۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

درایران هفته ی فرهنگی ترکمنستان برگزارشده

برگزاری غیرمنتظره و بی سروصدای هفته ی فرهنگی ترکمنستان دراستان گلستان، آیا قابل توجه نیست؟ چرا این خبر راهیچیک از سایت های ترکمنهای ایران در داخل و خارج انتشار ندادند؟ مگر دولت ایران میخواهد درراستای پذیرش رسمی فرهنگ و زبان ترکمنی قدمی بردارد؟

درمقایسه ی نحوه ی برخوردهای دوکشور همسایه با مسأله باید درنظر گرفته شود که دولت ایران درطی 16 سال گذشته از طریق رایزن فرهنگی خود به 5 هزار شهروند ترکمنستان زبان فارسی آموزش داده است. و سالاله در آموزشگاه های عالی ترکمنستان برای زبان فارسی دانشجو پذیرفته می شود.

ایل گویجی

13 مهر1389- 05 اکتوبر 2010

------------------------ مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت:تاکنون سه هزار و پانصد نام ترکمنی برای نامگذاری روی نوزادن استخراج شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ودانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از مهر، سیف الله ابوترابی صبح پنجشنبه 8 مهر درگفتگو با خبرنگاران درگرگان افزود: برای تطیبق با فرهنگ غنی ترکمن، این اسامی به سازمان ارسال شد و کتابچه ای با عنوان نامهای ترکمنی دراین زمینه درحال تهیه است.
وی با بیان اینکه درانتخاب نام محدودیتی وجود ندارد گفت: فقط نام هایی که خارج از شرع و عرف باشد، مشکل دارد
.
مدیرکل
ثبت احوال گلستان بیان داشت: درصورتی که نام انتخاب شده توسط متقاضی درکتاب نام و لیست مربوط به ثبت احوال نباشد، کمیته ای درثبت احوال برای همین منظور تشکیل شده که به اینگونه نام ها رسیدگی میکند.
وی گفت:
کمیته متشکل از دو نفر از اساتید دکتری ادبیات زبان عرب ودکتری ادبیات زبان فارسی، کارشناس امور حقوقی و سجلی، معاون حقوقی وسجلی اداره کل و مدیرکل به عنوان رئیس کمیته است.
دبیرشورای هماهنگی ثبت وقایع
حیاتی استان گلستان درباره طرح هدفمند شدن یارانه ها گفت: طرح هدفمند کردن یارانه ها کاری که مرکز آمار و وزارت رفاه انجام دادند.
وی
خاطرنشان کرد: قسمتی از کار که در رابطه با احراز هویت افراد بود به ثبت احوال مربوط می شد که سازمان به استانها ابلاغ ودراولین مرحله به صورت شبانه روزی ودرقبل از موعدی که سازمان اعلام کرده بود به اتمام رسید و درمرحله دوم هم به همین صورت انجام گرفت.%

*- برگرفته ازسایت تورکمن استودنت کوم، نهم مهر1389- اول اکتوبر 2010

هیچ نظری موجود نیست: