۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

اولین جلسه هم اندیشی پژوهشگران ماغتیمقولی در زادگاهش


برگزاری اولین جلسه هم اندیشی تحقیقاتی وپژوهشی مختومقلی درحاجی قوشان زادگاه ماغتومقلی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ودانش آموختگان ترکمن ایران، در روستانی حاجی قوشان با میزبانی آقای داوود آورند واعضای شورای اسلامی ودهیار این روستا، اولین جلسه هم اندیشی تحقیقاتی وپژوهشی مختومقلی بعداز ظهر روز شنبه سیزدهم آبان ماه (سوم نوامبر12) درمحل مسجد مختوم حاجی قوشان برگزارشد.
به این جلسه چندی از فعالین فرهنگی شاعران ونویسندگان را دعوت نمودند
دراین جلسه عبدالرحیم نیازی ساعی مسوول بنیاد مختومقلی گنبد و استاد رجب محمد بشارتی فر نویسنده حدود ده دوازده عنوان کتاب در رشته روانشناسی ومسوول انتشاراتی بشارت فر گنبد و نورقلیچ فداکار نویسنده و نویسنده کتاب تحلیلی شعر مختومقلی و همچنین شاعران منصور طبری رئیس هیات مدیره انجمن شعر وادب میراث ترکمنی گنبد و فرهاد قاضی نویسنده و عضو هیات مدیره انجمن شعر وادب میراث گنبد و بهروز ایری نویسنده مقالات و عضو هیات مدیره انجمن میراث گنبد وعاشرمحمد رئوفی شاعر وعلل البدل هیات مدیره میراث گنبد و لطیف مقدم قوجق فعال فرهنگی و دانشجوی پیام نور گنبد. وآنه محمد بیات خبرنگار صحرا وسردبیر روزنامه همشهری در شرق گلستان-خلیل یزدانی فعال فرهنگی وعکاس و دهیار سابق آق آباد حضور آوردند وبا حضور دیگر روستاییان و روحانیون و دهیار وشورای روستا نشستی داشتند.
ابتدا داود آورند گفتند که ما در روستایی زندگی می کنیم که با دیگر روستاها فرق دارد. واین وظیفه ما است که روستایمان را به جهان معرفی کنیم. روستای ما زادگاه شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی است و اراده داریم انجمن یا موسسه ای تحت عنوان تحقیقاتی وپژوهشی مختومقلی در این روستا را بنیان نماییم. به همین مناسبت از اساتید منطقه دعوت کردیم تا با ما همفکری داشته باشند وهمکاری نمایند.
بعد عبدالرحیم نیازی ساعی از مردم روستای حاجی قوشان تشکر کردند وگفتند که چند سال است با همکاری این روستا بزرگداشت مختومقلی را برگزار می نماییم. و مهمانان ترکمنستانی که یکی دوسال قبل به اینجا آمدند اینجا را به عنوان زادگاه مختومقلی معرفی کردند و زادگاه مختومقلی شناختند و در روزنامه ها وتلوزیون ودیگر رسانه های خود به عنوان زادگاه مختومقلی یاد کردند.
ما در زمان دراز گیسو استاندار گلستان که آنموقع هیچ انجمنی یا بنیاد یا موسسه ای غیر دولتی در ترکمنصحرا وجود نداشت برای اولین بار پیشنهاد دادیم تا هفته مختومقلی در استان گلستان تشکیل شود و در شهرهای مختلف استان و ترکمن نشین هفته مختومقلی برگزار شود. و قبول کردند و برای اولین بار با همکاری اداره میراث فرهنگی ستاد برگزاری مختومقلی را تشکیل دادیم و در بین تمام شهرها ی بندرترکمن- گنبد- آق قلا- گمیشان کلاله و سر مزار مختومقلی آق توقای مراسم را برپا نمودیم.
ودر آن موقع مدیر کل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آقای صفر زاده بودند و گفتند که تشکل های فرهنگی ایجاد کنید و چنین مراسمات را خودتان برگزار نمایید.
بعد با شورای اسلامی شهرهای بندرترکمن – گرگان – آق قلا –گنبد وکلاله جلسه گذاشتیم و برابر بند ماده 71 شوراها که تشکیل انجمن را گفته بود درخواست انجمن نمودیم ومن مجوز بنیاد مختومقلی را گرفتم وآقای جرجانی از گرگان موسسه فرهنگی هنری دولت محمد آزادی را درخواست داده بود که بنام آزادی مجوز ندادند وبه جای آن موسسه فرهنگی هنری ترکمنان گرگان زمین را گرفت وفعالیت خود را شروع کرد.
و بعد درگنبد مجوز انجمن شعر وادب میراث را گرفتند و بندرترکمن چاووش صحرا و آق قلا انجمن شعر وادب آینا وکلاله جمعیت مختومقلی را مجوز گرفتند و فعالیت کردند.
نیازی ساعی اضافه کرد گرفتن مجوز آسان نبود ولی در زمان خاتمی رئیس جمهور مجوز بنیاد صادر شده است و حتی برگزاری مراسم در زادگاه مختومقلی را من درخواست دادم که تاکنون خیلی خوب برگزار می شود و الان هم انجمن یا موسسه ای را بنام زادگاه مختومقلی یا بنام پدرش دولت محمد آزادی بگیریم و فعالیت را رسمی تر اجرا و شروع نماییم.
بشارتی فر هم گفتند کار بسیار خوب است و ما هم همکاری لازم را انجام خواهیم داد.
نورقلیچ فداکار هم از این طرح استقبال نمود و اعلام همکاری نمودند.
آقای آنه محمد بیات از آورند تشکر کردند و گفتند که کار بزرگی را پذیرفتی واین کار نیاز به پیگیری زیاد دارد وخیلی از انجمنها که بیش از صد تا در ترکمنصحرا مجوز گرفتند فقط سه چهار تا از آنان یعنی در گنبد دو تا، میراث وبنیاد مختومقلی ، در گرگان موسسه فرهنگی هنری ترکمنان گرگان زمین و ودر کلاله جمعیت مختومقلی به فعالیت خود ادامه می دهند و بقیه راکد ماندند و نتوانستند فعالیت نمایند.
وبایستی در کنار این تشکیلات فرهنگی زمینه اقتصادی را هم پیش بینی نماییم تا در آینده به مشکل مالی برنخوریم و حتی گذاشتن کلاس مختومقلی خوانی هم هزینه دارد. وسعی کنید صنعت توریسم را هم با همکاری اداره میراث فرهنگی ایجاد نمایید.
آقای بیات افزود من خبرنگار ودرخانه مطبوعات عضو هستم وهفته ای سه روز به گرگان می روم وشما کارهای پیگیری را در این زمینه بدون هزینه و چشمداشت به من بسپارید و من برایتان انجام می دهم. واضافه کرد که 17 سال است که همشهری کارش را با 4 نفر شروع کرده والان گرگان 15 نفر ودر سطح استان گلستان حدود 150 نفر نیرو دارد و به همکاری کنندگان حق قلم هم می دهند وامیدوارم که این موسسه هم بتواند به این شکل پیشرفت کند .
خلیل یزدانی هم گفتند برای هر گونه همکاری آماده ام و کارتان بسیار خوب است.
منصور طبری: تحقیقی پژوهشی خوب است ولی پشتکار مهم است و آنچه که بیات گفت الان فقط سه چهارتا انجمن فعال است وباید فعالانه ایستاد.و خواست بداند که آیا عضو این تشکیلات فقط با روستا ییان است یا از دیگر شهرها هم عضو می توانید بگیرید ؟ آورند گفتند که من سعی می کنم از تمام شهرهای استان عضو گیری نمایم و حتی غیرترکمن ها هم عضو شوند به نظر بد نیست چون گستردگی این موسسه بسیار فراگیرتر خواهد بود.
بهروز ایری گفتند که ما عجله نکنیم وخوب تحقیق کنیم که این تشکیلات را با چه نامی ایجاد نماییم و نسبت نامهای اصلی و قدیم بی تفاوت نباشیم و این روستا اسم اصلی اش آجی قوشان است نه حاجی قوشان باید نام آجی قوشان پیاده شود و تابلو ها عوض شود بنام آجی قوشان.
عبدالطیف مقدم قوجق گفتند که این تشکیلات با نام موسسه باشد بهتر است چون در قالب موسسه میشود خیلی کارهای فرهنگی علمی تحقیقاتی و پژوهشی را انجام داد و از اساسنامه موسی جرجانی در گرگان که موسسه فرهنگی هنری ترکمنان گرگان زمین است هم استفاده کنیم که چه کارهایی را می توانیم انجام دهی
فرهاد قاضی : هم اعلام کرد که هرگونه خدمتی و کمکی از دست من بیاید من آماده ام و همکاری نمایم.
عاشرمحمد رئوفی شاعر وخبرنگار گرداننده جلسه بودند و به حاضرین وقت می داد تا پیشنهاد خود را بگویند. و خودش پیشنهاد داد که در این کار ی که می خواهید انجام دهید یک کار مهم ، آنهم شناسایی حافظان شعر مختومقلی را به طور منطقه ای وکشوری داشته باشیم ومسابقه ای تحت عنوان همایش حافظان شعر مختومقلی برگزار نمایید تا از جای جای منطقه شرکت کنند و حتی به صورت بین المللی هم میشود برگزار کرد تا گستره شناسایی بیشتری داشته باشیم.
داوود آورند در پایان چنین گفتند : برای مطالعه و تحقیق و بررسی در ادبیات شفاهی و صنایع دستی و فرهنگ و آداب و رسوم و باور های ملی قومیتی ترکمن ها نسبت به راه اندازی این موسسه تلاش نماییم.
که الحمد لله با استقبال خوب اساتید و صاحب نظران و اهل قلم به خصوص انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث-بنیاد مختوقلی فراغی و موسسه فرهنگی وهنری ترکمنان گرگان زمین و دیگر نهاد های فرهنگی منطقه قرار گرفت
در این جلسه که شما نیز اشاره فرموده اید صرفا در راستای هم اندیشی ایجاد تعامل و مردمی بودن تاکید داشتند که جای تشکر است دوستان و صاحب نظران محترم که هر کدام با نظرات سازنده و کارشناسانه خود انگیزه ادامه راه را برای بنده حقیر دوچندان کردند
درپایان ازحضور صمیمانه همگی این دوستان وعلاقه مندان به فرهنگ و ادب ترکمن بخصوص علاقه مندان مختومقلی فراغی صمیمانه تشکر و قدر دانی مینمایم % .
گزارش از: عاشرمحمد رئوفی ،  لینک مطلب  


هیچ نظری موجود نیست: