۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

فعالان حقوق بشر درايران: گرامى باد روز جهانى زبان مادرى

اطلاعيه مطبوعاتى

شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸
از منظر حقوق شهروندى از آنجايى كه زبان مادرى اولين ابزار ارتباط هر فرد باجهان بيرونى است ونيز نخستين ابزار بيان احساسات وعواطف وزبان انديشيدن و روياست، آموزش به زبان مادرى حق مسلم هر شهروند محسوب مىشود. سازمان ملل متحد با تاكيد براين مهم درسال
۱۹۹۹، روز ۲۱ فوريه برابر بادوم اسفند ماه را "روز جهانى زبان مادرى" نامگذارى كرد.
در رابطه با حق آموزش به زبان مادرى در بند دوم ماده
۲۶ اعلاميه جهانى حقوق بشر آمده است " هدف آموزش و پرورش بايد شكوفايى همه جانبهء شخصيت انسان و تقويت رعايت حقوق بشر و آزادى‌هاى اساسى باشد. آموزش و پرورش بايد به گسترش حسن تفاهم، دگرپذيرى و دوستى ميان تمام ملت‌ها و تمام گروه‌هاى نژادى يا دينى و نيز به گسترش فعاليت‌هاى ملل متحد در راه حفظ صلح يارى رساند. " و اين موضوع در بند سوم همين ماده ادامه يافته است : "پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش براى فرزندان خود، برديگران حق تقدم دارند. "
براى گراميداشت اين روز هر ساله سازمان تربيتى، علمى و فرهنگى سازمان ملل متحد (يونسكو) مراسم گوناگونى را در بسيارى از كشورهاى جهان برگزار مى كند و از دولت ها مى‌خواهد كه حقوق اقوام ساكن كشور خود را براى آموزش به زبان مادرى‌شان به رسميت بشناسند و زمينه تدريس زبان آنها را در نظام آموزشى كشورشان فراهم آورند.
درمقام قانونى بودن اين حق لازم است اشاره شود، به زبان مادرى و آموزش آن در اصل
۱۵ قانون اساسى كشور نيز، چنين اشاره شده است : "استفاده از زبان‌هاى محلى و قومى در مطبوعات و رسانه‌هاى گروهى و تدريس ادبيات آنها در مدارس، در كنار زبان فارسى آزاد است.“
عليرغم خواستگاه قانونى اين حق، كماكان با وجود گذشت سى سال از تصويب قانون اساسى، اين اصل دركشور نه تنها به اجرا درنيامده است بلكه تعداد زيادى از فعالان اين عرصه تنها به دليل مطالبه اين حق بازداشت و به عناوين مختلف محكوم شده اند، درحال حاضر نه تنها در سيستم آموزشى رسمى كشور اثرى از تدريس به زبان مادرى وجود ندارد بلكه درفضاى مستقل ازحوزه آموزش دولتى نيز، آموزشگاههاى زبان مادرى با منع فعاليت روبه رو هستند.

احمد باطبى، سخنگوى مجموعه فعالان حقوق بشر درايران درخصوص موانع بهره مندى اين حق ازحمايت جامعه مدنى معتقد است "عمده دليل مخالفت با آموزش به زبان مادرى را ميتوان اين برداشت كليشه اى ونادرست گروهى كه آموزش به زبان مادرى را برابر با " تجزيه طلبى " مىدانند، به حساب آورد"

مجموعه فعالان حقوق بشر درايران، ضمن گراميداشت روز جهانى زبان مادرى، اميد دارد تا درسايه توجه وتلاش هرچه بيشتر جامعه مدنى و مدافعان حقوق بشر، زبان اول و آموزش و تحصيل به زبان مادرى به مثابه يكى از عميق ترين جنبه هاى هويتى اقليتهاى ملى درايران جايگاه صحيح خود را پيدا كند.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر درايران
دوم اسفندماه
۱۳۸۸
منبع خبر : خبرگزارى هرانا ، - برگرفته از سایت ایران امروز

----------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: