مقایسه صنعت خودروی دوکشور با نفت وبی نفت وهمسایه
مقایسه ئی با عنوان دوهمسایه در دوجایگاه مختلف
جواد عسگری. سایت ر.فردا 28.12.2019 : تاریخچه صنعت خودروی ترکیه شبیه صنعت خودروی ایران است. تولیدات ترکیه درسال ۱۹۶۰ با مونتاژ محصولات فورد شروع شد. درایران هم اولین خودروها، جیپهایی
بودند که درکارخانه جیپ ایران درهمین زمان تولید میشدند.
صنعت خودروی ایران البته سعی داشت به تولیدکننده خودرو تبدیل شود و
راه کرُه را برود ولی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی، این پروژه در ایران به جایی
رسیده که اکنون قرار دارد.
ترکیه ولی سعی کرد صنعت قطعهسازی خود را توسعه دهد وبه پایگاه شرکتهای
خارجی تبدیل شود. این کشور دراین کار موفق شد به کانون اصلی تولید محصولات رنو و
فیات درخارج اتحادیه اروپا تبدیل شد.
آرکان تزر، دبیر پیشین انجمن خودروسازان ترکیه، دراین باره به سایت
بیتران گفته است «درگذشته ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی نداشت. بلکه شرکتهای
خارجی استراتژی صنعت خودروی ترکیه را مشخص میکرند. به همین دلیل ما قصد نداشتیم
نشان داخلی درست کنیم.»
اما حالا مدیران صنعتی ترکیه بر خلاف مدیران محافظه کار قبلی قصد
دارند داستان را تغییر دهند و میخواهند ترکیه را گذشته از صنعت قطعهسازی درصنعت
خودروسازی هم صاحب نام و آوازه کنند.
ترکیه با وجود اینکه از نظر میزان تولید سالهاست با ایران رقابت میکند،
اما کیفیت خودروهای تولیدی در این کشور بالاتر از ایران است. این کشور با داشتن
صنعت قطعهسازی فعال دارای پشتیبانی لازم برای تولید محصولاتی با برند خود است.
اما ناشناخته بودن در بازار پر رقابت، کار را برای ترکیه دشوار کرده
بود به همین دلیل است که حال از خلا ناشی از کمبود خودروهای الکتریکی دربازار
جهانی استفاده کرده تا وارد میدان شود.
۲- مقایسه صنعت خودروی سه کشوری که زمان جنگ سرد درصف یک
اردوگاه وهمسطح بودند
جواد عسگری. سایت ر.فردا 28.12.2019 : با حضور رجب طیب اردوغان،
رئیسجمهوری ترکیه، «توگ»، نخستین خودروی ملی و تمامبرقی این کشور معرفی شد.
خودرویی که برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده وقراراست فصل
جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.
صنعت خودروی ترکیه از زمان تاسیس تاکنون به تولید محصولات شرکتهای
خارجی پرداخته وبه سمت خودروی داخلی حرکت نکرده بود.
صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار
کرد اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفتهاند. کره جنوبی برندهای خود را توسعه داد
و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد.
با این وجود ترکیه میخواهد استراتژی خود را درصنعت خودرو تغییر دهد. ظهور خودروهای برقی جایی است که شرکتهای بزرگ خودروسازی به دلیل محافظهکاری درحال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود درحال مانور دادن است.
با این وجود ترکیه میخواهد استراتژی خود را درصنعت خودرو تغییر دهد. ظهور خودروهای برقی جایی است که شرکتهای بزرگ خودروسازی به دلیل محافظهکاری درحال واگذار کردن بازار هستند و ترکیه هم دقیقا روی همین بخش برای توسعه برند داخلی خود درحال مانور دادن است.
خودروی جدید ملی ترکیه یک خودرو تمام برقی کراساوور است. آنطور که
طراحان آن میگویند این خودرو دارای دو گونه موتور است که یکی ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو با دو پیشرانه متفاوت خود ۷.۶ و ۴.۸ ثانیه است. پیمایش این خودرو هم در دو نوع
۳۰۰ و۵۰۰ کیلومتر
با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم میتوان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتریهای
این خودرو را شارژ کرد.
اگر خودرو قیمت کمتری نسبت به محصولات تسلا داشته باشد شاید به رقیبی
برای خودروهای این شرکت به خصوص مدل تسلا ایکس تبدیل شود. با این استراتژی، ترکیه
پس از ۶۰ سال تصمیم گرفته خودروی ملی خود را توسعه
دهد.
تولید انبوه این خودروها قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و ترکیه میخواهد تحت برند جدید تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل خودرو برقی مختلف را تولید کند. اما فعلا برنامه تولید برای
مدل اول ۱۷۵ هزار دستگاه در سال است. این خودرو در شهر
صنعتی بورسا تولید خواهد شد.
آقای اردوغان گفته است «خودروی جدید ما تجلی آرزوی ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوریهای
شرکتهای خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه کشوری تولیدکننده و صادرکننده در زمینه
خودرو میشود.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر