۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

دیدار نمایندگان کنگره ملیتهای ایران فدرال با پارلمان اروپا


از روز دوشنبه ۲۲ تا پنجشنبه ۲۵ سپتامبر هفته گذشته، یک هیئت از نمایندگان و اعضاء کمیته روابط بین المللی کنگره ملیتهای ایران فدرال همراه با بعضی از نمایندگان اقلیتهای ملی و مذهبی با تعدادی از نمایندگان جدید الانتخاب پارلمان اروپا ملاقات بعمل آوردند.
هیئت مذکور متشکل از آقای دکتر کریم بنی سیعد عبدیان وآقای ناصر بلیده ای از اعضاء کمیته روابط بین المللی کنگره ملیتها وخانم آیدا کریملی از اتحاد آذربایجان جنوبی و خانم شیما اهوازی از سازمان حقوق بشر اهواز بودند.
هدف اصلی ازاین ملاقات ارائه نشانه هائی از تشدید وضعیت حقوق بشر وافزایش اعدامها درایران برای نمایندگان جدید الانتخاب پارلمان بود- که گرچه حدود دوماه از اتمام انتخابات گذشته است - ولی درحقیقت دوهفته بیش نیست که عملا پارلمان شروع به کار کرده است.
محور اصلی این دیدار ملاقات با اعضاء جدید کمیته بین المللی، کمیته روابط با ایران، کمیته حقوق بشر، کمیته محیط زیست، کمیته امنیت و کمیته جامعه مدنی و عدالت بود. هیئت با اعضاء این کمیته های پارلمانی از جمله پرفسور کلاس بوخنر - و اقای تونر کلمان و خانم دکتر کورتیلیا ارنست، خانم مارجتی دوچ و آقای تری کابراس و نیز با مسئولین احزاب پارلمانی از جمله با احزاب سوسیالیست و سبز و حزب مردم اروپا و ائتلاف احزاب سوسیالست و مترقی- ائتلاف احزاب لیبرال و دمکرات و نیز ائتلاف احزاب سبز ملاقات نمودند.
ازطرف دیگر این نمایندگان درخلال این
۴ روز علاوه برپارلمان با مسئولین کمیسیون اروپا و بطور اخص با روسای ادارات روابط ایران واروپا وبا مسئولین روابط اروپا و خاور میانه ونیز مسئولین حقوق بشر و گروه هماهنگی مذاکرات P۵+۱ ملاقات نمودند.
درکلیه دیدارهای این هیئت اینکه امروز بعد ازقریب به یکسال و نیم پس ازانتخاب روحانی به ریاست جمهوری نه فقط وضعیت حقوق بشر درایران بهبود نیافته که بمراتب بدتر نیز شده است واینکه تعداد اعدامها دریکسال گذشته با رقم بیش از
۷۰۰ ، که در صدر آنها اعدامهای سیاسی تحت عنوان "محاربه" و "مفسد فی الارض" و "اقدام بر علیه امنیت ملی" در سراسر ایران و بخصوص در مناطق عرب و بلوچ و کردنشین، بوده است، مطرح گردید.
مضافاْ موضوع افزایش اختناق بیش از حد در درون کشور و نقش فعال ایران در همه منازعات و جنگ های داخلی کشورهای خاورمیانه و دیگر حوادث منطقه را، هیئت، در دیدارهای مختلف مطرح کردند.
برای نمایندگان پارلمان اروپا توضیح داده شد که با بررسی کارنامه بیش از یکساله آقای روحانی واضح است که هیچکدام از وعده های انتخاباتی ایشان در موارد طرح
۱۰ ماده ای ایشان بنام "طرح اقوام" – که شامل موارد مهم مورد مطالبه ملیتهای غیرفارس و دیگر اقلیتهای ملی و مذهبی و زبانی در گذشته بوده است- ازجمله تدریس به بزبان مادری، مطلقاً ودرهیچ سطحی به تحقق نپیوسته است.  
اعضاء هیئت مدارک مشخصی ازسیاست یکسان سازی اجباری ملیت های غیر فارس، غصب اراضی کشاورزان عرب اهواز، انحراف رود کارون به مناطق فارس نشین مرکز وعدم آبگیری دریاچه های ارومیه وهامون ودیگر نشانه های سیاستهای پاکسازی قومی و ژنوساید فرهگی بر آنان، ارائه نمودند- و نیز نشان دادند که افزایش دستگیری و اعدامها در ملاء عام، برای ارعاب مردم، یورش و هجوم وحشیانه به زندانیان سیاسی دربند و به خانواده های آنها در خارج زندان، ناپدید شدن فعالان و تشدید خفقان؛ کارنامه یکسال و نیمه آقای روحانی در مورد حقوق بشر بوده است - واینکه نه فقط هیچگونه نشانه ای از مخالفت آقای روحانی با سیاست یکسان سازی اجباری ملت های غیر فارس موجود نیست - بلکه بمراتب بسیار بیشتر از گذشته ادامه دارد. تمرکز هرچه بیشتر قدرت در مرکز و سلطه و سیطره سپاه با شتاب فوق العاده و بی سابقه ای در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی وفرهنگی و اجتماعی، کماکان در جریان بوده است.
از نمایندگان پارلمان اروپا خواسته شد که با تاْثیر گذاری بیشتری بر روی کمیسیون و شورای اروپا سعی شود درمذاکرات اتمی نقض حقوق بشر رعایت شود وتفکیک این دو درمذارکرات -از جمله نگرانی های جامعه مدنی در ایران میباشد.
قرارشد در این مورد پارلمان اروپا از نمایندگان مختلف آپوزیسیون و نیز نمایندگان زنان و نمایندگان اقلیتهای ملی ومذهبی برای ارائه مدارک و گزارشاتی در این مورد -در جلسات عمومی وعلنی پارلمان، دعوت بعمل آورد.
و نیز پیشنهاد لزوم تشکیل یک فراکسیون دائمی از نمایندگان ذینفع پارلمان برای پیگیری حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان و اقلیتهای ملی و مذهبی ، بین رهبران اعتلاف های پارلمانی، به بحث گذاشته شود.
هیئت دیدار با پارلمان اروپا
کمیته روابط بین المللی کنگره ملیتهای ایران فدرال
شنبه
۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴

هیچ نظری موجود نیست: