۱۳۹۰ فروردین ۲۴, چهارشنبه

جایزه ی انجمن آمریکایی " پن" به نسرین ستوده

مرکز انجمن قلم در آمریکا، بزرگ‌ترین مرکز از ۱۴۵ مرکز انجمن قلم بین المللی است که قدیمی‌ترین سازمان حقوق بشری جهان و قدیمی‌ترین سازمان بین المللی ادبی محسوب می‌شود. برنامۀ آزادی برای نوشتن مرکز انجمن قلم در آمریکا برای محافظت از آزادی نوشتن در هرکجا که در معرض خطر باشد تلاش می‌کند. این مرکز از حقوق نویسنده‌ها و روزنامه نگارانی که به زندان افتاده‌اند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند، مورد آزار قرار گرفته‌اند، و یا در حین انجام حرفه‌شان مورد حمله قرار گرفته‌اند در سراسر جهان دفاع می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیتهای انجمن قلم، لطفا از وبسایت http://www.pen.org دیدن کنید--------------------------

جایزه سال ۲۰۱۱ پن به نسرین ستوده تعلق گرفت

بي بي سی - چهارشنبه 13 آوريل 2011 - 24 فروردین 1390

خانم ستوده وکالت تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی را به عهده داشت

انجمن آمریکایی قلم (پن) روز چهارشنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) اعلام کرد که جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت سال ۲۰۱۱ خود را به نسرین ستوده، وکیل، فعال حقوق بشر و روزنامه نویس ایرانی اختصاص داده است.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل ویکی از دوستان نزدیک خانم ستوده، روز ۲۶ آوریل با حضور درجشن سالانه انجمن قلم که درموزه تاریخ طبیعی نیویورک برگزار می شود، ازطرف خانم ستوده جایزه را دریافت خواهدکرد.

این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که به دلیل استفاده از آزادی بیان یا دفاع از آن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند یا زندانی می شوند.

خانم ستوده اواسط شهریور سال گذشته بازداشت وسپس به تحمل ۱۱ سال زندان ومحرومیت از وکالت به مدت بیست سال محکوم شد و هم اکنون دوران محکومیت خود را می گذراند.

کوامی آنتونی آپیا، رئیس انجمن قلم آمریکا گفت که خانم ستوده "به عنوان یک نویسنده و وکیل خود را وقف این اندیشه ساده وقدرتمند کرد که حقوقی که قانون آنها را تضمین می کند، تردیدناپذیرند وهمه به طور برابر ازآن بهره مند می شوند".

او از دولت ها و مردم سراسر جهان خواست برای آزادی فوری خانم ستوده به دولت ایران فشار بیاورند.

خانم ستوده اوایل فروردین ماه جایزه زنبق طلایی شهر فلورانس در ایتالیا را هم به خود اختصاص داده بود.

این جایزه هردو سال یک بار به افراد یا سازمان هایی اهدا می شود که "گام هایی شایسته درپیشبرد وبرقراری صلح و دفاع از حقوق بشر" برداشته اند ودراین راه "با آسیب و آزار" رو به رو بوده اند.

خانم ستوده ازجمله کسانی بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درپیام نوروزی امسال خود از آنها نام برد وبه نقض حقوق آنها توسط دولت ایران اعتراض کرد.

او در دوران زندان تا کنون چندبار دراعتراض به رفتار مسئولان وشرایط زندان دست به اعتصای غذا زده است.

خانم ستوده پیش از اشتغال به کار وکالت به عنوان روزنامه نگار درمطبوعات ایران مطالبی درمورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان وکودکان منتشر می کرد.

او در دوران وکالت هم عمدتا به دفاع ازفعالان حقوق زنان، متهمان سیاسی وامنیتی ونوجوانانی می پرداخت که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب قتل شده بودند، اما مجازات اعدام برای آنها درنظر گرفته شده بود.%

هیچ نظری موجود نیست: