۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

تبریک و شادباش به قومیتها وملیتهای افغانستان




برای فراهم کردن شرایط برابرحقوق ، ونیز برقراری و تحکیم  مناسبات مسالمت آمیز پایدار درمیان قومیت ها وملیت های افغانستان یک قدم اساسی دیگر برداشته شد.
کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن ،  تصمیم دولت افغانستان برای درج ملیت و زبان مادری در شناسنامه جدید را قدمی اساسی برای رفع تبعیض وبرقراری برابر حقوقی درمیان ملیت های آن کشور چند ملیتی ارزیابی کرده ، به ملیت های افغانستان تبریک و شادباش می گوید.
به نظرما ، درصورت وجود چنین شناسنامه ای، ناسیونالیستهای عظمت طلب هیچ ملیتی درافغنستان و دیگر کشورهای چند ملیتی،  نخواهند توانست کشور را تنها ازآن ملیت خود بدانند. ویا در راه ایجاد خصومت وجنگ افروزی درمیان ملیت ها به آسانی موفق گردند.  شرایط زمان کنونی ازهمه ی افراد، اجتماعات، قومیت ها ، ملیت ها و ملت های روی  کره ی زمین میطلبد که مفاد "منشورجهانی حقوق بشر" ،  برابر حقوقی انسان ها و ملیت ها را  پذیرفته و پای بندی عملی نشان دهند.
کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن- واحدهای انگلستان وآلمان 
2013-02-25 / هفتم اسفند 1391
برای علاقمندان به موضوع ، متن کامل مطلب درج شده در بی بی را در زیر قرارداده می شوده
 -------------------------------------- 
دولت افغانستان: درشناسنامه الکترونیک قومیت وزبان مادری درج می‌شود
روند توزیع شناسنامه های الکترونیک تا کمتر از یک ماه دیگر از اول حمل/فروردین سال آینده آغاز می‌شود.
حکومت افغانستان اعلام کرده‌است که در سال ۱۳۹۲ خورشیدی به ۱۴ میلیون نفر در افغانستان شناسنامه های الکترونیک توزیع خواهد کرد.
مقام های وزارت کشور/داخله افغانستان می‌گویند که درشناسنامه های الکترونیک بر اساس "هدایت حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، زبان مادری و قومیت" شهروندان افغانستان به صورت مشخص درج خواهد شد.
میرزا محمد یارمند، معاون اداری وزارت کشور/داخله، در پایان نشستی مشورتی در مورد روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک گفت که درج نام اقوام و زبان مادری اتباع افغانستان در شناسنامه های الکترونیک به دست یافتن به آمار جمعیت در افغانستان کمک می‌کند.
پیش از این شماری از سیاستمداران از جمله عطامحمد نور والی بلخ در مورد احتمال درج نشدن نام اقوام افغانستان در شناسنامه‌های جدید این کشور ابراز نگرانی کرده بودند.
آقای نور اخیرا گفته بود که اگر در شناسنامه‌های الکترونیک نام اقوام ذکر نشود، این موضوع زیر عنوان "هویت زدایی" به یک موضوع جدی تبدیل خواهد شد.
برنامه توزیع شناسنامه الکترونیک تا کمتر از یک ماه دیگر در اول حمل/فروردین سال آینده خورشیدی ابتدا در نواحی و ولسوالی های کابل پایتخت وسپس درتمام ولایت های افغانستان راه اندازی می‌شود.
توزیع شناسنامه الکترونیک به طالبان
معاون اداری وزارت داخله همچنین گفت که برنامه توزیع شناسنامه الکترونیک تمام شهروندان افغانستان از جمله اعضای گروه طالبان را نیز در بر خواهد گرفت.
آقای یارمند افزود که مصئونیت جان افرادی که برای دریافت شناسنامه های الکترونیک مراجعه می‌کنند، در سراسر افغانستان تضمین می‌شود تا هیچ کس به آنان "مزاحمت" نکند.
آقای یارمند عملکرد شورای عالی صلح در ارتباط به متقاعد کردن طالبان به دست کشیدن از جنگ را "مشهود" توصیف کرد و گفت که توزیع شناسنامه‌های الکترونیک به طالبان بخشی از تلاش های صلح دولت افغانستان است.
او گفت که شناسنامه‌های الکترونیک برای تمام افرادی که "هویت افغانی آنان توسط قریه دار، وکیل گذر، امام مسجد، اداره ثبت و احوال نفوس محل و ادارات کشفی و امنیتی" تائید شود، داده خواهد شد.
انتخابات شفاف
تسریع توزیع شناسنامه‌های الکترونیک از موضوعات دیگری است که در جریان هفته‌های اخیر برای تضمین شفافیت انتخابات مطرح شده است.
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند در صورتیکه درانتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ خورشیدی از شناسنامه‌های الکترونیک استفاده شود، احتمال تقلب درانتخابات پیشرو پایین خواهد آمد
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند در صورتیکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ خورشیدی از شناسنامه‌های الکترونیک استفاده شود، احتمال تقلب در انتخابات پیشرو پایین خواهد آمد.
معاون وزارت داخله همچنین گفت که اگر بتوانند تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نیمی از کل واجدان شرایط رای دهی شناسنامه های الکترونیک توزیع کنند، رای دهندگان قادر خواهند بود تا با استفاده از این شناسنامه‌ها رای بدهند.
حکومت افغانستان اخیرا بیش از ۲۴۰۰ کارمند را برای مراحل ابتدایی توزیع شناسنامه‌های الکترونیک استخدام کرده است و تصمیم دارد ۲۸۰۰ کارمند دیگر نیز استخدام کند.
از سویی هم مقام های وزارت مخابرات افغانستان گفته‌اند که برنامه توزیع شناسنامه الکترونیک از نقطه نظر نرم افزاری و تجهیزات، ۹۵ درصد به پیش رفته و قرار است این روند پس از بازدید متخصصانی از کره جنوبی تا بیست روز آینده تکمیل شود.%
بی بی سی ، - 24 فوريه 2013 - 06 اسفند 1391

هیچ نظری موجود نیست: