۱۴۰۰ مهر ۴, یکشنبه

نتایج انتخابات آلمان در روز 26سپتامبر 2021

سوسیال دموکرات ها اول؛ همه چیز درابهام!

اخبار روز دوشنبه, ۵ مهر ۱۴۰۰ : طبق نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات سراسری درآلمان، حزب سوسیال دمکرات با کسب حدود ۵/ ۲۵ درصد آرا با تفاوت اندکی به قوی‌ترین حزب درمجلس این کشور تبدیل شده‌ است. این حزب موفق شد به نسبت انتخابات دور قبل ۵ درصد آرای خود را افزایش دهد.

اتحادیه احزاب مسیحی (دمکرات‌ مسیحی وسوسیال مسیحی) با کسب حدود ۵/ ۲۴ درصد آرا ضعیف‌ترین نتیجه انتخاباتی درتاریخ خود را کسب کرده است. اتحادیه احزاب مسیحی به نسبت انتخاب سال ۲۰۱۷ بیش از ۸ درصد از آرای خود را از دست داده است.

حزب سبزها با دو برابر کردن آرای خود به نسبت انتخابات دور قبل، یکی از برندگان این انتخابات به حساب می‌آید. سبزها موفق شدند با به‌دست آوردن حدود ۳/ ۱۴ درصد از آرا بهترین نتیجه تاریخ خود را در یک انتخابات فدرال کسب کنند. در برابر حزب چپ آلمان (دی لینکه) با از دست دادن حدود نیمی از آرای دور قبل خود، در مرز پنج درصد لازم برای ورود به پارلمان قرار گرفته و حضور آن در پارلمان این کشور با ابهام مواجه شده است.

هم اولاف شولتس، کاندیدای حزب سوسیال دمکرات و هم آرمین لاشت، کاندیدای اتحادیه احزاب مسیحی (دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب سبزها و دمکرات آزاد اعلام آمادگی کرده‌اند.

یکی دیگرازاحتمالات درمورد تشکیل دولت، تشکیل ائتلاف بزرگ با شرکت سوسیال دمکراتها واتحادیه احزاب مسیحی است.

پس از دو جریان سیاسی عمده، حزب سبزها، با کسب بیش از ۱۴ درصد آرا، در مکان سوم قرار دارد. با وجود افزایش آرای سبزها، آنالنا بائربوک، کاندیدای این حزب برای مقام صدر اعظمی، شکست در دستیابی به اهداف انتخاباتی را تائید کرد. سبزها با توجه به پررنگ‌تر و ملموس‌تر شدن بحران‌های اقلیمی، امیدوار بودند با اقبال نسل جوان، به یکی از دو حزب اول انتخابات پارلمانی بدل شوند. با این حال، اکولوژیست‌ها که از سال ۲۰۰۵ از دولت کنار گذاشته شده اند، امسال به یکی از اجزای ثابت هر ائتلافی تبدیل خواهند شد.

حزب دموکرات های آزاد (FDP) با کسب دست‌کم بیش از ۱۱ درصد آراء چهارمین نیروی سیاسی عمده در بوندستاگ خواهد بود. هم سوسیال دموکرات‌ها و هم دموکرات مسیحی‌ها، احتمال ائتلاف با این حزب و سبزها را برای تشکیل دولت ائتلافی آینده مطرح کرده اند. با این حال، باتوجه به تضاد سیاست‌های مالی و مهاجرتی دموکرات های آزاد با سبزها، احتمالا گفت‌وگو‌ها هفته‌ها و حتی ماه‌ها به طول خواهد انجامید. کریستیان لیندنر، کاندیدای حزب دموکرات های آزاد گفته است در هر دولت ائتلافی، خواهان وزارت دارایی است.

انتخابات ۲۶ سپتامبر علاوه بر حزب چپ برای جریان راست افراطی آلترناتیو برای آلمان یک شکست عمده بود. راست‌گرایان افراطی، تنها کمی بیش از ۱۰ درصد آراء را کسب کردند.

لينک کوتاه https://akhbar-rooz.com/?p=127285  

سوسیال‌دموکرات‌های آلمان با اختلاف اندک برنده شدند

ایران امروز: براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی آلمان که در آخرین ساعات یکشنبه ۲۶ سپتامبر اعلام شد، سوسیال‌دموکرات‌های آلمان با کسب حدود ۲۶ درصد آرا و ۲۱۰ کرسی نمایندگی در پارلمان، ‌برنده این انتخابات شدند. حزب دموکرات مسیحی و حزب موتلفش سوسیال مسیحی، حدود ۲۴ درصد آرا و ۱۹۸ کرسی به دست آوردند.

حزب سبزهای آلمان با کسب ۱۴ درصد آرا و ۱۱۲ کرسی سومین فراکسیون حزبی پارلمان آلمان شد. لیبرال‌ها نیز با حدود ۱۱ درصد آرا، ۹۵ کرسی به دست آوردند. حزب دست‌راستی «آلترناتیو برای آلمان» نیز حدود ۱۰ درصد آرای رای‌دهندگان و ۸۵ کرسی تصاحب کرد.

حزب چپ‌های آلمان (Linke) نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ نیمی از آرای خود را از دست داد و در مرز ۵ درصد قرار گرفت که با خطر از دست دادن حدنصاب و حذف از پارلمان مواجه‌اند. چپ‌های آلمان در حال حاضر با ۵ درصد آرا، ۴۰ کرسی را تصاحب کرده‌اند.

به این ترییب اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی با از دست دادن نزدیک به ۹ درصد آرا نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷، بدترین نتیجه انتخاباتی را در طول حیات سیاسی خود از بعد از جنگ دوم جهانی تجربه کردند. شمارش آرای صندوق‌های رای هنوز به پایان نرسیده بنابراین نتایح فوق می‌تواند اندکی تغییر کند

چه کسی صدراعظم آلمان خواهد شد؟

با وجود پیشتازی سوسیال‌دموکرات‌ها، این حزب برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دو حزب کوچک سبزها و لیبرال‌هاست. شانس تشکیل دولت برای اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی نیز وجود دارد.

نتایج انتخابات طوری است که دو حزب سبزها و لیبرال‌ها نقش تعیین‌کننده در تشکیل دولت دارند. این دو حزب با هر کدام از دو حزب بزرگ سوسیال‌دمکرات یا اتحادیه مسیحی‌ها به توافق برسد، «اولاف شولتس»، نامزد سوسیال‌دموکرات‌ها و یا «آرمین لاشت»، صدراعظم آلمان و جانشین آنگلا مرکل خواهد شد.

بنابراین هم‌ تشکیل دولت از سوی حزب سوسال دموکرات آلمان در ائتلاف با سبزها و لیبرال‌ها به رهبری اولاف شولتس امکان‌پذیر است و هم تشکیل دولت به رهبری آرمین لاشت در ائتلاف با سبزها و لیبرال‌ها.

پارلمان آلمان ۷۴۰ کرسی دارد و برای تشکیل دولت حمایت دست‌کم ۳۶۶ نماینده الزامی است.

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/print/93927/


این گزارش تکمیل خواهد شد 


هیچ نظری موجود نیست: