۱۴۰۲ بهمن ۱۴, شنبه

چند خبر در رابطه با یکی از زندانیان سیاسی ترکمن صحرا

 طاهر سارلی از زندانیان سیاسی ترکمن دست به اعتصاب غذا زده است

طاهر سارلی از فعالان سیاسی و اجتماعی ترکمن صحرا که روز چهارشنبه 27 دی 1402 بازداشت و با حکم دادگاه گنبدکاووس روانه زندان شده ، دست به اعتصاب غذا زده است .

بنا به اخبار رسیده از مجتمع زندان گنبد کاووس، طاهر سارلی که به خاطر انتقادات خود از عملکرد تبعیض آمیز حکومت در ترکمن صحرا در فضای مجازی بازداشت شده است، در حال حاضر از نظر سلامت جسمانی در وضع بدی به سر می برد.

طاهر سارلی خواهر زاده معمی هلاکو نماینده شهید گنبد کاووس در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی است که طی سقوط مشکوک هواپیمای یاک 40 به همراه سایر نمایندگان اصلاح طلب استان گلستان جان باخته بود.

طاهر سارلی برای ادامه راه دایی خود چند بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گنبدکاووس ثبت نام کرده و هربار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. وی که مدیریت گروه تلگرامی « آرقاداشلیق توپاری» را به عهده داشت،  از هر تریبونی برای بیان دیدگاههای انتقاد آمیز سیاسی و اجتماعی خود استفاده می کرد.

اتهام طاهر سارلی تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است ، اتهامی که به هر آزادمرد ایرانی و هر معترض عدالتجویی بسته می شود.

طاهر سارلی متولد ۱۳۵۴ روستای سارلی گنبد است که کارشناسی تاریخ را از دانشگاه آزاد شاهرود و کارشناسی ارشد رشته تاریخ را از دانشگاه آزاد ابهر دریافت کرده است. وی که پیش از این در یکی از شعب شهرداری تهران مشغول به کار بود، متاهل و دارای دو فرزند است.

امید می رود که اهل رسانه و مردان سیاست در انعکاس صدای این منتقد زندانی ترکمن که  اعتصاب غذا را در پیش گرفته و وضعیت سلامتی اش در خطر است ، تلاش لازم را بکنند.

دکتر عبدالرحمن دیه جی- روزنامه نگار ترکمن

------   خواهان آزادی آقای طاهر سارلی از زندان!

آتیلا عمادی ، ژانویه 27, 2024 : آقای طاهر سارلی از فعالین سیاسی و اجتماعی درتورکمن صحرا در روز ۲۷ دی ۱۴۰۲ بازداشت شد. آقای سارلی تاکنون چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده و هر بار نیز رد صلاحیت شده است. او مدیر گروه تلگرامی “آرقاداشلیق توپاری” است. او درسخنرانی هایش به مناسبت های مختلف از منتقدین سیاستهای تبعیض آمیز حکومت اسلامی درمنطقه بوده است. جمهوری اسلامی آنچنان تنگ نظر است که درمنطقه ای همچون تورکمن صحرا که دراعتراضات سال‌های اخیر نسبتا آرام بوده است، صدای کوچکترین انتقادی را هم بر نمی تابد.
اتهام آقای طاهر سارلی تشویش اذهان عمومی واقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است. همان اتهامی که این حکومت توتالیتر به راحتی به هر منتقدی می بندد. آن امنیت ملی و اذهان عمومی که با انتقادهر منتقدی به خطر بیفتد بایستی از بن پوسیده باشد، که در واقعیت نیز همان است.
آقای سارلی اکنون با اعتراض به دستگیری در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.
علیرغم اختلافات دیدگاهی وسیاسی با آقای سارلی ضمن محکوم کردن دستگیری این فعال سیاسی و اجتماعی تورکمن خواهان آزادی بدون قید و شرط او از زندان هستم.

آتیلا عمادی ،  ۷ بهمن ۱۴۰۲ ،

----------------------  طاهر سارلی بازداشت شد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی* : طاهر سارلی فعال اجتماعی ترکمن صحرا ظهرگاه چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ بازداشت شد.

عبدالمعید سارلی خواهر زاده وی ضمن اعلام این خبر به سایت اولکامیز گفت: دیروز دایی ام پس از احضار وبازجویی در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی وانقلاب گنبدکاووس به زندان منتقل گردید. حکم وی یک ماه زندان موقت درمجتمع زندان گنبد می باشد.

این دانشجوی گنبدی افزود: برخی از اتهامات دایی ام طاهر سارلی تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی است.

 ایشان اظهار داشت: علاوه بر مدعی العموم وی شاکی خصوصی هم دارد .

محمد خوجه یکی از یاران اهل قلم طاهر سارلی در گفتگو با اولکامیز ضمن اظهار تاسف و ناراحتی از شنیدن این خبر گفت: با توجه به اینکه دو انتخابات مهم را در پیش رو داریم این اتفاق ناخوشایند برای مردم منطقه دلسرد کننده است. شایسته بود که دستگاه قضا با گذشت و خویشتن داری برخورد می کرد.

وی افزود: شهید معمی هلاکو نماینده فقید گنبد دایی و پیر و مرادش است. طاهر متاهل و دو فرزند دازد.

گفتنی است طاهر سارلی فعال انتخاباتی و اجتماعی شناخته شده ترکمن صحرا است. وی در شهرداری تهران مشغول به کار بود. در فضای مجازی و واقعی فعال است. مدیریت گروه تلگرامی آرقاداشیلیق توپاری را بر عهده دارد. متولد ۱۳۵۴ روستای سارلی گنبد است که کارشناسی تاریخ را از دانشگاه آزاد شاهرود و ارشد تاریخ را از دانشگاه آزاد ابهر دریافت کرد.

این جمله درپی وی تلگرامی وی نوشته است: «از زندگی منزوی و از مرگ منزوی متنفرم، دوست دارم درحیاتم خدمتی بکنم».  >*خبرنگار و عضو خانه مطبوعات استان گلستان

*منبع : کانال تلگرامی پروفسور دکتر دیجی

هیچ نظری موجود نیست: