۱۳۹۳ خرداد ۱۸, یکشنبه

گزارشی ازمراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی دربجنورد



گزارش لحظه به لحظه از مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی دربجنورد
مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در محل منزل شخصی آقای مهندس حمیدی در شهرستان بجنورد، پنج شنبه پانزدهم خردادماه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از اولکامیز، گزارش لحظه به لحظه مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در بجنورد بشرح ذیل می باشد:
18:35
برنامه با تلاوت آیات کلام ا... مجید توسط آخوند شمالی آغاز شد.
18:40
مهندس حمیدی میزبان و مسئول برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی با قرائت مقاله در خصوص مختومقلی فراغی برنامه را آغاز نمود و به تمامی حضار خوش آمد گفت.
18:46
با مجری گری لطیف ایزدی با خوش آمد گویی به مهمانان شروع شد
18:47
لطیف ایزدی سخنانی از امام خمینی (ره) بیان کرد در وصف و اهمیت گفتار شاعران و اهل ادب و سپس از شاعر بنام ترکمن صحرا عبدالقهار صوفی راد دعوت کرد تا به جایگاه آمده و شعری در وصف مختومقلی فراغی بگوید.
18:50
شاعر ستار سوقی از آق قلا شعری در خصوص مختومقلی فراغی برای حضار دکلمه کرد.
18:55
شاعر پیشکسوت ترکمن صحرا تقی پورمند از انجمن میراث گنبد در خصوص مختومقلی شعری دکلمه کرد.
19:00
شاعر رجب مختوم شاعر از انجمن میراث در جایگاه حاضر شد و شعر خود را دکلمه کرد.
19:04
مجری عاشر قولاق (رئوفی) در جایگاه حاضر شد و برنامه های مراسم را اعلام میکند.
19:05
مشهد قلی قزل از بندر ترکمن در جایگاه در حال قرائت مقاله ای تحت عنوان مختومقلی فراغی میباشد.
19:10
بایرام قلیچ فرزام در خصوص اشعار الحاقی در دیوان مختومقلی فراغی سخنانی گفت.
19:14
استاد موسی جرجانی سردبیر و مدیر مسئول اقتصاد گلستان نویسنده بیش از 30 اثر در خصوص برگزاری مراسم مختومقلی و نکوداشت آن بزرگوار سخن گفت همچنین از مراد دوردی قاضی و کارهایی که برای معرفی مختومقلی فراغی به جهانیان انجام داد سخن گفت.
19:20
استاد موسی جرجانی از نحوه چاپ دیوان فراغی سخن گفت: از پیشکسوتان برگزاری مراسم مختومقلی و مراد دوردی قاضی و مرحومه عطا ایشان محمدی یاد کردند.
19:27
شاعر و عضو انجمن میراث بای محمد چندری از گنبد و نوری شاهیر رجب پور از جرگلان شعر در وصف مختومقلی فراغی سرودند.
19:29
محقق و نویسنده بندر ترکمن مشهد قلی قزل در خصوص برخی از ابیات مهم با پر معنی مختوقلی فراغی توضیح داد
19:32
حاج حمید کمی درباره علت شهرت مختومقلی سخن گفت وی افزود: مختومقلی زبان ترکمنی را به صورت ادبی به کار برد 
19:34
شاعر مشد شکاری گوینده بجنوردی به حضار خوش آمد گفت و در سوگ امام خمینی (ره) متنی قرائت کرد و گفت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند ما باید با برنامه های فرهنگی راه امام را ادامه دهیم و به دشمنان ثابت کنیم که هم پیمان و متحد هستیم و در مقابل تهاجم و بی فرهنگی بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی ایستادگی میکنیم.
19:38
حاج حمید کمی درباره چرا ما مختومقلی را بزرگ میدانیم چنین گفت: بسیاری از عناصر فرهنگی در حفظ ملیت و نژاد تأثیر گذار است اما مهمترین عنصر فرهنگی برای حفظ و تداوم یک ملت زبان میباشد و مختومقلی فراغی به جهت اینکه زبان ادبی ترکمن را انسجام بخشید باعث حفظ ملت ترکمن در پهنه تاریخ گردید.
19:41
جبارقلی مارامایی شعر خود را در وصف مختومقلی دکلمه کرد .
19:43
آتا نظر برزین گفت: سراسر دنیا به اشعار مختومقلی دسترسی دارند. مختومقلی در بین ما زنده است . جشن مختومقلی جشن ادبیات ترکمن است.
19:48
عطا نظر برزین محقق ترکمن صحرا گفت : روح شعر مختومقلی در ترجمه مشخص شود, شاعران انگلستان در قالب شعر مختومقلی شعر میسرایند. زبان مختومقلی زبان ادبی است.
19:50
شاعر سید مراد باطر از جرگلان شعر خود را در مراسم دکلمه کرد.
19:55
ناصر رهنما فعال فرهنگی و شاعر درباره این مراسم گفت: باعث اتحاد قومیت های ایران میشود چون شعرا به ویژه شاعرانی مثل فردوسی و مختومقلی فراغی باعث اتحاد تمام بشریت می شوند چون ادبیات مربوط به یک قومیت خاص نیست بلکه حرفهای دل تمام بشریت را بیان می کنند.
20:00
باغشی مشهور بجنورد و جرگلان ؛ آنا مراد رستگاری : برگزاری این مراسم برای شهر بجنورد بسیار تأثیر گذار است. در خراسان شمالی ترکمن ها برای برگزار کردن این مراسم با مهندس حمیدی همکاری کردند و زحمت زیاد کشیدند. روابط فرهنگی و هنری بین فعالان و هنرمندان استان گلستان و خراسان شمالی بیشتر می شود به جوانان زیاد تأثیر می گذارد و جوانان ما می توانین از این مراسم فرهنگی به نیکی الگو بگیرند.
20:05
حاجی محمد قرنجیک شاعر آق قلا: شعر و سروده خود را در وصف شاعر و عارف بزرگ ترکمن دکلمه کرد.
20:10
رحیم مرادی در جایگاه حاضر و به همه حاضرین و عاشقان مختومقلی جشن ، بزرگداشت و مراسم نکوداشت آن بزرگوار را تبریک گفت: این سفره به خاطر مختومقلی است و برای ترجمه دیوان مختومقلی باید خودش را خوب بشناسیم . اگر تأثیرش زیاد باشد بیائید شروع کنیم اگر نه نیاز به ترجمه اشعارش نیست. در انگلستان دکتر یوسف آزمون اشعار مختومقلی را ترجمه کرد و با شاعر برایان اولدیس در انگلستان در خصوص اشعار مختومقلی مشورت کرد و وقتی دید که ترجمه اشعار مختومقلی تأثیر گذار است در دانشگاه های خارج تدریس نمود و اشعار مختومقلی را معرفی کرد.
20:17
ششمین نبیره مختومقلی فراغی (شریف ایشان محمدی) گفت: استاد اول مختومقلی پدر بزرگوارش دولت محمد آزادی بود . او خود شاعر و عالم بزرگی بود و به زبان جغتایی شعر میسرود. مختومقلی به زبان ادبی امروزی شعر سروده. ضمنا این رو به یاد داشته باشیم که همیشه به مناسبت تولد مختومقلی در سراسر جهان ترک و ترکمن جشن می گیریم در حالی که برای دولت محمد آزادی به مناسبت روز وفاتش مراسم می گیریم . ما از مهندس خلیل مراد حمیدی تشکر میکنیم که بسان گوراوغلی تلاش کرد و وظیفه ماست که از زحمات او تقدیر کنیم.
20:22
شاعر و مجری عاشر قولاق (رئوفی) شعری خواند.
20:27
نوبت به هنرمندان و باغشی های ترکمن صحرا رسید و در جایگاه مراسم حاضر شدند تا برنامه های هنری خود را اجرا کنند. صفر محمد محمدی از یکه سوجرگلان – رمضان پناهی از بجنورد نوازندگان هنرمند در این ساعت برنامه هنری خودرا شروع کردند.
20:32
خواننده حالت ولی زاده و قیجاقچی : چاریار بایندری از کلاله عضو جمعیت مختومقلی در حال اجرای برنامه هنری خود هستند.
20:42
بخش دوم برنامه هنرمندان شروع شد، عبدالرحمن فراخی هنرمند بنام ترکمن صحرا به همراهی نوازنده مشهور گنبد و ترکمن صحرا تواق ندیمی در حال اجرای موسیقی و خواندن آهنگهایی از اشعار مختومقلی فراغی در این مراسم هستند و همه تماشاگران را به وجد آوردند.
20:52
بعد از هنرمند سرشناس عبدالرحمن فراغی نوبت هنرمند دیار گلی داغ سراج الدین روحانی (تویتیکچی) رسید که برنامه خود را با صدای دلنواز تویتیک اجرا مینماید.
21:20
باغشی آنه مراد رستگاری از جرگان و بجنورد – سازنده قربان شادی رامین از یکه سوءود در حال هنرنمایی هستند.
21:30
علیرغم برگزار مراسم، عبدالرحمن فراغی در بین شاعران در منزل مهندس حمیدی هنرنمایی می کند ، طواق ندیمی با آکارئون وی را همراهی میکند و کم کم جمعیت از بیرون به جمع آنان سرازیر میشوند و اتاق از جمعیت پر میشود.
21:36
در جایگاه سراج الدین روحانی نی نواز با نی هفت بند و دیللی تویتیک و دو نفر کرد از شیروان در مراسم مختومقلی حاضر و درمراسم هنرنمایی میکنند.
21:41
دوردی خان بهادری هنرمند و باغشی سرشناس بجنورد هنرنمایی میکنند و ۲ ترانه (آیدیم) فولکلور ترکمنی اجرا میکنند.
21:46
دوباره با درخواست حضار مراسم بخصوص بجنوردی ها ؛ عبدالرحمن فراغی خواننده خوش ذوق بندرترکمن به جایگاه دعوت شد و به همراهی طواق ندیمی به صحنه آمده و هنرنمایی میکنند.%  
برگرفته از سایت تورکمن استودنت.کوم

هیچ نظری موجود نیست: