هنر بي بديل غارا دالي گوگلان در عرصه موسيقي تركمني به تفصيل سخن گفت.
آمانلي سپس با اشاره به نحوه نامگذاري يكي از آهنگ هاي معروف غارا دالي گوگلاننگ(يانديم) اطلاعات لازم را ارائه كرد و ادامه داد: اين آهنگ به لحاظ پيچيدگي فني از شرايط ويژه اي برخوردار است و هر نوازنده اي نيز توان اجراي ، يانديم را ندارد.
در ادامه براي آشنايي حضار با سبك و شيوه هنري غارا دالي گوگلننگ، اثر ماندگار او تحت عنوان يانديم كه با دوتار نواخته شده بود، بوسيله سي دي در سالن پخش شد.
بخش موسيقي مراسم
در بخش جشنواره اين مراسم، گروههاي موسيقي سنتي تركمني به اجراي برنامه پرداختند.آغازگر اين بخش هنرمند نوجوان ديدار سميع زاده بود كه بوسيله دوتار 2 آهنگ نواخت كه با استقبال شركت كنندگان درمراسم روبه رو شد وبا كف زدنهاي ممتد مورد تشويق قرار دادند.
در ادامه:
باغشي قادير شيخ با همراهي حاجي گلدي برزين در كمانچه و سليمان غراوي در دوتار
باغشي سليمان غراوي با همراهي حاجي گلدي برزين در كمانچه و قادير شيخ در دوتار
باغشي مجيد رباني با همراهي چاريارقلي بايندري مقدم
باغشي عبدالمناف اراز نيا با همراهي حاجي گلدي برزين دركمانچه وبايرام گلدي قره پور در دوتار به اجراي برنامه پرداختند.
در ادامه گروه موسيقي روستاي داشلي الوم از توابع بخش گليداغ شهرستان مراوه تپه اجراي برنامه داشتند، در اين گروه جليل مرادي از خوانندگان جوياي نام و هنرمند منطقه خوانندگي ميكرد و وي را بايرام گلدي قره پور در دوتار، عبدالمطلب در كمانچه و رسول قره زاده در دوتار همراهي ميكردند.
همچنين گروه موسيقي تحت آموزش غارا دالي گوگلننگ كلاله به اجراي چند آهنگ پرداختند كه در اين گروه اسماعيل عليزاده ، اراز محمد باتر، قيوم فيضي، قاسم دردي زاده، عبدالمطلب، اراز محمدآنه ئي و حميد بسطام زاده شركت داشتند.
سپس تاغي صوفي به عنوان ني نواز و آنه مراد وشمه نيزبه عنوان يان باغشي(خواننده) به اجراي برنامه پرداختند.
همچنين خواننده مهمان بايرام محمد شير محمدلي از گنبد كاووس نيز با اجراي دو ترانه، سهم خودرا در اين جشنواره ادا نمود كه مورد استقبال شركت كنندگان در مراسم قرار گرفت.
پايان بخش برنامه هاي موسيقي، سومين سالگرد بزرگداشت روز موسيقي سنتي تركمن در كلاله، اجراي مشترك چند ترانه تركمني بوسيله خوانندگان و نوازندگان گروه موسيقي غارا دالي گوگلننگ كلاله به رهبري چاري بايندري بود كه با استقبال شركت كنندگان در مراسم روبه رو شد.
درحاشيه :
• براساس اطلاعيه هاي منتشر شده از تريبون اين مراسم: آئين بزرگداشت 279 مين سالگرد ميلاد مسعود شاعر وعارف شهير تركمن مختومقلي فراغي روز جمعه 22 ارديبهشت ماه جاري در شهر فراغي(مركز بخش پيشكمر} با مشاركت جمعيت فرهنگي هنري مختومقلي كلاله و شوراي شهر فرغي ، روز شنبه 23 ارديبهشت از ساعت 17 در شهر گنبد كاووس از سوي انجمن شعر و ادب ميراث ، روز چهارشنبه 27 ارديبهشت در زادگاه آن مرحوم در روستاي آجي قوشان و روز جمعه 29 ارديبهشت نيز در محل آرامگاهش در آق توقاي شهرستان مراوه تپه برگزار ميشود.
• جمعي ازفعالين فرهنگ، ادب و هنر گنبد كاووس، مسئولان و چند تن از اعضاي بنياد مختومقلي فراغي، انجمن شعر و ادب از جمله قربان صحت بدخشان، محمد قوجقي، انه دردي عنصري، حاجي محمد كر، رجب مختوم، عبدالرحيم نيازي ساعي، حكيم قزلجه وهمراهان همچنين محقق وكارشناس فرهنگ و ادب تركمن مايا سميع زاده ، محقق وكارشناس زبانهاي ترك و تركمن اسدالله مرداني ازهموطنان قشقايي كه در اين منطقه به تحقيق وفعاليت مشغول است ، در اين مراسم حضور داشتند.% عكس و گزارش از : حاجي مجمد خدري
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر