۱۳۹۳ بهمن ۲۹, چهارشنبه

اطلاعیه بمناسبت 21م فوریه روزجهانی زبان مادری



 21.فوریه روزجهانی زبان مادری را پاس داریم
درچه کشورهائی بزرگداشت 21.فوریه روزجهانی زبان مادری ممنوع است؟
آیا درایران برگزاری مراسم بزرگداشت روزجهانی زبان مادری ممنوع است؟  
ایل گویجی: بدینوسیله به اطلاع خوانندگان گرامی ومراجعه کننکان کنجکاو رسانده می شود که مسئولین این نشریه الکترونیکی علاقمندند هراقدامی را که بر له ویا علیه روزجهانی زبان مادری صورت می گیرد را انتشار دهد تا همگی بهمراه جامعه مدنی جهانی درعصر کنونی تأمل نموده قضاوت نمائیم. تصورما این است که هیچ فردی، جمعی ویا دولتی( بطورعلنی ورسمی) به مخالفت وممانعت برنخواهد خواست.
 29 بهمن 1393 – 18 فوریه 2015
درزیر اطلاعیه ای از برگزاری مراسم بزرگداشت روز 21.فوریه روزجهانی زبان مادری
گرامیداشت روز جهانی زبان مادری دراستوکهلم
 منبع: سایت ایران گلوبال، چهارشنبه، 18 فوریه 2015 ، نشانی منبع   http://iranglobal.info/node/43091 
امسال نیز به دعوت فدراسیون آزربایجانیهای مقیم سوئد ومثل سالهای قبل دراستکهلم مراسم گرامیداشت زبان مادری برگزار خواهد شد لازم به یادآوری است ازهمه این مراسم فیلمبرداری شده ودر رسانه های گروهی انتشار خواهد یافت.
روز۲۱ فوریه ازطرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز درکنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد. دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از زمانی آغاز شد که درسال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاههای مختلف شهرداکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که درآن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد وهنوز مستقل نشده بود، ازجمله دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (درکنارزبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی دراین شهر براه انداختند. به دنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیراندازی کرده عده‌ای ازآنها را کشت. بعدازاستقلال بنگلادش ازپاکستان وبه درخواست این کشور، برای اولین بارسازمان یونسکو در۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ نوامبر (برابر با دوم وگاهی اول اسفند) را روزجهانی زبان مادری نامید وازسال ۲۰۰۰ این روز دربیشترکشورها گرامی داشته می‌شودوبرنامه‌هایی درارتباط با این روز برگزار می‌گردد.
 نیز به دعوت فدراسیون آزربایجانیهای مقیم سوئد ومثل سالهای قبل دراستکهلم مراسم گرامیداشت زبان مادری برگزارخواهد شد لازم به یادآوری است از همه این مراسم فیلمبرداری شده و در رسانه های گروهی انتشار خواهد یافت. 
زمان: 21 فوریه سال 2015 
ساعت: از ساعت 15 الی 17  >   مکان: ABF Sundbyberg
برگزار کننده: فدارسیون آزربایجانیهای مقیم سوئد و ABF

هیچ نظری موجود نیست: