۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

گزارشی از مراسم "روز ملی دریای خزر" درترکمنصحرا



بمناسبت «روز ملی دریای خزر» جشنواره فرهنگ روستا درقاراسو برگزارشد
اوًلکامیز27/5/1393  - خانه فرید جوان نوشت به مناسبت گرامیداشت روز ملی دریای خزر، جشنواره فرهنگ روستا در روستای ساحلی قره سو شهرستان بندرترکمن با حضور اهالی، مسئولین شهرستان و فرماندار این شهرستان برگزار شد.  
طبق کنوانسیون تهران در خصوص حفاظت از محیط زیست دریای خزر 21 مرداد ماه برابر با 12آگوست به عنوان روز ملی ˈدریای خزرˈ نامگذاری شده است و پنج کشور حاشیه آن شامل ایران ،روسیه ،ترکمنستان ،آذربایجان و قزاقستان این روز را در تقویم کشورهای خود ثبت کرده اند.براساس این نامگذاری هر ساله برنامه های متنوعی با هدف آگاهی درخصوص اهمیت حفاظت از تنوع زیستی، مسائل ومشکلات زیست محیطی دریای خزر برگزار می شود.
امید کابلی مسئول موسسه خانه جوان فرید ، با اعلام این مطلب گفت: در این جشنواره فرهنگی که با همکاری اداره کل محیط زیست ،میراث فرهنگی و اداره کل ورزش و جوانان و شورای اسلامی و دهیاری روستای قره سو برای اولین بار در گلستان برگزار شد، ضمن اجرای برنامه های ایینی فرهنگی و نمایش سنت های بومی و محلی، روز ملی دریای خزر در روستای ساحلی قره سو شهرستان بندرترکمن گرامی داشته شد.
کابلی افزود ،در این جشنواره علاوه بر معرفی فرهنگ و رسوم قوم ترکمن در قالب برگزاری مراسم ایینی و برپاکردن الاچیق و اجرای مراسم ذکر خنجر ، با برپایی مسابقه نقاشی ،مسابقه اشپزی غذای دریایی ،برگزاری جشن بادبادک ها و اجرای مسابقه و جنگ شادی با موضوع دریای خزر اهمیت دریای خزر و تهدیدات زیست محیطی ان در قالب این برنامه ارائه شد.
در انتهای مراسم با حضور فرماندار شهرستان و مسئولین محلی و نماینده خانه جوان فرید از خردسالترین قاری روستای قره سو،برندگان مسابقات نقاشی ، برگزیدگان مسابقه اشپزی و جوان موفق این روستا با اهدای جوایزی تقدیر بعمل امد.
لازم بذکر است برنامه های روز ملی خزر در گلستان با جشن بادباکها در شهرستان بندرگز آغاز، و با برگزاری کارگاه اموزشی با موضوع «دریای خزر، اقتصاد محلی و محیط زیست » و ارائه مطالبی در خصوص فرصت‏‌های گردشگری سبز و اکوتوریسم دریای خزر ، عوامل تهدید آبزیان خزری و آلایندگی دریا در روستای ساحلی باغو کناره بندرگز و جشنواره فرهنگ روستا در روستای ساحلی قره سو بندرترکمن و جشن بادباکها در این روستا به کار خود پایان داد.
خانه جوان فرید روستای کفشگیری گرگان مجری برگزاری روز ملی خزر درگلستان بوده است که با حمایت ادارات محیط زیست شهرستان بندر ترکمن وبندرگز ،اداره میراث فرهنگی شهرستان بندرگز، شورای اسلامی و دهیاری روستاهای قره سو بندرترکمن و باغو کناره بندرگزو معاونت فرهنگی وجوانان اداره کل ورزش وجوانان گلستان درنوار ساحلی شهرستان بندر ترکمن و بندرگز اقدام به برگزاری اولین جشن روز ملی خزر درگلستان نموده است.%

هیچ نظری موجود نیست: