۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

چند خبر از تزکمنصحرا

چند خبر قابل توجه از ترکمنصحرا واستان گلستان

ابتدا عنوان خبرها : 1 - آغاز عملیات اجرائی خط آهن بین گنبد- داشلی بورون

2 - 30 میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی

3- وئب سایت بخش ترکمنی رادیوی استان گلستان با دونوع الفبا راه اندازی شده

4 - بازارچه مرزي اينچه بورون بازگشائي مي شود

5 - فرش بافی و پوستین دوزی ترکمن برای ثبت درفهرست میراث ملی تائید شد

ابتدا گزارشی ازمراسم آغاز عملیات اجرائی خط آهن گنبد- داشلی :

این مراسم در داشلی بورون با یک قوشغی زیبا درباره ی راه آهن وقطار که ازجانب گروه سرود روستا بصورت دسته جمعی اجرا گردیده شروع می شود، به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، درساعت چهار ونیم بعدازظهر روز پنجشنبه دوم تیر ماه 1390 وبه مناسبت آغاز عملیات اجرایی خط آهن گنبد-داشلی برون در روستای داشلی برون مراسم جشن وسروری برگزار وکلنگ آغاز عملیات به صورت نمادین با حضور مهندس رمضانی (پیمانکار و مسئول اجرای کل پروژه خط آهن گرگان- گنبد- داشلی برون) ومهندس غراوی نماینده ایشان وتوسط حاج آخوند احمدزاده امام جمعه محترم روستای داشلی برون زده شد.
روستای محروم و مرزی داشلی برون که مدتها رنگ باران را به خود ندیده بود همزمان با این روز بزرگ که نقطه عطفی در تاریخ این روستا خواهد بود شاهد بارندگی بسیار لطیف وهوایی دلپذیر وبهاری در نخستین روزهای تابستان بود. انگار خداوند میخواست شادی این مردم رنجدیده و زحمتکش را دوچندان کند. مردم خونگرم داشلی برون با برپایی آلاچیق وبا لباسهای سنتی ترکمن صحرا از ساعات اولیه صبح منتظراین لحظه بودند وخوشحال از این اتفاق فرخنده ای که مطمئناً در رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود به جشن وشادمانی پرداختند.
ابتدا وپس از خیر مقدم به مهمانان گرامی و پذیرایی با نان محلی ترکمن از مهمانان، گروه سرود روستا یک قوشغی زیبا در رابطه با راه آهن و قطار به صورت دسته جمعی خواندند وسپس شاعر وهنرمند خوب داشلی برون یعنی آقای "بایرام محمد حسین زاده" معروف به "خلیفه" اشعاری را در وصف ایران وانقلاب وخدمات متقابل ایران و داشلی برون خواندند وپس از آن کلنگ آغاز این پروژه عظیم بر زمین زده شد.
البته لازم به ذکر است که برنامه اصلی و کلنگ زنی آغاز این عملیات اجرایی توسط آقای "نیکزاد" وزیر محترم راه و شهرسازی در غرب روستای "گوزنی تپه" واقع درپنج کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس بود که البته افتخار حضور در روستای داشلی برون را پیدا نکردند و بنا به خواست مردم روستای داشلی برون و منطقه عملیات کلنگ زنی در روستای داشلی برون به صورت نمادین و به دور از هیاهوی سیاسی و جوی که متاسفانه برخی از مسئولین شهر اینچه برون به راه انداخته بودند مبنی براینکه نام پروژه خط آهن گرگان-گنبد-اینچه برون است واین خط آهن باید از اینچه برون بگذرد وبدون این که به این مسئله توجه نمایند که این خط آهن براساس اصول مهندسی طرح ریزی وبرنامه ریزی شده است وامکان عبور آن از اینچه برون به هیچ عنوان به صرفه و قابل قبول از لحاظ مهندسی خط آهن نمی باشد بر زمین طلایی داشلی برون زده شد.
به امید فردایی بهتر برای جوانان این مرز وبوم ودعای خیر برای مسئولین زحمتکش کشور ومقام معظم رهبری ودولت خدمتگزار ومردم سالار که بعدازخدا هرچه داریم از آنها داریم.

------- 2 : 30 میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی

فرماندار مراوه تپه گفت: برای تکمیل مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی درشهرستان 30 میلیارد ریال مصوب شده است.
علی اصغر کرمانی درگفتگو با خبرنگار مهرافزود: تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای این طرح هزنیه شده است.
وی اظهار داشت: بقیه اعتبار به صورت تدریجی و سالانه اختصاص می یابد.
وی افزود: برای سال جاری نیز تاکنون 300میلیون تومان مصوب شده است و از مبلغ 750میلیون تومان سال قبل نیز 30 درصد صرف دیون شده است.
احداث نماز خانه و فضای جانبی در 300 متر مربع، احداث سرویس بهداشتی 20 چشمه در دو منطقه، احداث 40 عدد آلاچیق 350 متر مربع، احداث رستوران شامل ( فروشگاه و آشپزخانه ) 350 مترمربع، آمفی تئاتر روباز 2500 متر مربع، نمایشگاه صنایع دستی بازارچه ( 10 غرفه ) 350 مترمربع، و ... از اقداماتی است که می توان در سایت مختومقلی فراغی انجام داد.
ساخت هزار و 100 مترمربع سازه فضایی، هزار و 500 مترمربع پوشش پلی کربنات، سه هزار و 500 مترمربع موزاییک فرش، 600 مترطول بتن ریزی برای رواق های اطراف مقبره و سنگ کاری پله ها، آب نماها و گلدانی ها وستونی های سازه فضایی از اقدامات صورت گرفته دراین پروژه گردشگری است.

-- 3 :بازارچه مرزي اينچه برون راه اندازي مي شود : استاندار گلستان دربازگشت از كشور تركمنستان گفت: پس از رفع موانع و مشكلات موجود، درآينده اي نزديك بازارچه مرزي اينچه برون به شكل سابق راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا 'جواد قناعت' روز پنجشنبه در اين زمينه اظهارداشت: درسفر به كشور تركمنستان با مقامات ومسئولين اين كشور وبه ويژه استاندار استان آخان ديدار وجلسات متعددي برگزار گرديد و بر تقويت ارتباطات دواستان تأكيد شد.
استاندارگلستان اضافه كرد: درجلسه اي نيز كه با حضور وزراي دو كشور برگزار شد، بر تسهيل جهت تردد مسافر و گرفتن ويزا وهمچنين دادن اختيارات ويژه به استانداران آخال وبالكان جهت مراودات وسفر به استانهاي گلستان وخراسان شمالي به منظور امضاي تفاهم نامه ها و افزايش سطح همكاري تأكيد شد.
يادآور مي شود ؛ استاندار گلستان به همراه وزير كشور روز دوشنبه به منظور توسعه و تعميق همكاري هاي دوجانبه به كشور تركمنستان سفر كرده بود.

------- 4 : وئب سایت رادیو ترکمنچه گرگان: به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به همت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وئب سایت رادیو ترکمنچه گرگان به آدرس turkmen.irib.ir به زبان ترکمنی بصورت حروف فارسی و لاتین راه اندازی شد.
دراین وئب سایت می توانید ضمن شنیدن برنامه های رادیو ترکمنچه بصورت زنده، از اخبار منطقه و ایران به زبان ترکمنی مطلع وگلچین برنامه های فرهنگی تهیه شده را دانلود و بشنوید.

----- 5 : فرش بافی ترکمن ونیز پوستین دوزی ترکمن برای ثبت درفهرست میراث ملی تائید شده اند: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی گلستان از فرش ترکمن و پوستین دوزی ترکمن به عنوان دو اثر معنوی استان یاد کرد که برای ثبت درفهرست میراث ملی تایید شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از مهر، قربان عباسی پیش از ظهر دوشنبه درگفتگوی خبری افزود: پرونده ۱۴ اثر استان گلستان برای ثبت درفهرست میراث ملی ومعنوی کشور تایید شد.
وی اظهار داشت: 12 تپه باستانی و دو اثر معنوی این استان، از پرونده های تایید شده برای ثبت درفهرست میراث ملی و معنوی هستند.
وی افزود: تپه آق آبادی در روستای قلعه محمود گرگان، تپه دو دانگ در روستای قلعه محمود گرگان، تپه شاهینی درروستای کماسی گرگان، تپه فوجرد در روستای فوجرد در گرگان، تپه مامایی در روستای مامایی گرگان، تپه مرد مومن در روستای
حیدر آباد گرگان وتپه محمد آباد در روستای محمد آباد گرگان از جمله پرونده های تائید شده هستند.
عباسی تصریح کرد: تپه ملیاری تلو تپه در روستای ورسن گرگان، تپه میر قربان در سرخنکلاته گرگان، تپه نوده در روستای کلاجان قاجار گرگان، تپه نیستانی در روستای شموشک علیا گرگان و تقی تپه درروستای تخشی محله گرگان از دیگر تپه های باستانی و تاریخی هستند که پرونده ثبتی آنها تایید شده اند.
وی ادامه داد: با ثبت این 14 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ومعنوی کشور، تعداد آثار ثبتی استان گلستان به 584 اثر خواهد رسید.
عباسی اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار باستانی وتاریخی این استان، ضمن معرفی اهمیت این آثار وتلاش برای حفاظت از آنها، گردشگران بیش از پیش به استان گلستان فراخوانده شوند.% * برگرفته از سایت دانشجویان ترکمن صحرا

هیچ نظری موجود نیست: