۱۳۹۲ اسفند ۷, چهارشنبه

محکومیت چهار جوان ترکمن فعال اینترنتی



اتهامات: توهین به رهبری، اهانت به رهبر انقلاب، نگهداری ماهواره، اهانت به امامان شیعه وتبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی
خبرگزاری هرانا (Human Rights Activists News Agency ) تاریخیکشنبه ,۱۳ بهمن ۱۳۹۲خبرگزاری هرانا – شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد کاووس به ریاست قربانی، چهار جوان اهل سنت از اقلیت‌های ترکمن را مجموعا به ۶۹ ماه حبس تعزیری وسه میلیون هفتاد و دو هزار ریال جریمه نقدی و۲ ضربه شلاق محکوم کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر درایران، دانیال بابایانی فرزند بهنام، حبیب الله بیک‌زاده قوجق فرزند بیگ طاقان، نعمت الله کمی فرزند عظیم وعبدالناصر خرمالی فرزند ابراهیم درشهریور ماه سال جاری از سوی اداره اطلاعات استان گلستان بازداشت شدند.
بازداشت شدگان پس از طی مراحل بازجویی ونگهداری طولانی مدت درانفرادی وبدون اخذ دفاعیه اواخر دی ماه سالجاری با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.
شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد در ۱۹ آذر ماه این افراد را به اتهام توهین به رهبری، اهانت به رهبر انقلاب، نگهداری ماهواره، اهانت به امامان شیعه و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی مجموعا به ۶۹ ماه حبس تعزیری و سه میلیون هفتاد هزار ریال جریمه نقدی و دو ضربه شلاق محکوم کرد.
یکی از نزدیکان ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «این زندانیان در ایام بازداشت مورد بدرفتاری و شکنجه جهت بدست آوردن پسورد شناسه ایشان در فیس‌بوک قرار گرفتند
این منبع آگاه اظهار داشت: «کشف سی دی‌های حج و آلبوم‌های خانوادگی درپرونده این زندانیان به عنوان آثار مستهجن درج شده و بر این اساس نیز احکامی برای ایشان صادر شده است
همزمان با بازداشت این افراد چهار تن دیگر از فعالین اهل سنت به همراه یک خانم نیز بازداشت شده است، فعالیت‌های تبلیغی این گروه از اهل سنت در شبکه‌های اجتماعی که همگی از اقلیت قومی ترکمن هستند، بهانه ورود به منزل و بازداشت خیابانی متهمین شده است. تلاش هرانا برای بدست آوردن هویت پنج فعال دیگر اهل سنت تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و مطاقبا از احکام صادره برای ایشان اطلاعی در دست نیست.
ماموران وزارت اطلاعات در بازجویی‌های این افراد از ایشان خواسته‌اند که مذهب خود را به تشیع تغییر دهند تا بدین وسیله از حکم زندان رهایی یابند.
مته‌مان از توهین به ائمه شیعیان تبرئه شدند اما بر اساس اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و نگهداری آثار مستهجن محاکمه و به حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شدند.
بر گرفته از :خبرگزاری هرانا (Human Rights Activists News Agency ) 
https://hra-news.org/fa/about

هیچ نظری موجود نیست: