۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

بی عدالتی بیدادگرانه


آتیلا عمادی؛ سایت ترکمنصحرا مئدیا 28بهمن 1391
خــبـرگزاری مهر بتاریخ ١٦ بهمن ١٣٩١ از قول فــرمانده یگان حـفاظت شیلات گلستان، سرهنگ ابراهیم کیخا، خبر می دهد:" طی یک مرحله گشت دریایی در منطقه صیدگاه خواجه نفس سه صیاد غیرمجاز که در حال استقرار و صید غیرمجاز مشاهده شده بودند، توسط نیروهای یگان حفاظت دستگیر شدند. مامورین گشت وحفاظت منابع خواجه نفس دراین گشت توانستند این سه متخلف را به همراه یک قایق ٢٥ قوه اسب شناسایی و متوقف کنند.
درنتیجه این عملیات حدود ٩ کیلوگرم ماهی استخوانی غیرمجاز از نوع کفال وسفید به همراه یک دستگاه جی پی اس، دو دستگاه تلفن همراه و دیگر ابزار آلات صیادی توقیف شد."
این خبر قاچاق ودستگیری متخلف ها حاوی چند نکته قابل توجه است. نخست آن که کنترل صید از نقطه نظر محیط زیستی امری است مهم و در این رابطه مقابله با صید بی رویه نیز کاری ضروری است.
دوم این که، مردمی که در کنار دریا زندگی می کنند، صیادی روزنه ای است برای گذران زندگی آنها. اما این نکته تا حدود زیادی در تقابل با نکته اول قرار می گیرد، چون زمانی که صید ماهی کنترل و به عبارتی محدود گردد، رزق روزی انسان هایی که از طریق دریا به دست می آید، با مشکلات اساسی روبرو می شود.
سوم این که، دولت برای حل ویا دستکم کاهش این تناقص هیچ نوع سرمایه گذاری جهت اشتغال درشهرهای ساحلی ترکمن صحرا ایجاد نکرده است و بیکاری و گرانی جان به لب مردم رسانده است.
زمانی که شکم زن و بچه گرسنه است، برای مردم کنار دریا دیگر راهی نمی ماند جز این که دل به دریا بزنند. به دریا زدن، آن هم در تاریکی شب و درسرمای زمستان و با درنظر گرفتن خطر دستگیری برای چندکیلو ماهی ، معنایی جز فقر و فلاکت و درماندگی ندارد.
این قاچاقچیان سه نفر بودند که سهم هرکدام از آنها از این قاچاق حدودا سه کیلو ماهی می شود که با این مقدار هریک از خانواده های آنها می توانستند چند روزی را با آن ارتزاق کرده و شکم شان را سیر کنند.
حال که آن ها گرفتار شده اند، خدا داند که این متخلفین!!!علاوه بر جریمه و احتمالا زندان چقدر هم باید برای بازپس گیری اموالشان بایستی پول خلاف و غیرخلاف بپردازند. حال این پول را از کجا تهیه کنند، الله و اعلم.
در اوضاع آشفته اقتصادی ایران عده ای بی آن که ککشان بگزد میلیاردها تومان از بیت المال را در هر گوشه و کنار و مرکز این کشور بالا می کشند و صدای کسی هم درنمی آید وآن متخلفان آزادانه می گردند، اما صید قاچاق ٩ کیلو ماهی، به اصطلاح صیادان غیرمجاز به قیمت برباد رفتن تمام هستی شان تمام می شود و این جز بی عدالتی بیدادگرانه چیز دیگری نیست.%  
یکی از خوانندگان این مطلب درمنبع ایکه برگرفته شد خواهان افزودن جمله زیر شده
 ارکین 2013-02-16 19:43:23  : کاش اینم مینوشتید که الان 4 جوان چاپاقلی اکه از روی بدبختی بیکاری وبی پولی برای صید3 کیلو ماهی رفته بودنددست خالی یا پر، مجاز یا غیرمجازغرق شدند وهیچوقت به خونه هاشون برنمیگردند.

هیچ نظری موجود نیست: