۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

گزارشی از لوبی گری فارس ها وآذربایجانی ها درجهان

اظهار نظری در مورد لوبی گری وگزارش مقایسه ای

از لوبی گری دو گروه قومی فارس وآذربایجان درجهان

*- احسان آستارالی، 31 مارس 2010 ، برگرفته ازسایت گوناز.تی وی

فعالین ملی ما باید درکنار کار سیاسی فعالیتهای فرهنگی را هم ادامه دهند تا وقتی که درعرصه فرهنگی موفق

نشویم نخواهیم توانست درعرصه سیاسی هم موفق شویم باید قبل از ایجاد یک حزب یک کتابخانه یا یک مرکز

مطالعات استراتژیک آذربایجان جنوبی ایجاد کنیم یا با مراکز مطالعات خاورمیانه ای همکاری کنیم.

لابی پان فارسیزم دراروپا وآمریکا

لابی گری امروزه به هنر دیپلماسی درجهان پر رمز و راز سیاست تبدیل شده است وهر کشور و گروهی که بتواند لابی قوی داشته باشد ، درجهان سیاست دست بالا خواهد داشت. لابی می تواند تهدیدها را به فرصت برای یک کشور وگروهی تبدیل کند ونبود آن می تواند همه فرصتها را بسوزاند. بعضی از افراد وقتی اسم لابی ولابیگری را می شنوند در ذهنشان یک سیاستمدار ویا وجود یک نماینده از گروهی درمجلس فلان کشورتداعی می شود اگر چه این نظر هم متین است ولی همه قضایا و مراحل لابی را شامل نمیشود. امروزه علاوه بر لابیگری سیاسی وحفظ منافع سیاسی یک کشور یایک گروه، لابیگری فرهنگی واقتصادی هم ازاولویت خاصی برخودار شده است ومی توان گفت لابی پان فارسیزم بیشترین تکیه را به لابی فرهنگی و سیاسی معطوف کرده اند متاسفانه دراین راه هم موفقیتهای زیادی بدست آورده اند. لابی پان فارسیزم دراروپا وآمریکا با نفوذ درمراکز سیاسی، تحقیقاتی ودانشگاهی وهمچنین در رادیو وتلویزیونها توانسته است جایگاه محکمی برای خود ایجاد وخود را به عنوان مرجع درباره مسائل ایران و خاورمیانه مطرح کنند وتوانسته اند ذهن بسیاری از سیاستمداران، محققین، خبرنگاران و آژانس های خبری را براساس منافع پان فارسیزم توجیه وهدایت کنند. بیشتر مراکز شرق شناسی دراروپا وآمریکا دراختیار عناصر پان فارسیست می باشد وتمامی تولیدات فکری وقلمی آنها هم براساس منافع فارسها میباشد ازجمله تحریف تاریخ "ممالک محروسه" بی توجهی به داشته های فرهنگی "ملل غیرفارس" درایران وتلاش برای حذف فرهنگ وزبان آنها از مراکز شرق شناسی وایران شناسی را می توان قسمتی کوچک از سعی و تلاش آنها برای زدودن فرهنگ، زبان و تحریف تاریخ این ملل دانست. دربعد سیاسی هم تمام تلاش آنها بر تحریف اخبار وبایکوت اخبار "ملل غیر فارس" ازسوی خبرنگاران پان فارس می باشد همچنین تلاش برای نشان دادن خود به عنوان آلترناتیو برای آینده سیاسی ایران از دیگر تلاشهای لابی پان فارسیزم می باشد.

مراکز لابی گری پان فارسیزم دراروپا

کانون توحید: بزرگترین مرکز لابی گری پان فارسیزم در اروپا"کانون توحید" در لندن می باشد که از گذشته در دست گروههای مذهبی پان فارسیزم بود ه است از جمله در قبل از انقلاب 57 دکتر شریعتی هم در این مرکز سخنرانی می کرد و حالا هم بیشتر در اختیار اصلاح طلبان حکومتی است. اصلاح طلبان حکومتی تقریبا می توان گفت در اروپا بزرگترین لابی گری پان فارسیزم را هدایت می کنند. وزیر ارشاد خاتمی آقای مهاجرانی هم که حالا لندن نشین شده است در این مرکز گاهی سخنرانی می کند.

انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور: این انجمن که شبیه" دفتر تحکیم وحدت" در داخل می باشد دراروپا و آمریکا فعال می باشد و تقریبا تحت تسلط طرفداران اصلاح طلبان حکومتی است. بعضی از دانشجویان تحکیم وحدت که از کشورهای اروپائی بورس تحصیلی گرفته اند فعلا دررأس این تشکل قراردارند سعیدرضوی فقیه که قبلا درداخل کشور عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت بود در راس این انجمن می باشد.

رادیو زمانه : رادیو زمانه هم با پول یکی از موسسات هلندی تامین می شود واز طرف روزنامه نگاران وخبرنگاران اصلاح طلب که از ایران رفته اند اداره می شود. این رادیو هم از کانونهای لابی گری گروههای پان فارسیزم شده است این رادیو که برای گسترش دموکراسی وحقوق بشر درایران باز شده است تمامی اخبار وحوادث مناطق "ملل غیر فارس" درایران را بایکوت می کند وفقط بر اساس منافع ملی فارسها حرکت می کند.

سایت روز آنلاین: یکی از فعالترین سایتهای سیاسی گروههای پان فارس می باشد که پول این سایت هم از طرف موسسات خارجی تامین می شود و اکثر نویسندگان این سایت حقوق می گیرند و سردبیر سایت هم مسعود بهنود رونامه نگار پان فارس است. این گروه خبرنگاران تقریبا لابی اصلاح طلبان حکومتی در اروپا و آمریکا می باشند. اینها علاوه بر کار خبرنگاری لابی گری اصلاح طلبان حکومتی را هم، بیشتر در اروپا انجام می دهند . رادیو فردا: اگر چه پول این رادیو از طرف رادیو صدای آمریکا تامین می شود ولی در اصل محل تجمع روزنامه نگاران پان فارس است که نمایندگی گروه های میانه رو داخل حکومت یعنی اصلاح طلبان وگروههای ناسیونالیست فارس را انجام می دهند. این رادیو در خدمت اهداف گروههای پان فارس می باشد وتقریبا اخبار خود را بر اساس منافع ملی فارسها تنظیم می کند اخبار آذربایجان در این رادیو یا تحریف می شود یا بایکوت می شود. بی.بی.سی. فارسی: این رادیو هم تقریبا مثل رادیو فردا کار می کند و گاهی ناسیونالیست تر از رادیو فردا هم می شود. اخبار این رادیو و سایت رادیو هم در خدمت منافع فارسها است اخبار مناطق "ملل غیر فارس" دراین رایو هم تقریبا بایکوت یا تحریف میشود. این رادیو بیشتر اخبار ارامنه را درایران پوشش میدهد.

لابی پان فارسیزم دراروپا علاوه براین گروههای خبری وغیره از سوی مراکز دانشگاهی وافراد منفرد هم هدایت می شود مراکز فرهنگی درتمام کشورهای اروپا که با نام ایران باز می شوند تقریبا لابی گری پان فارسیزم را پیش می برند. مثلا درهلند دریکی از مراکز شرق شناسی دکتر تورج اتابکی که کتاب"آذربایجان و قومیت " را نوشته است دقیقا لابی گری پان فارسیزم را پیش می برد و صدها دانشگاه ومراکز فرهنگی هم همین گونه است.

مراکز لابی گری پان فارسیزم درآمریکا

مراکز لابی گری شورای روابط خارجی آمریکا : این یک مرکز غیرانتفاعی وغیردولتی آمریکا است که برای سیاست خارجی آمریکا خط و مشی تعریف و تبیین می کند وبیشتر اعضای آن از وزیران سابق و دیپلماتهای کهنه کار و سیاستمداران نامدار می باشند و علاوه بر آن اساتید دانشگاه هم عضو این موسسه می باشند. از ایران دکتر هوشنگ امیر احمدی در این شورا عضویت دارد و لابی گری اصلاح طلبان و ناسیونالیستهای فارس را انجام میدهد. دکتر ابراهیم یزدی(دبیر کل نهضت آزادی فارس) هم با این موسسه روابط خوبی در گذشته داشته است. و میتوان گفت رابط جمهوری اسلامی با بخشی ازجناح های سیاسی آمریکا بوده است. دکتر یزدی هروقت برای معالجه به آمریکا می رود بدان که پیامی بین حکومت ایران وآمریکا رد وبدل می شود. همچنین ایشان به گفته بعضی ازسایتها رابط حکومت با برخی ازنمایندگان وحامیان گروههای تروریست اسلامی"اخوان المسلمین" و"حماس" و"حزب الله" درغرب وآمریکا می باشد.

شورای روابط ایران وآمریکا: این هم یک موسسه غیر دولتی است که توسط گروه های پان فارس ایجاد شده است. رئیس این موسسه تریتا پارسی پور می باشد که در تلویزیون انگلیسی زبان الجزیره هم گاهی مصاحبه انجام می دهد ودقیقا مدافع سیاست اتمی اصلاح طلبان ورفسنجانی است.

مرکز مطالعات هوور دردانشگاه استنفورد: مسئول بخش ایران شناسی این مرکز توسط دکتر عباس میلانی هدایت می شود که کتاب" معمای هویدا" را نوشته است و گاهی هم برای روزنامه های پرتیراژ آمریکا مطلب تهیه می کند ومدافع سیاست دوره خاتمی و اصلاح طلبان حکومتی است. ایشان با اینکه درگدشته ازگروههای چپ بوده است ولی حالا مدافع جمهوری اسلامی و خصوصا اصلاح طلبان است. وهمچنین ازحامیان تورهای گنجی درآمریکا واروپا بوده است وترتیب دهنده بسیاری از دیدارهای گنجی درآمریکا با افراد دانشگاهی بوده است.

انجمن ایرانیان یهودی: یکی از مراکز لابی گری پان فارسیزم درآمریکا است این گروه روابط خوبی با دولت آمریکا دارد. و بیشتر طرفدارسلطنت طلبان میباشند. از اعضای فعال آن هما سرشار روزنامه نگار قبل از انقلاب می باشد.

رادیو وتلویزیون صدای آمریکا: یکی ازمراکز تجمع افراد پان فارس میباشد. که تماما منافع فارسها در ایران را مدافع میکند. این رادیو و تلویزیون اخبار آذربایجان را بایکوت می کند وپیشبرنده اهداف فارسها می باشد.

نگهبان حقوق بشر درآمریکا: یکی از مراکز پی گیر اهداف فارسها در آمریکا تحت عنوان حقوق بشر می باشد نماینده بخش خاورمیانه ای آنرا خانم الهه هیکس(شریفی نیا) از اهل اصفهان برعهده دارد که دوست نزدیک خانم شیرن عبادی میباشد تابحال بیانه ای درباره نقض حقوق بشر درآذربایجان جنوبی صادر نکرده است. خانم شریفی نیا شدیدا پان فارس می باشد وبه حقوق بشر فارس فقط اعتقاد دارد! مثل شیرین عبادی! تلاش خانم شریفی نیا واصلاح طلبان حکومتی دربرنده جایزه نوبل حقوق بشر شدن خانم عبادی بی تاثیر نبود.

بنیاد دانشنامه ایرانیکا: بنیاد ایرانیکا دربخش ایران شناسی دانشگاه کلمبیا تاسیس شده است. این بنیاد توسط احسان یار شاطر اداره میشود که برای تحریف فرهنگ وتاریخ ممالک محروسه ایران ایجاد شده است. تقریبا تمامی مقالات آن درباره ی تاریخ، زیان، موسیقی وفرهنگ آذربایجان جعلی وتحریف شده است.

علاوه براین مراکز صدها مرکز مطالعاتی وفرهنگی هم درآمریکا تحت نفوذ لابی پان فارسیزم می باشد. مراکز وانجمنهای بهاییان و زرتشتیان درآمریکا وهمچنین ارامنه وگروه های سلطنت طلب وناسیونالیستهای جبهه ملی فارس هم مدافع وپیشبرنده منافع فارسها درآمریکا می باشند. درچند هفته گذشته هاله اسنفندیاری(ازمرکزمطالعاتی وودرو ویلسون وابسته به انجمن "جامعه باز") که همسرش یهودی است، کیان تاجبخش، علی شاکری که ازآمریکا به ایران آمده بودند به عنوان جاسوس آمریکا دستگیر شدند که همگی اینها لابی اصلاح طلبان حکومتی درمراکز مطالعاتی و دانشگاهی آمریکا بودند. وطرفدار سرسخت حاکمیت فارسها هستند وهیچ حقی به "ملل غیر فارس" قایل نیستند.

هدف کوتاه مدت و بلند مدت لابی فارسها : هدف کوتاه مدت لابی پان فارسیزم دراروپا و آمریکا تلاش به ترغیب آمریکا برای مذاکره با ایران وترساندن جامعه بین المللی از قدرت پوشالی ایران وترغیب آمریکا به عدم حمله نظامی به ایران وتلقین این نکته به غرب که درصورت جنگ مشکلات غرب ده برابرعراق درایران خواهد بود واینکه قدرت ایران درمنطقه خصوصا در بین گروه های تروریستی حزب الله وحماس، طالبان بیشتر است و می تواند منطقه خاورمیانه را به آتش بکشد. متاسفانه لابی پان فارسیزم با این ذهنیت ودرتلقین وشایعه این نکات درغرب تابحال تا حدودی موفق عمل کرده است.

هدف بلند مدت لابی پان فارسیزم هم تلاش برای حفظ تسلط فرهنگ وزبان فارسی برملل غیرفارس ایران وحفظ قدرت سیاسی قوم فارس با محوریت سیستم سیاسی فارسی درایران می باشد. مبارزه با فدرالیسم باهرشکل ونوع ومبارزه با عدم تمرکز قدرت وهمچنین جلوگیری ازشکل گیری حرکتهای ملی درمبان ملل غیرفارس درایران میباشد همچنین شناساندن ایران به عنوان کشور فارسها به غرب وخفه کردن خواستها ومطالبات سیاسی و فرهنگی ملل غیرفارس دربلند مدت جزء اهداف لابی پان فارسیزم میباشد.

موقعیت فعالین آذربایجان جنوبی درلابی گری:موقعیت فعالین آذربایجان درلابی گری دراروپا وآمریکا نگران کننده است چرا که ورود افراد ناآشنا به سیاست و روابط بین الملل به موقعیت لابی گری برای آذربایجان جنوبی وحضور گروه های ناوارد و رهبران غیر حرفه ای موقعیت لابی گری بر فعالین آذربایجان جنوبی را سخت کرده است. علاوه بر اینها گروه رقیب پان فارس که از موقعیت بهتری برخوردار است تمامی موقعیت های لابی گری آذربایجان جنوبی درآمریکا واروپا را خراب کرده است. تقریبا 2 سال قبل که مرکز آمریکن اینترپرایز یک کنفرانسی درباره فدرالیسم درایران برگزارکرد لابی پان فارسیزم تلاش خود را دو چندان کرد تا موقیعت لابی گری را ازما بگیرد. علاوه بر آن گروه رقیب به لابی گرهای فرهنگی آذربایجان جنوبی می تازد و فرصت ابراز وجود را می گیرد در قضیه مقالات استاد براهنی اینها احترام استاد را شکستند با اینکه دکتر براهنی به ادبیات فارسی این همه خدمت کرده است ولی به خاطر چند مقاله ایشان در دفاع از زبان ترکی، ایشان را تحمل نکردند چرا که می گفت زبان مادری غیرفارس ها باید درایران تدریس شود یا استاد ماشاء الله رزمی که یک مقاله درباره ریشه های ترک ستیزی نوشته بود باز او را هم تحمل نکردند. تقریبا لابی پان فارسیزم در اروپاو آمریکا بر تمامی موقعیتهای ما می تازد چون کوروش وار با آریا تازی خود، برحقوق حقه ما حمله میکنند وبر شخصیتهای ملی وفرهنگی ما می تازند. فعالین ملی ما باید درکنار کار سیاسی فعالیتهای فرهنگی را هم ادامه دهند تا وقتی که درعرصه فرهنگی موفق نشویم نخواهیم توانست درعرصه سیاسی هم موفق شویم باید قبل از ایجاد یک حزب یک کتابخانه یا یک مرکز مطالعات استراتژیک آذربایجان جنوبی ایجاد کنیم یا با مراکز مطالعات خاورمیانه ای همکاری کنیم. آنوقت می توانیم لابی گری آذربایجان جنوبی را انجام دهیم. صرف ایجاد حزب باچند نفر نمی تواند برای آذربایجان جنوبی ثمری داشته باشد باید مراکز فرهنگی وحقوق بشری خودرا تقویت کنیم مراکز رسانه ای واینترنتی خود را تقویت کنیم. افرادی که به کار سیاسی علاقه ندارند به کار فرهنگی تشویق کنیم مثلا آذربایجان جنوبی یک "کتایخانه ملی" ندارد کتابخانه ملی یعنی جائی که تمامی کتابها ونوشته جات درباره آذربایجان جنوبی درآنجا موجود باید باشد یک حزب یا گروهی اگرمیخواهد برای آذربایجان جنوبی خدمت کند بیایدیک کتابخانه ملی اینترنتی ایجادکند تاهمه محققین استفاده کنند. این همه نشریات دانشجوئی وغیردانشجوئی هم چاپ شده و هیچ کس یکجا اینها را ندارد باید فکری به اینها شود باید میراث فرهنگی و تاریخی خود را یکجا داشته باشیم. اگر نتوانیم اینکارهارا بکنیم نخواهیم توانست درلابی گری سیاسی هم موفق شویم. فارسها با پول دولت آمریکا "دایره المعارف ایرانیکا" چاپ میکنند ماهم باید از این کارهای فرهنگی انجام دهیم. همچنین باید محققینی که درباره آذربایجان جنوبی تحقیق می کنند تشویق کنیم براندا شافر لرزه براندام پان فارسیزم انداخته است وتازه گیها دکتر ژیل ریو هم از فرانسه، تحقیقات خوبی درباره آذربایجان جنوبی انجام داده که توسط دانشجویان ترجمه شده و درکتاب"چالش هویت درآذربایجان" چاپ شده است باید با اینها بیشتر همراهی شود تا آذربایجان جنوبی را بیشتر بشناسانند. درآخر باید خاطر نشان شود که این گروه ها بیشتر خارج از سیستم حکومتی به لابی گری به نفع فارسها مشغول هستند وسیستم لابی گری حکومت هم جای خود دارد. همچنین دراین نوشته آنطورکه باید وشاید تمامی گروه های لابی فارس بعلت عدم دسترسی به اطلاعاتی کافی درباره آنها نیامده است لطفا دوستانی که دراروپا وآمریکا هستند چهره ناپیدای لابی پان فارسیزم را برای ما آشکار کنند.%

*- احسان آستارالی 31 مارس 2010 ، برگرفته ازسایت gunaz.tv ،

-------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: