۱۳۹۱ مرداد ۱۷, سه‌شنبه

نامه ی۱۹۰ ایرانی به دبیرکلUN

برای آزادی زندانیان سیاسی بکوشید
- برگرفته از سایت ایران امروز
نامه ۱۹۰ کنشگر سیاسی و مدافع حقوق بشر به دبیرکل سازمان ملل متحد
برای آزادی زندانیان سیاسی بکوشید
جناب آقای بان کی مون
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد
با درود و احترام
بی‌تردید اطلاع دارید که در پی دخالت کودتاگونه‌ی نهادهای نظامی و امنیتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 (2009) ایران و تغییر نتیجه ی آن انتخابات، و اعتراض مدنی ایرانیان، ده‌ها شهروند ایران به قتل رسیدند؛ جمع وسیعی از فعالان سیاسی، و کنشگران مطبوعاتی، دانشگاهی و حقوق بشرطلب به‌ زندان افتادند، تعداد بسیار بیشتری به‌صورت رسمی و غیررسمی از فعالیت‌های سیاسی، مطبوعاتی، اجتماعی و حتی اقتصادی محروم شدند، و هزاران شهروند هدف سرکوب قرار گرفتند.
میرحسین موسوی، نخست‌وزیر ایران (در سال‌های 1981 تا 1989) و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2009، همسرش زهرا رهنورد، هنرمند و استاد دانشگاه، و مهدی کروبی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی (در سال‌های 1988 تا 1992 و 2000 تا 2004) و دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2009 حدود 500 روز است که در بخش کوچکی از محل سکونتشان که به‌صورت زندان درآمد، بدون انجام محاکمه محبوس هستند. سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران (سال‌های 1997 تا 2005) تحت محدودیت و کنترل‌های شدید امنیتی به‌سر می‌برد.
تعداد گسترده‌ای از چهره‌های صاحب‌نام سیاسی، مطبوعاتی و حقوق‌بشری (از جمله: بهزاد نبوی، نایب ‌رئیس سابق مجلس ایران؛ محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت؛ سیدمصطفی تاج‌زاده، معاون پیشین وزیر کشور؛ نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف‌زاده، وکلای مدافع حقوق‌بشر؛ علیرضا رجایی، عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی، مهدی محمودیان و مسعود باستانی، روزنامه‌نگار؛ ابوالفضل قدیانی، کیوان صمیمی، سعید مدنی، حشمت‌الله طبرزدی، مسعود پدرام و امیر خرم، از فعالان سیاسی؛ رسول بداقی، معلم؛ عبدالله مومنی، عماد بهاور، مجید توکلی، ضیاء نبوی، مجید دری و بهاره هدایت، از فعالان دانشجویی) و بسیاری دیگر از زنان و مردان دموکراسی‌خواه را به حبس‌های سنگین محکوم نموده، به زندان افکنده یا دچار تبعید کرده‌اند.
شما البته برخی از چهره‌های صاحب‌نام زندانی را به‌خوبی می‌شناسید. محسن امین‌زاده، معاون اسبق وزارت امورخارجه که از انتخابات ریاست‌جمهوری 2009 زندانی، و اینک تحت‌الحفظ، در بیمارستان بستری شده، یکی از آنان است؛ کسی که شما در دوران مسئولیت‌تان در وزارت امورخارجه جمهوری کره، همکاری‌های بسیار خوب و موفقی با ایشان برای ارتقا روابط سئول ـ تهران داشته‌اید.
افزون‌ بر این‌ها، ده‌ها تن از ایرانیان به اتهام گرایش‌های قومی، دینی و مذهبی خود، قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دستگیر شده و برخی از آنان با احکام طویل‌المدت در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند.
امضاء کنندگان این نامه ـ که از کنشگران سیاسی، روزنامه‌نگاران، استادان دانشگاه، و مدافعان حقوق‌بشر هستند ـ از شما می‌خواهند در جهت اجرای آن بخش از وظایف مربوط به دفاع از حقوق‌بشر که مسئولیت دبیرکل سازمان ملل‌ متحد برعهده‌ی شما نهاده، برای آزادی تمامی فعالان سیاسی و کنشگران مطبوعاتی، دانشگاهی و مدنی و دیگر شهروندان بی‌گناه، که ماه‌هاست در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌سر می‌برند و نیز درجهت اعاده‌ی حقوق سیاسی ـ اجتماعی آنان تلاش نمایید.
اگر با مقام‌های ایرانی مذاکره می‌کنید آنان را به رعایت اصول مربوط به حقوق ملت در قانون‌اساسی جمهوری اسلامی و نیز تاکیدات منشور جهانی حقوق‌بشر و رعایت آزادی‌های مدنی متفکران و فعالان سیاسی تشویق کنید؛ و اگر به ایران سفر می‌کنید، تلاش نمایید با مقام‌های سابق و چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی ایران که در زندان و یا زندان ‌خانگی به‌سر می‌برند ملاقات نموده و به‌طریق مناسب از آزادی هرچه سریعتر آنان، دفاع کنید.
با سپاس
16
مرداد 1391 / 6 آگوست 2012 

هیچ نظری موجود نیست: