۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

گسترش پیوند 3کشورآسیای میانه با ایجاد راه آهن باحمایت جهانیان

حمایت بانک توسعه آسیایی ازطرح راه آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان
بی بی سی: به روز شده:  17:48 گرينويچ - پنج شنبه 16 ژانويه 2014 - 26 دی 1392
بانک توسعه آسیایی می‌گوید که درصدد است درسرمایه‌گذاری طرح راه آهن تاجیکستان-ترکمنستان-افغانستان به طور فعال شرکت کند.
سی سی یو، مسئول دفتر بانک توسعه آسیایی درتاجیکستان، روز پنج‌شنبه ‌۱۶ ژانویه دریک نشست خبری درشهر دوشنبه گفت که ازجمله این بانک برای تهیه مستندات فنی واقتصادی این طرح یک میلیون دلار تخصیص داده است.
به گفته آقای یو، بانک توسعه آسیایی تصمیم گرفته است درسال ۲۰۱۵ برای بنیاد قسمت تاجیکستانی این راه آهن به مقدار ۱۰۰ میلیون دلار به تاجیکستان سرمایه وارد کند.
اما هنوز روشن نیست که این مبلغ وام خواهد بود یا کمک بلاعوض مالی. ممکن است بخش عمده این پول به عنوان کمک مالی دراختیار تاجیکستان گذاشته شود.
قبلاً وزارت راه و ترابری تاجیکستان گفته بود امکان دارد ازناحیه کالخوز‌‌آباد به شهرک دوستی، درمرز تاجیکستان و افغانستان، که امتدادش ۴۵ کیلومتر است، راه آهن احداث شود.
هم اکنون دولت تاجیکستان طرح بنیاد راه آهن وحدت-یاوان را درجنوب کشور، که امتدادش ۴۶ کیلومیتر است، روی دست گرفته است، که ولایت ختلان را به شهر دوشنبه متصل خواهد کرد.
همزمان، این مسئول بانک توسعه آسیایی قسمت افغانستانی راه آهن تاجیکستان-ترکمنستان-افغانستان را از بخشهای پرهزینه و از لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر ارزیابی کرد.
دولت تاجیکستان پیشنهاد کرده بود که به دلیل مسائل امنیتی این راه آهن از تاجیکستان نه به ولایت کندوز افغانستان، بلکه از طریق ناحیه شهرتوس تاجیکستان به ترکمنستان متصل شود.
نماینده بانک توسعه آسیایی گفت که دراین زمینه مقامات تاجیکستان، ترکمنستان وافغانستان تصمیم خواهند گرفت، اما جانب افغانستان اعلام داشته است، که به عبور این خط راه آهن از بیشتر نواحی وشهرهای مناطق شمال این کشور علاقه‌مند است.
احمدشاه وحید، معاوین وزیر فواید عامه افغانستان، گفته بود که ۸۵ کیلومیتر از این راه آهن درترکمنستان وبیش از ۳۰۰ کیلومیتر آن در ولایتهای شمالی افغانستان بنیاد خواهد شد.
تفاهم نامه ساخت این راه آهن بین سه کشور تاجیکستان، افغانستان وترکمنستان ۲۰ مارس سال گذشته، در روز نوروز، توسط رؤسای جمهوری این کشورها درعشق‌آباد امضا شده بود.
درهمین حال، سی سی یو، مسئول دفتر بانک توسعه آسیایی درتاجیکستان، طرح جدید کمکهای بلاعوض این بانک برای تاجیکستان را معرفی کرد که برای سه سال آینده پیش‌بینی شده وهزینه‌اش ۹ میلیون و٣١٣ هزار دلار آمریکایی است.
آقای یو گفت که صندوق بین‌المللی پول پس از نتیجه‌گیری از وضع اقتصادی تاجیکستان این کشور را درپرداخت بهره‌های بدهی های خارجی آسیب‌پذیر خوانده وبه سازمانهای بین‌المللی مالی توصیه کرده که به این کشور عمدتا کمکهای بلاعوض مالی اختصاص دهند.
به گفته او، این مبالغ در بخشهای نقلیات، انرژی، امنیت غذایی، تأمین آب آشامیدنی برای ساکنان تاجیکستان وبنیاد قسمت تاجیکستانی راه آهن تاجیکستان-ترکمنستان-افغانستان مصرف خواهد شد.%

هیچ نظری موجود نیست: