۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

توافق مهم 5 کشور منطقه

ایران آسیای میانه را به کشورهای خلیج فارس وصل می کند

اجرایی شدن توافق پنج کشور منطقه منوط به تصویب این توافق درمجالس این کشورهاست؛ عکس ازخبرگزاری فارس

درجریان یک توافق منطقه ای میان ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان وقطر، این پنج کشور، ازطریق شبکه حمل و نقلی ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر وصل خواهند شد.

وزرای خارجه این پنج کشور، امروز در دوشنبه پایتخت ترکمنستان این توافق نامه را امضا کردند. این سند باید به تصویب مجالس پنج کشور نیز برسد.

به گفته غلامرضا انصاری، مدیرکل همکاری هایی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران که در مراسم امضای توافقنامه حضور داشته، درصورت نهایی شدن این سند در مجالس پنج کشور، حمل و نقل کالا میان پنج کشور ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر بدون هیچ گونه محدودیت گمرکی انجام خواهد شد.

از قزاقستان تا ایران با قطار

به گفته مقام های ایرانی با افتتاح این خط آهن که شهر برکت درقزاقستان، اترک درترکمنستان وگرگان درایران را به هم متصل می کند، زمینه ترانزیت وانتقال بیشتر مسافر وکالا از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران فراهم می شود

امضای این سند همکاری، فرصتهای تازه ای را در مسیر راه اندازی خدمات حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی بین این پنج کشور قرار خواهد داد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی همچنین از برنامه ساخت راه آهن مشترک میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان خبر داده و زمان افتتاح آن را زمستان سال جاری اعلام کرده است.

به گفته مقام های ایرانی با افتتاح این خط آهن که شهر "برکت" درقزاقستان، "اترک" درترکمنستان و "گرگان" در ایران را به هم متصل می کند، زمینه ترانزیت وانتقال بیشتر مسافر و کالا ازکشورهای قزاقستان، ترکمنستان وایران فراهم می شود.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران از همکاری کشورهای منطقه برای برای نهایی کردن موافقتنامه حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی تشکر کرده و گفته ملتهای ما در طول تاریخ، مناسبات موثر و سودمندی را در حوزه تجارت و ترانزیت کالا داشته اند و احیای این مناسبات نقش اساسی را در جهت تحکیم همکاری های اقتصادی منطقه ای ایفا خواهد کرد.

آقای صالحی گفته کشورهای منطقه آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان و ازبکستان نقش کلیدی در توسعه اقتصادی منطقه داشته اند و از تولیدکنندگان مهم مواد معدنی، نفت و گاز در منطقه و جهان هستند که این امر بر اهمیت و موقعیت ترانزیتی آنها بیش از پیش افزوده است.

وزیر خارجه ایران گفته است که حوزه دریای عمان وخلیج فارس با قدمت صدها سال تجارت و دریانوردی، امروزه نیز ظرفیت های مناسبی برای تسهیل و توسعه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا دارد.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان و عبدالله الرمیحی وزیر مشاور در امورخارجه قطر به عنوان دو کشور عربی خلیج فارس از این توافقنامه استقبال کرده اند و اجرای آن را درارتباطات آسیای میانه و کشورهای عربی با یکدیگر مهم توصیف کرده اند.

وزیر امور خارجه ازبکستان هم گفته است که با امضای این توافقنامه، همکاریها میان کشورها ودراحیای جاده ابریشم تاثیرگذار خواهد بود. % ------------ * - بي بي سی- دوشنبه 25 آوريل 2011 - 05 اردیبهشت 1390

هیچ نظری موجود نیست: