۱۳۹۱ تیر ۱۶, جمعه

تحولات سوریه


نشست بین‌المللی گروه دوستان سوریه درپاریس خواهان برکناری اسد شدند
دویچه وئله :  فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، میزبان نشست گروه "دوستان سوریه" در پاریس
درغیاب روسیه و چین بیش از ۱۰۰ کشور و نهاد بین‌المللی خواهان برکناری بشار اسد از قدرت شدند. از سوی دیگر گفته می‌شود که ژنرال مناف طلاس دوست نزدیک بشار اسد و از افراد بانفوذ رژیم سوریه به ترکیه گریخته است.
نشست بین‌المللی گروه دوستان سوریه با شرکت ۱۰۰ کشور، نهادهای بین‌المللی و نیروهای اپوزیسیون سوری در پاریس امروز (۶ ژوئیه/۱۶ تیر) برگزار شد. مهم‌ترین پیام نشست پاریس اتحاد نیروهای اپوزیسیون سوریه بود.
گروه دوستان سوریه از مخالفان اسد خواست که با اتحاد و همبستگی "گزینه‌ای قابل اعتماد" در مقابل رژیم حاکم تشکیل دهند. تاکنون تلاش‌های کشورهای غربی و عربی برای وحدت اپوزیسیون پراکنده‌ی سوریه نتیجه‌ای مطلوب در بر نداشته است.
نشست پاریس همچنین اعلام کرد که در پی ارائه قطعنامه‌ای جدید پیرامون بحران سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد است. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در این نشست اعلام کرد که «بحران سوریه با بیش از ۱۶ هزار قربانی کارنامه‌ای غیرقابل قبول را به نمایش می‌گذارد
اولاند: روسیه و چین باید تغییر موضع دهند
اولاند تصریح کرد که شورای امنیت باید "هرچه سریعتر" اقدامات لازم برای پایان دادن به خونریزی‌ و خشونت را در دستور کار خود قرار دهد. رئیس‌ جمهور فرانسه افزود که برنامه کوفی عنان هنوز "راه‌حلی مطمئن" برای بحران سوریه به شمار می‌آید.
بنا به آخرین خبرهای رسیده، در بیانیه پایانی این نشست به فصل هفتم از منشور سازمان ملل اشاره شده است. گروه دوستان سوریه با استناد به این فصل از سازمان ملل خواسته است که در پی اجرایی کردن ماده ۴۱ این منشور برآید. بر اساس این ماده می‌توان تحریم‌هایی جهانی و الزام‌آور را علیه رژیم اسد برقرار کرد.
روسیه وچین تا کنون تمامی قطعنامه‌های پیشنهادی علیه حکومت سوریه را وتو کرده‌اند. اولاند به عنوان میزبان این نشست ازایندوکشور خواست که رویکرد خود را تغییر دهند. روسیه وچین از شرکت در نشست پاریس خودداری کردند.
اولاند تصریح کرد :«به کسانی که از این رژیم پست و حقیر حمایت می‌کنند، تا شاید بتوانند از ایجاد هرج و مرج جلوگیری کنند، می‌گویم که (گزینه پیشنهادی: چیزی جز همین که هست، نصیب‌تان نخواهد شد) در این صورت چیزی جز هرج و مرج و رژیمی به غایت پست و حقیر نصیب‌تان نخواهد شد
کلینتون: روسیه وچین باید بهای رویکرد خود را بپردازند
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا از پکن و مسکو خواست که در "کنار گود" نایستند. وزیر امورخارجه آمریکا گفت: «روسیه و چین سرانجام مجبور به پرداخت بهای رویکرد خود می‌شوند، زیرا آنان از روند دستیابی به راه‌حلی برای سوریه جلوگیری می‌کنند. این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست.» کلینتون تاکید کرد که سوریه کشوری با "دستگاه نظامی گسترده" است. وی هم‌چنین درباره سرایت خشونت و کشتار به کل منطقه هشدار داد.
نشست پاریس از بشار اسد خواست که هر چه زودتر از قدرت کناره‌گیری کند و به خشونت پایان دهد. در بیانیه پایانی آمده است: «اسد باید از قدرت کنار رود، زیرا که سرکوب و اعمال قهر در سوریه امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
شرکت‌کنندگان در نشست پاریس به احترام قربانیان سوریه یک دقیقه سکوت کردند. نمایندگان گروه‌های اپوزیسیون بار دیگر از جامعه جهانی خواستند که به آنها کمک نظامی کند. در بیانیه پایانی به ضرورت تشکیل دولت انتقالی در سوریه نیز اشاره شده است.

دربیانیه پایانی آمده است: «تمام کسانی که به ضرورت دوره گذار اعتقادی ندارند، باید از روند تشکیل دولت انتقالی کنار نهاده شوند.» در کنفرانس ژنو نیز کوفی عنان خواستار تشکیل دولتی انتقالی شده بود، اما به علت مخالفت روسیه و چین این پیشنهاد عملاَ مسکوت ماند.%

هیچ نظری موجود نیست: