۱۳۹۳ آبان ۲۴, شنبه

ترویج خودداری ازدشمنی با اهل سنت اجتناب ناپذیراست

دویچه وئله: افزایش نگرانی از تفرقه سنی وشیعه درایران
عدم مشارکت اهل سنت درمدیریت‌های کلان وادامه اقدامات" تفرقه‌افکنانه" علیه سنی‌ها مایه نگرانی علمای سنی کشور شده است. مقامات ایرانی مدعی‌اند که وضعیت سنی‌ها به رغم این نگرانی‌ها بهتر از گذشته است.
علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور درامور اقوام و اقلیت‌ها درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره حضور اهل سنت در رده‌های مدیریتی کشور (۱۹ آبان/ ۱۰ نوامبر) گفت: «میزان استفاده از اهل سنت در دولت یازدهم خیلی کم‌تراز حد انتظار است اما بهتر از گذشته است. عدد، آمار و ارقامی که وزارت کشور اعلام کرده است بیشتر در رده های پائین است و در رده‌های بالا نیست، تعدادی از فرمانداران ومعاونان استاندار از اهل سنت انتخاب شده که قدم خوبی است. انتظار این است که درانتخاب اهل سنت تناسب جمعیت رعایت شود
دستیار رئیس جمهور در این رابطه اشاره‌ای به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی برای احراز حقوق اقلیت‌های دینی و قومی نکرده است. برخلاف وعده‌های روحانی حتی یک وزیر، معاون وزیر، استاندار یا سفیر ازمیان اقلیت‌های دینی و قومی تا کنون انتصاب نشده است.
اما دخالت درامور دینی اهل سنت بیشترین دغدغه رهبران سنی بوده ومایه نگرانی آنان شده است. آگاهان به امور اهل سنت در ایران درگفت‌وگو با دویچه وله تائید کردند که برای نخستین بار امسال با نزدیکی ایام عاشورا و تاسوعا فشار برای پذیرفتن برخی آئین‌های مذهب تشیع  به آنها فزونی یافته وبرخی از علمای سنی سکوت را شکسته و اعتراض کرده‌اند.
انتقاد روحانی سنی از صدا و سیما
به گزارش سنی آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران، مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر به پخش فیلم‌های مربوط به "عزاداری و سینه‌زنی اهل سنت" از صدا و سیما اعتراض کرد. گرگیج می‌گوید: «بنده از صدا وسیما گلایه دارم که افراد نادان و ناآگاهی را از رسانۀ عمومی نشان می‌دهند که این‌ها اهل سنت هستند و سینه می‌زنند، هیئت و دسته دارند ، شخصی جهالتی می‌کند از تمام شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود که اهل سنت این چنین باورهایی دارند
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه سینه زنی و عزاداری محرم، جزو عقاید اهل سنت نیست، اظهار داشت افرادی از اهل سنت که در مراسم سینه‌زنی وعزاداری محرم شرکت می‌کنند یا از اعتقادات مذهبی خود آگاهی ندارند ویا اینکه چاپلوسند وبه دنبال پست، مقام ومال دنیا هستند و حساب اهل سنت از چنین افرادی جدا هست.
این روحانی سنی خاطرنشان می‌کند اهل سنت در ایران حق دارد مطابق باورهای مذهبی خود عمل کنند. وی همچنین درخواست می‌کند که به دخالت برخی مراکز ونهادهای دولتی و دینی ایران در امور دینی سنی‌ها پایان داده شود تا وحدت شیعه و سنی درکشور لطمه نبیند.
مولانا گرگیج: جلوی مراسم عمرکشان را بگیرید
امام جمعه اهل سنت آزادشهر پیش از این هم با توجه به فرا رسیدن هفته وحدت درباره توهین به مقدسات اهل سنت هشدار داد و گفتکه در نقاطی از کشور مراسم عمرکشان برگزار می‌کنند. این روحانی سنی در ادامه خطاب به علماء و مراجع عظام هم می‌گوید: «سکوت مراجع عظام و علماء در برخورد با چنین مسائلی معنایی ندارد وباید با افراد افراطی و تندرویی که از هر قشر و گروهی هستند برخورد نمایند
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه خاطرنشان می‌کند: «از اهل‌سنت چهره کریه نشان ندهید، به خلفاء ثلاثه و صحابه توهین نکنید و آن‌ها را ظالم جلوه ندهید که در چنین صورتی وحدتی ایجاد نخواهد شد. تا چنین آسیب‌هایی باشد هزاران هفته وحدت و کنفرانس بگیریم فایده‌ای ندارد
انتفاد رفسنجانى از مراسم مذهبی "عمرکشان و لعنت صحابه"
دراین میان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام ايران به "اقدامات افراطی" مانند "مراسم عمرکشان" و "لعنت به صحابه" انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، وی در دیدار جمعی از مسؤلان معاونت ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان (۱۹ آبان/ ۱۰ آبان) به شرایطی که باعث " ایجاد داعش و القاعده" شده اشاره کرده ومی‌گوید: «هی دامن زدیم به اختلافات سنی و شیعه و عمرکشون و لعنت به صحابه، از این کارهایی که خیلی عادی است و بعضی ها هم انجامش راعبادت می دانند  رفسنجانی نتیجه می‌گیرد اقدامات افراطی سبب پیدایش "القاعده، داعش وطالبان" شده است.
DW.DE   تاریخ 11.11.2014   ،  نویسنده TS   > لینک کوتاه شده http://dw.de/p/1Dl34

هیچ نظری موجود نیست: