۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

یک زن ترک مسلمان در آلمان وزیر شد

دویچه وئله، 2010-04-28 ، در رسانه ها

آیگول اوزکان، یک حقوق‌دان ترک‌تبار محافظه‌کار، به سمت اولین وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان انتصاب شد. این زن که مادر یک پسر هفت ساله است، هنگام ادای سوگند از "خدا" خواست که در انجام وظایف محوله به او، یاریش دهد.

آیگول اوزکان، (Aygül Özkan) اولین وزیر ترک‌تبار آلمان است. او روز ۲۷ آوریل رسماً به مقام وزارت تأمین‌اجتماعی، زنان، خانواده، بهداشت و درمان و انتگراسیون ایالت نیدرساکسن انتصاب شد. این حقوقدان که ۳۸ سال بیش ندارد و در هامبورگ به‌دنیا آمده، عضو حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی آلمان است. احزاب ائتلافی حاکم در این ایالت، یعنی دموکرات مسیحی و لیبرال‌ها پیشتر بر سر انتصاب این زن مسلمان به توافق رسیده بودند.

اوزکان در مراسم ادای سوگند خود به عنوان وزیر، آرزو کرد که "خدا" در انجام وظایف محوله به او، یاریش دهد. نخست‌وزیر این ایالت، کریستیان وولف، عضو حزب دموکرات مسیحی، هنگام ادای سوگند اوزکان گفت، امیدوار است که این وزیر زن ترک‌تبار، سرمشق نسل جوان آلمانی‌مهاجرتبار قرار گیرد. او گفت: «نمونه‌ی اوزکان نشان می‌دهد که اگر آلمانی‌های مهاجرتبار پشتکار داشته باشند، می‌توانند به هر رتبه‌ای در آلمان دست یابند، حتی وزارت

جریحه‌دار شدن احساسات مسیحی

انتصاب یک زن مسلمان به مقام وزارت در آلمان، در رسانه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. به ویژه که آیگول اوزکان با اعلام این که به عنوان اولین اقدام، درصدد برخواهد آمد صلیب‌های موجود در کلاس‌های درس مدارس دولتی را گردآوری کند، خود به این جنجال‌ها دامن زد. صدای اعتراض هم‌حزبی‌های این وزیر محافظه‌کار، از همه بلند‌تر بود. شدت فشار اعضای حزب و گروه‌های محافظه‌کار که در اثر اظهارات اوزکان "احساسات مذهبی‌شان را جریحه‌دار می‌دیدند"، ‌به حدی بود که آیگول اوزکان گفته‌ی خود را تصحیح کرد و گفت، "به هیچ‌‌وجه‌قصد جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی" آنان را نداشته است.

انتصابی شایسته

اغلب رسانه‌های آلمان، به‌ویژه رسانه‌های مناطق شمالی آلمان، انتصاب این اولین وزیر ترک‌تبار را به مقام وزارت، به عنوان نشانه‌ای مثبت ارزیابی کرده‌اند. روزنامه‌ی "میندنر تاگه‌‌بلات" (Mindener Tageblatt) در این رابطه می‌نویسد: «این که یک زن مسلمان با تبار ترکی و عضو حزب دموکرات مسیحی در آلمان به چنین مقام سیاسی‌ای دست یافته، خود نشانه‌ی پیشرفت است. امیدواریم که این امر، هم بر گروه‌های اقلیت‌و هم بر گروه‌های بسته‌ای که در "جامعه‌ای موازی" جامعه‌ی آلمان زندگی می‌کنند، تأثیر بگذارد؛ تأثیری تشویق‌کننده و هشداردهنده.»

در روزنامه‌ی "وتتسلارر نوی تسایتونگ" (Wetzlarer Neue Zeitung) در همین راستا آمده است: «اولین عضو ترک‌تبار کابینه‌‌ی ایالت نیدرساکسن در آلمان نه تنها هوای تازه‌ای در جو سیاسی این ایالت خواهد دمید، بلکه او از امروز سرمشق حدود ۵ / ۳ میلیون مسلمانی خواهد شد که در این کشور زندگی می‌کنند. این وزیر محافظه‌کار نشان می‌دهد که پیشرفت در آلمان امکان دارد و پشتکار داشتن برای همه صرف می‌کند، صرفنظر از تبار، جنسیت و تعلقات مذهبی آنان. حتی بیشتر از این؛ اوزکان نشان می‌دهد که آلمان در راه به رسمیت شناختن این واقعیت است که سرزمینی مهاجرپذیر است.»

روزنامه‌ی "بادیشه تاگه‌‌بلات" (Badisches Tageblatt) انتصاب آیگول اوزکان را از همین زاویه بررسی می‌کند و می‌نویسد که تأثیر این وزیر بر حدود "دو میلیون ترک‌تباری که بخش اعظم آن هنوز به میهن جدید و بیگانه‌ی خود تعلق‌خاطری پیدا نکرده‌اند، یعنی کسانی که در این جامعه زندگی و کار می‌کنند"، بسیار گسترده است.

روزنامه‌ی "نویه اوزنابروکه تسایتونگ" (Neue Osnabrücker Zeitung)، ضمن برشمردن نکات مثبت انتصاب آیگول اوزکان، به جنبه‌های "پرخطر" آن نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این انتصاب خالی از خطر نیست. اوزکان در شهر بزرگ شده است و حساسیت لازم را در مورد مسائل مردمی که در روستاهای این ایالت زندگی می‌کنند، فاقد است. او باید از این لحاظ بسیار چیزها بیاموزد و حساسیت‌های لازم را کسب کند.»

ایلت نیدرساکسن، یکی از ایالت‌های شمالی آلمان است و از نظر بزرگی مساحت، پس از بایرن، دومین ایالت این کشور است. به نیدرساکسن سرزمین اسب‌ها هم می‌گویند. روی پرچم این ایالت، اسبی اصیل در حال پرش، نقش گرفته است. کشاورزی در این ایالت، نسبت به ایالت‌های دیگر آلمان، اهمیت شایان توجهی دارد.% FF/FW

-------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: