۱۴۰۱ آبان ۲۵, چهارشنبه

عدم تشکیل حکومت همه‌شمول قومی-سیاسی حکومت طالبان را منزوی کرد

 روسیه: طالبان به دلیل عدم تشکیل حکومت «همه‌شمول قومی-سیاسی» به نشست مسکو دعوت نشد

روسیه گفته است که نمایندگان طالبان را به این دلیل در نشست مسکو درمورد افغانستان دعوت نکرده که کابل تا هنوز موفق به تشکیل یک حکومت «همه‌شمول سیاسی-قومی» نشده است.

امروز (۲۵ عقرب/آبان) چهارمین نشست مشورتی موسوم به «فرمت مسکو» در مورد افغانستان با ابتکار روسیه در مسکو برگزار شده است که نمایندگانی از ده کشور منطقه از جمله ایران وپاکستان درآن شرکت کرده‌اند، اما از حکومت طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان درسخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «ما تقریبا یک سال پیش درچارچوب همین ساختار با هم دیدار کردیم. بیانیه مشترکی را صادر کردیم ویکی از نکات آن از مقامات افغان درکابل خواسته است تا اقدامات عملی را برای تشکیل یک دولت فراگیر قومی-سیاسی انجام دهند. متاسفانه این اتفاق نیفاده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که تنها دیگر کشورهای منطقه را به این نشست برای ایجاد یک رویکرد مشترک درچارچوب فارمت دعوت کنیم. »

آقای کابلوف گفت که مسکو به ویژه ازنفوذ گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) درشمال افغانستان نگران است. پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دلیل دعوت نکردن طالبان به این نشست را «ناکامی طالبان درایجاد حکومت فراگیر درافغانستان وعدم اجرای تعهدات خود در زمینه حقوق بشر» عنوان کرده بود.

اما اضافه کرده بود که روسیه با نمایندگان طالبان درارتباط است ونتیجه نشست با آن‌ها درمیان گذاشته خواهد شد.

وزارت امور خارجه طالبان نیز قبلاً از دعوت نشدن به این نشست ابراز نارضایتی کرده وگفته بود که بدون اشتراک نمایندگان طالبان این نشست «ناقص» است وعدم دعوت از نمایندگان آنها دراین نشست‌ها «می‌تواند اثرات منفی درتعاملات داشته باشد». 

نمایندگان ده کشورازجمله روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان وازبکستان قرار است در نشست امروز درقالب مسکو شرکت کنند.

بحران سیاسی جاری درافغانستان و چالش‌های امنیتی ازسوی این کشور ازمحورهای گفتگوی این نشست مشورتی خواهد بود.

اما اضافه کرده بود که روسیه با نمایندگان طالبان درارتباط است و نتیجه نشست با آن‌ها در میان گذاشته خواهد شد.

وزارت امور خارجه طالبان نیز قبلاً از دعوت نشدن به این نشست ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که بدون اشتراک نمایندگان طالبان این نشست «ناقص» است و عدم دعوت از نمایندگان آنها در این نشست‌ها «می‌تواند اثرات منفی در تعاملات داشته باشد».

نمایندگان ده کشور از جمله روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان قرار است در نشست امروز در قالب مسکو شرکت کنند.

بحران سیاسی جاری درافغانستان وچالش‌های امنیتی ازسوی این کشور ازمحورهای گفتگوی این نشست مشورتی خواهد بود.

محمد صادق،‌ نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان دراین نشست گفت که جامعه بین‌المللی باید با مقامات افغانستان (طالبان) با درنظر داشت «سلسله‌مراتب اولویت‌ها» همکاری کند. او افزود که این همکاری به‌ویژه درمواردی که «دولت سرپرست افغانستان» (طالبان) تعهد خود را برای مقابله با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر نشان داده است، انجام شود.

او گفت که تعامل پایدار با طالبان همچنان ضروری است.

یو شیاونگ،‌نماینده چین دراین نشست ازآمریکا خواست که دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را آزاد کند وبه این کشور بازگرداند. او آمریکا را مسئول و «منشاء» مشکلات امروز درافغانستان دانست.

حسن کاظمی‌قمی، نماینده ایران برای افغانستان نیز دراین نشست بر تشکیل حکومت فراگیر درافغانستان تاکید کرد و گفت که چنین حکومتی زمینه به رسمیت شناختن حکومت طالبان را می‌تواند فراهم کند

نماینده روسیه و همچنین نماینده ازبکستان نیز خواهان آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان شدند.

نماینده تاجیکستان دراین نشست از طالبان انتقاد کرد و گفت که در افغانستان افراد زیادی از قومیت تاجیک در مناطق شمالی افغانستان «هر روز به بهانه همکاری با جبهه مقاومت ملی» کشته می‌شوند. تصویر،RUSSIAN FOREIG

توضیح تصویر: نشست موسوم به «فرمت مسکو» درمورد افغانستان در وزارت خارجه روسیه

 نشست مشورتی «فرمت مسکو» چیست؟

این چهارمین نشست با این عنوان است که با میزبانی روسیه درباره افغانستان برگزار می‌شود.

 روسیه اولین دور این نشست‌های مشورتی را درسال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان یک مکانیسم شش جانبه شامل روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند وافغانستان برای بحث درمورد مشکلات این کشور آغازکرد، زیرا نیروهای آمریکایی درحال آماده شدن برای خروج ازافغانستان بودند.

این اجلاس سپس شامل نمایندگانی از ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان وقزاقستان نیز شد.

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دریک کنفرانس خبری اخیراْ گفت که دراین نشست قراراست در مورد وضعیت نظامی-سیاسی، اجتماعی-اقتصادی وبشردوستانه افغانستان با توجه ویژه به هماهنگی تلاش‌ها برای تقویت امنیت وثبات منطقه‌ای وهمچنین مصالحه ملی درافغانستان بحث صورت بگیرد.

 چرا از نمایندگان طالبان دراین نشست دعوت نشده است؟

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه درامور افغانستان به خبرگزاری تاس گفته که به دلیل این که این گردهمایی «فقط برای اعضای نشست فرمت مسکو» است هیچ هیأتی ازطالبان دراین نشست شرکت نخواهد کرد.

اما گروه طالبان درنشست قبلی (سومین نشست) که دراکتبر۲۰۲۱ برگزار شد، دعوت شده بود. نمایندگان طالبان همچنین درنشستی که درسال سال ۲۰۱۸ برگزارشد، شرکت داشتند که به عنوان یک پیروزی سیاسی برای طالبان تلقی می‌شد.

*توضیح تصویر: درنشست سوم «فارمت مسکو» که دراکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، نمایندگان طالبان حضور داشتند.

 به جز از اظهار ناامیدی آقای لاوروف دریک نشست خبری درهند از عدم پایبند بودن طالبان به تعهدات خود، روسیه این بار درمورد حذف نمایندگان طالبان از این اجلاس توضیح بیشتری نداده است.

به نظر می رسد که این کشور وسایر اعضای این نشست ازطالبان ناراضی هستند، به ویژه ازناکامی آن‌ها درتشکیل یک دولت فراگیر یا رسیدگی کافی به نگرانی‌های روسیه درمورد فعالیت گروه‌های ستیزه‌جوی خارجی درافغانستان.

ناظران معتقدند که عدم حضور طالبان در این نشست تاثیری بر تصمیم این نشست نخواهد داشت.

 درنشست سال ۲۰۲۱، نمایندگان کشورهای شرکت کننده در بیانیه‌ای از دولت طالبان خواستند که «یک دولت واقعاً فراگیر را تشکیل دهد که به اندازه کافی منعکس‌کننده منافع تمام گروه‌های قومی-سیاسی اصلی درکشور باشد.»

دراین بیانیه تاکید شده بود که این یک پیش‌شرط اساسی برای تکمیل توافقات خواهد بود.

روسیه امیدواراست که یک اتحاد منطقه‌ای برای مقابله با تهدید داعش وسایر گروه‌های تندرو جهادی خارجی مستقر در افغانستان ایجاد کند وهمچنین بر تحولات این کشور تأثیر بگذارد.

براساس گزارش رسانه‌های هند، روسیه، هند وایران قراراست درحاشیه نشست مسکو نشست سه جانبه درباره افغانستان برگزار کنند. زیرا گفته شده این سه کشور نگرانی‌های یکسانی درمورد افغانستان و طالبان دارند.

«جبهه مقاومت ملی» که درمواضعی علیه طالبان درافغانستان می‌جنگد،‌ دربیانیه‌ای این نشست یک فرست خوب خوانده و نوشته که این نشست یک دیپلماسی منطقه‌ای برای حل مناقشه است.

بی.بی.سی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲

https://www.bbc.com/persian/articles/c806l9z9e4jo

هیچ نظری موجود نیست: