۱۴۰۲ آبان ۱۸, پنجشنبه

ادامه دیدار نماینده دولت طالبان با مقام‌های ایرانی در تهران

ادامه دیدارهای عبدالغنی برادر با مقام‌های ایرانی؛

پیشنهاد ایجاد «کمیته مشترک» برای رسیدگی به پناهجویان افغان

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۶ نوامبر ۲۰۲۳ : عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان که درسفری رسمی در ایران به‌سر می‌برد با چند مقام‌ ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهوری و احمد وحیدی، وزیر کشور دیدار کرده است.

براساس خبرنامه معاونت اقتصادی دفتر نخست‌وزیری طالبان، در دیدار وی با آقای وحیدی که در مقر وزارت کشور/داخله ایران در تهران انجام شد، شماری از وزیران کابینه طالبان نیز حضور داشتند.

نظر به این خبرنامه، آقای برادر دراین دیدار از «همکاری‌های دولت ایران» که افغان‌ها را «درشرایط سخت حمایت کرده» و میزبان میلیون‌ها افغان بوده است قدردانی کرد و افزوده که «امروز فرصت خوبی مساعد گردیده است تا دو کشور دوست و همسایه در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی به همکاری‌های خود ادامه دهند».

معاون نخست‌وزیر طالبان از آقای وحیدی خواست تا زندانیان جرائم سبک در ایران را آزاد کنند یا به طالبان بسپارند «تا ادامه حبس خود را در افغانستان سپری کنند».

همزمان رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که آقای وحیدی در این دیدار در زمینه بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان با آقای برادر رایزنی کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدار برادر با امیرعبداللهیان در تهران؛ توسعه روابط اقتصادی، «رفتار خوب» با مهاجران افغان و «توجه ويژه» به حقابه ایران

همزمان با تنش حقابه میان ایران و طالبان عبدالغنی برادر کانال‌های بند فراه‌رود را افتتاح کرد

ویدیوی از طاهر زهیر وزیر تسلیم‌شده به طالبان منتشر شد

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با متقی: «تامین حقابه هیرمند مطالبه جدی ما و امنیت مرز خط قرمز ماست»

 مطالب پیشنهادیویر،FDPM_AFG/X

«رایزنی برای بازگشت مهاجران افغان»

خبرنامه طالبان می‌افزاید که وزیر کشور ایران گفته است برای انسجام بهتر پناهجویان افغان و رسیدگی به مشکلات آن‌ها، دو کشور «کمیته مشترکی» ایجاد کنند.

در خبرنامه طالبان به نقل از آقای برادر آمده است که «امارت اسلامی» (حکومت طالبان) در تلاش است تا وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود پیدا کند و افغان‌ها بتوانند در کشور خود «زندگی آبرومندانه داشته باشند».

بنا بر این خبرنامه، طرف ایرانی بر برقراری ارتباط با چین از طریق افغانستان تاکید کرده و این اقدام را به نفع هر دو کشور خوانده است.

دیروز نیز عبدالغنی برادر در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی و «رفتار خوب» با مهاجران افغانستان در ایران گفتگو کرده است.

او ارشدترین مقام حکومت طالبان است که در بیش از دو سال به قدرت رسیدن این گروه، به تهران سفر کرده است.

این دیدار که عصر روز گذشته دو طرف در مورد همکاری‌های مشترک در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی گفتگو کردند.

آقای عبداللهیان در آن دیدار به «جایگاه مهم افغانستان» در سیاست خارجی ایران اشاره کرده و و افزوده که «جمهوری اسلامی ایران مصمم است در سايه مناسبات همسايگی به عبور افغانستان از شرایط کنونی کمک‌ کند.»

دیدار برادر با معاون رئیس‌جمهور ایران

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان همچنین با محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور ایران در تهران دیدار کرده است.

در خبرنامه ارگ طالبان آمده است که در این دیدار دو طرف در مورد «تقویت تعامل سیاسی-اقتصادی افغانستان و ایران، اوضاع سیاسی منطقه و جهان و جنایات رژیم ظالم اسرائیل در فلسطین» گفتگو کرده‌اند.

آقای برادر در این دیدار همچنین گفته است که حکومت طالبان «با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی و ملی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان» تعامل دارد.

او مدعی شده است که اکنون در افغانستان «ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی به طور کامل» بازگشته است.

معاون نخست‌وزیر طالبان بر گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با ایران تاکید کرده است.

به نقل خبرنامه طالبان، معاون رئیس‌جمهور ایران گفته است که کشورش به گسترش روابط خود با افغانستان علاقه‌مند است و خواهان توسعه آن «بربنیاد سیاست خارجی اقتصاد‌محور خود» است.

آقای مخبر همچنین تاکید کرده است که هر دو کشور باید به اجرای «توافقنامه‌ها متعهد باشند و مشترکاً برای حفظ محیط زیست و به ویژه مدیریت خشکسالی و آب» با یکدیگر همکاری کنند.

ارگ طالبان به نقل از محمد مخبر خبر داده است که ایران آماده است تا صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

عبدالغنی برادر همچنین از میزبانی مهاجران افغان از سوی ایران تشکر کرده و خواهان برخورد خوب با آن‌ها و رسیدگی به مشکلات مهاجران شده است.

زلمی خلیلزاد میگوید

نهادهای بین‌المللی روند مصادره اموال مهاجران و پناهجویان افغان در پاکستان را بررسی کنند

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا درامورصلح افغانستان در پستی در ایکس نوشته است که پاکستان حق این را ندارد که بدون یک روند قانونی دست به اخراج اجباری دسته‌جمعی پناهجویان و مهاجران افغان بزند.

آقای خلیلزاد افزوده است که بنا به «گزارش‌های معتبر» پلیس پاکستان به زور افغان‌ها را از خانه‌هایشان که قدیم در آن زندگی کرده‌اند، بیرون می‌کنند، اموال شخصی‌شان را مصادره می‌کنند و بدون هماهنگی قبلی با مقامات حکومت طالبان یا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آن‌ها را به اجبار رد مرز می‌کنند.

او به گزارشی اشاره کرده که شرایط دشوار مهاجران افغان را مستند کرده است. نماینده پیشین آمریکا از نهادهای بین‌المللی خواسته استکه گزارش‌های مصادره اموال متعلق به مهاجران و پناهجویان را بررسی کنند.

آقای خلیلزاد همچنین گفته است که اخراج‌شدگان به حمایت فوری نیاز دارند. او اقدامات پاکستان را «برخوردی ناامیدکننده از کشوری که برای مهمان‌نوازی، همبستگی با هم‌مذهبان مسلمان و کارهای خیریه در قبال مهاجران شناخته می‌شود» خوانده است.

روند اخراج اجباری بیش از یک و نیم میلیون افغان از پاکستان هفته گذشته آغاز شد و در چند هفته گذشته نیز ده‌ها هزار مهاجر و پناهجوی افغان پاکستان را ترک کرده‌اند.

طالبان از کشورهای جهان خواسته‌اند در روند رسیدگی به بازگشت‌کنندگان به آن‌ها کمک کنند.

https://www.bbc.com/persian/articles/c4n4lneyxm9o

هیچ نظری موجود نیست: