۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

جدیت نزاع اصول گرایان برسر ایرانیت واسلامیت زیرسوال رفته

موسوی: دعواها برسر مشایی، وبرسر ایران و اسلام جنگ زرگری است

"گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود ... ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد، ایرانی با چهارده و نیم درصد نرخ بیکاری و 29 درصد بیکاری درمیان جوانان، ایرانی با زندانهای پر از زندانی سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده وحقوق بشر پایمال شده، ایرانی که به دلیل سیاستهای خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر میشود؟"

بي بي سی- چهارشنبه 18 اوت 2010 - 27 مرداد 1389

درحالی که نبرد میان اصولگرایان بر سر سخنان رئیس دفتر ریاست جمهوری درباره ی هوویت ایران و اسلام اوج گرفته است، میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان، می گوید که هدف این نبرد اهداف خاص سیاسی است و آن را به جنگ زرگری تشبیه کرد.

سرمنشاء این نزاع به سخنان چند هفته قبل اسفندیار رحیم مشایی، برمی گردد که گفته بود "از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران وحقیقت اسلام، مکتب ایران است وما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم."

آن سخنان با واکنش شدیدا منفی بعضی از روحانیون تندرو در ایران روبرو شد و اکنون با ارسال نامه ای از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس به آقای احمدی نژاد ابعاد تازه ای یافته است.

به گزارش وبسایت "کلمه" که اخبار مربوط به میرحسین موسوی از رهبران مخالفان را منتشر می کند او روز سه شنبه همزمان با سالگرد بازگشت شماری از اسرای جنگ ایران وعراق دردیدار باجمعی ازاین افراد اظهار نظر میکرد.

آقای موسوی گفت: " نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ما است و نه اسلامی که معرفی می کنند وآن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند."

آقای موسوی با اشاره به اینکه به عقیده او این "سر و صدا" اهداف خاص سیاسی دارد گفت: "عده ای همانطور که صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را درسالهای گذشته به چاه ویل سرازیر کرده اند امروز دنبال آن هستند که سرمایه های هویت ملی را برای به دست آوردن منافع جناحی کوتاه مدت چوب حراج بزنند وگرنه همه ما می دانیم که برای رزمندگان ما در دفاع مقدس که از سرزمینمان دفاع میکردند بحثی به عنوان تقابل ایران واسلام وجود نداشت."

آقای مشایی پس از آن سخنان درهمایش ایرانیان مقیم خارج، ازسوی بعضی از چهره های سرشناس وابسته به حکومت ایران به تفوق بخشیدن به "مکتب ایرانی" دربرابر "مکتب اسلامی" متهم شد.

از جمله احمد خاتمی، روحانی تندرو طرفدار دولت، ومحمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان که از او به عنوان رهبر عقیدتی محمود احمدی نژاد یاد می شود، چنین اظهاراتی را محکوم کردند.

احمد خاتمی به عنوان امام جمعه موقت تهران درخطبه های نماز روز جمعه، 15 مرداد، اظهار داشت که "ایرانی که بخواهد دربرابر اسلام قرار گیرد، ملی گرایی شرک آلود است" و آقای مصباح یزدی درسخنانی که به وضوح به اظهارات آقای مشایی اشاره داشت، گفت که با کسی عهد اخوت نبسته واگر کسی ازاسلام منحرف شود " اول تذکر می دهیم وبعد به او چوب می زنیم."

اکنون گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس می گویند برای شکایت درباره آن اظهارات با محمود احمدی نژاد گفتگو خواهند کرد.

اما آقای موسوی گفت: "دربحثهای اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه دیده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که در کوتاه ترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هوویت ملی ما باید باشد امروز شاهد آن هستیم که همان بلاهایی که بر سر سازمان برنامه آمد بر سر این سازمان درحال فرود آمدن است."

او به اسفندیار رحیم مشایی اشاره داشت که دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هدایت سازمان میراث فرهنگی را به عهده داشت.

میرحسین موسوی گفت: " دراین جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره می روند. گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود ویا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود."

"ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد، ایرانی با چهارده و نیم درصد نرخ بیکاری و 29 درصد بیکاری درمیان جوانان، ایرانی با زندان های پر از زندانی سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده، ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود."

او افزود: "وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام، اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام اما جمعه ای است که بدون خم به ابرو آوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر 50 میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند."

احمد جنتی که علاوه بر دبیری شورای نگهبان، از امامان جمعه تهران است، پنجم مرداد دریک سخنرانی به مناسبت نیمه شعبان درقم گفته بود سندی را به دست آورده که نشان می دهد دولت آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به "سران فتنه" - اشاره تلویحی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی - داده است.

آقای موسوی به حاکمیت توصیه کرد برای رفع بحران "به مردم بازگردد"، اما بلافاصله افزود: "البته برگشت به مردم مشکلاتی هم دارد که شاید سخت ترین آنها تن دادن به آرای مردم به جای آرای دولتیان باشد."

دراختلافات متعددی که میان محافظه کاران در دستگاه حاکمیت ایران بر سر اسفندیار رحیم مشایی پیش آمده است، محمود احمدی نژاد آقای مشایی حمایت کرده است.

این دو نفر بسیار به هم نزدیک هستند. پسر محمود احمدی نژاد و دختر آقای مشایی ازدواج کرده اند.

آقای مشایی درتوجیه سخنان خود درهمایش ایرانیان مقیم خارج گفته است که از نظر او، تنها اسلامی قابل قبول است که درایران وجود دارد وافزوده که نظرات او پیش از توسط آیت الله روح الله خمینی هم ابراز شده بود.%

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/08/100818_u04_mousavi_mashaei.shtml

هیچ نظری موجود نیست: