۱۳۹۹ دی ۲۵, پنجشنبه

سه پروژه بزرگ اقتصادی میان افغانستان وترکمنستان افتتاح شد

 اتصال راه آهن، شبکه برق و فیبر نوریِ افغانستان وترکمنستان

بی.بی.سی، ۲۵دی۱۳۹۹- ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ : محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و قربان‌قلی بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان از طریق کنفرانس ویدئویی سه پروژه بزرگ مشترک را میان دو کشور افتتاح کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوی افغانستان درمراسم امروز (پنجشنبه ۲۵ جدی/دی) این پروژه‌ها را برای روابط اقتصادی و تجارتی دو کشور حیاتی خواند.

او افتتاح این پروژه‌ها را تجدید روابط افغانستان وآسیای میانه پس ازبیش از صد سال خواند.

آقای غنی همچنین به حمایت‌ ترکمنستان از روند صلح افغانستان اشاره کرد وگفت قراراست به زودی علمای دوکشور نشستی را برای حمایت و تقویت ازاین روند برگزار کنند.

قربان‌قلی بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان نیز بر حمایت از صنعت و تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

او افتتاح پروژه‌های امروزی را برای امنیت منطقه و گسترش روابط دو کشور مهم خواند و تعهد سپرد که کشورش از افغانستان درعرصه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک حمایت خواهد کرد. منبع تصویر،ARQ

جزئیات پروژه‌های افتتاح شده

پروژه اول لین برق ۱۰۰۰ کیلوولت است که قرارداد آن درسال ۲۰۱۶ امضا شده بود وحالا مرحله اول آن یعنی۵۰۰ کیلوولت آن تکمیل و افتتاح شد.

به گفته مقام‌های افغان، از این پروژه برق مورد نیاز ۳۴۰ هزار مصرف کننده در ولایات شمالی فاریاب، سرپل، بلخ و جوزجان تامین می‌شود.

محمد خان تکل، رئیس اداره ملی تنظیم آب می‌گوید مرحله اول این پروژه با هزینه ۶۹ میلیون دلار تکمیل شده که بانک انکشاف آسیایی آن را پرداخت کرده است.

به گفته او، مراحل بعدی این پروژه سال۱۴۰۰ خورشیدی ادامه خواهد یافت ودرنتیجه تکمیل شدن آن برق ولایات کابل، میدان وردک، غزنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیکا، خوست، ننگرهار وکنُار نیز تامین خواهد شد.

بخش اول این پروژه که امروز افتتاح شد بیش از ۸۷ کیلومتر طول دارد که از آتامراد ترکمنستان الی شبرغان کشیده شده است. درکنار این بخش، شبکه شبرغان-اندخوی، شبرغان-مزار شریف نیز افتتاح شد.

بتوضیح تصویر: رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان از طریق ویدئو کنفرانس، قطع نوار از سوی مسئولین مربوطه پروژه‌های میان دو کشور را افتتاح کردند. قطار آهن از بندر مرزی آقینه به سوی اندخوی به حرکت درآمد.

نقیب الله فایق، والی فاریاب که امروز از جانب افغانستان پروژه‌ها را افتتاح کرد، در توییتر نوشت:

"قبلا يك كيلو وات برق را از تركمنستان به ٦.٣ سنت مي خريديم. با افتتاح امروز، تركمنستان قبول كرده است كه هر كيلو وات برق را به ٣ سنت قرارداد نمايد كه مي توان گفت ارزان ترين برق دنيا. اين قرارداد براي ده سال با نرخ ثابت قرارداد خواهد شد."

خط آهن اندخوی و آقینه پروژه دیگری بود که امروز افتتاح شد. این مسیر بندر آقینه درمرز ترکمنستان را به ولایت فریاب وصل ساخته است.

اداره راه آهن افغانستان پیش ازاین گفته بود که بودجه این پروژه ۲۱ میلیون دلار است که از سوی این اداره پرداخت شده است.

کار این پروژه درسال ۱۳۹۵ آغاز شده بود.

این خط آهن ۳۱ کیلومتر طول دارد و امروز نخستین قطار از طریق این ریل از آقینه به سوی اندخوی حرکت کرد.

همچنان امروز پروژه مشترک وصل امام نظر_آقینه_ سرحدآباد در خاک ترکمنستان به منطقه تورغندی در ولایت هرات از طریق فایبر نوری برای انتقال انترنت ۲۵۰۰ میگابایت نیز افتتاح شد.

این پروژه زمینه وصل افغانستان از طریق فایبر نوری به اروپا را میسر می‌کند.

وزارت مخابرات گفته تکمیل این پروژه قیمت انترنت را کمتر و سرعت آن را بیشتر خواهد ساخت.

مطالب مرتبط

رئیس‌جمهوری افغانستان به ترکمنستان رفت

سربازان پناه گرفته افغان به ترکمنستان، به افغانستان برگشتند

پروژه‌های تاپی، انتقال برق، خط آهن و کابل نوری رسما در افغانستان آغاز شد

سه پروژه بزرگ اقتصادی میان افغانستان وترکمنستان افتتاح شد

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-55662947

هیچ نظری موجود نیست: