۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

گزارشی ازآلودگی دريای خزر

آلودگی دربرخی ازمناطق دریای خزر به صد برابر حد مجاز رسید

مدير کل دفتر بررسی آلودگیهای دريايی سازمان محيط زيست: آب دريای خزر به دليل ورود فاضلابهای شهری به آن آلوده است.

هرسال درفصل گرما بحث آلودگی دريای خزر وسلامت گردشگران وشناگران آبهای ساحلی اين دريا مطرح است.
به گزارش سايت خبرآنلاين وبه نقل از مدير کل دفتر بررسی آلودگی های دريايی سازمان محيط زيست، آب دريای خزر به دليل ورود فاضلابهای شهری به آن آلوده است.
عبدالرضا کرباسی افزود دربرخی از مناطق اين دريا آلودگی حتی بالای يکصد برابر حد مجاز است.
محمدرضا فاطمی، کارشناس منابع دريايی وآب در تهران درباره علت وارد شدن فاضلابهای شهری به دريای خزر به راديو فردا می گويد که وجود جمعيت بالای چهار ميليونی در مناطق اطراف دريای خزر و نبود تصفيه خانه های فاضلاب شهری دراين مناطق دليل اصلی آلودگی دريای خزر است.
محمدرضا فاطمی: متاسفانه درتمام طول دريای خزر، رودخانه هايی که از ارتفاعات مشرف به دريا سرچشمه میگيرند، وارد دريای خزر می شوند وتجمع جمعيتی درحدود چهار تا پنج ميليون نفر درسطح کرانه خزر، عمدتا حول وحوش اين رودخانه هاست.
اين افراد فضولات وفاضلابهای خودشان را وارد اين رودخانه ها می کنند چون که طول اين رودخانه ها کوتاه است و با شيب زياد وارد دريای خزر می شوند. بنابراين دراين زمان کوتاه امکان تصفيه آنها نيست که بشود تمام آب اين رودخانه ها را قبل از ورود به دريای خزر تصفيه کرد.
اگر بخواهند آب رودخانه ها را قبل از ورود به دريای خزر تصفيه کنند يک زمان بسيار زيادی را میخواهد ويک بودجه هنگفت را میطلبد که در شرايط کنونی امکان چنين کاری وجود ندارد.
به همين دليل است که آب آلوده رودخانه ها وارد درياچه خزر می شود.
با افزايش حجم آلودگیها در دريای خزر، علاوه بر مشکلات زيست محيطی، مشکلات ديگری نيز برسلامت گردشگران اين ناحيه تاثير می گذارد.
محمدرضا فاطمی، کارشناس آب ومنابع دريايی در اين باره می گويد: متاسفانه بيماریهای ميکروبی و واگيردار می تواند منتقل شود. ميزان بيماريهای واگيردار درايام تابستان بسيار بالاست ويک خطر عمده ويک تهديد برای مردم منطقه و مردمی که به عنوان گردشگر، خصوصا درروزهای آخر هفته به تعداد زياد دراين مناطق شنا می کنند، محسوب میشود.
به همين خاطر است که توصيه می شود که حتی المقدور دراين مناطق شنا نشود ودرصورتی که کسی میخواهد شنا کند بايد درمناطقی اين کار را انجام دهد که دور از رودخانه ها باشد تا ميزان آسيب به حداقل خودش برسد.
يکی ديگر از پديده های منفی زيست محيطی چندين سال اخير يک پديده دريايی به نام «کشند سرخ» است که باعث تکثير نوعی جلبک سمی در دريا می شود ويکی از دلايل اصلی رشد اين جلبکهای سمی، ورود آلاينده های صنعتی و فاضلابهای خانگی به رودخانه ها و درياهاست.
چند سالی است که اين پديده منفی دريايی درآبهای ساحلی دريای خزر مشاهده شده است.
محمدرضا کاظمی، کارشناس منابع دريايی درتوضيح اين پديده میگويد: کشند سرخ چون مواد مغذی که وارد دريا می شوند و پساب شوينده ها که ميزان فسفات و نيترات را در دريا زياد می کنند، ايجاد می شود.
طبيعتا دراين شرايط آب دريا بيش از حد غنی می شود واين امر زمينه توليد کشند سرخ را فراهم می کند.
دريای خزر درسالهای گذشته با اين پديده مواجه نبوده است ولی الان مدتی است که اين پديده شکوفايی وکشند سرخ پيش آمده است وپيش بينی می شود که با ادامه اين روند درسالهای آينده، اين پديده افزايش يابد ومعضلاتی را که درخليج فارس ايجاد کرده است در دريای خزر نيز ايجاد کند.
اما درايران علاوه بر فاضلابهای شهری، بخش ديگری از آلودگیهای رودخانه ها ودرياها به علت عدم رعايت بهداشت توسط گردشگران وشناگران اين آبها صورت میگيرد.% توسط رضا جمالی ، برگرفته از سایت رادیو فردا

http://www.radiofarda.com/content/f3_caspian_pollution/24255257.html

هیچ نظری موجود نیست: