۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

یاشاسین انه دیلیم ویاشاسین حلق آرا انه دیل گونی



همایش بین‌المللی زبان مادری با همکاری یونسکو( سازمان آموزشی، علمی وفرهنگی سازمان ملل متحد) درکتابخانه ملی «علیشیرنوایی» تاشکند برگزارشد.
رئیس مرکز فرهنگ‌های بین‌المللی ازبکستان: هم ‌اکنون در دنیا بیش از 6 هزار زبان وجود دارد که از بین آنها فقط 200 زبان رسمی شناخته شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس درتاشکند، همایش بین‌المللی زبان مادری با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) امروز در کتابخانه ملی «علیشیر نوایی» تاشکند برگزار شد.
دراین همایش، «اسدجان خواجه‌یف» رئیس کتابخانه ملی «علیشیر نوایی»، «کریستا پیکات» رئیس نمایندگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در ازبکستان و «ماسود منان» سفیر بنگلادش در ازبکستان در مورد برگزاری این مراسم، تاریخ و نقش آن در صلح سخنرانی کردند.
به گفته این کارشناسان، روز بین‌المللی زبان مادری از اهمیت زیادی برخودار است زیرا ازطریق زبان است که تمام ارتباطات دنیا برقرار شده و زبان مادری در رشد پایدار و تمجید میراث فرهنگی مردم هر کشور و دنیا تاکید می‌کند.
رئیس مرکز فرهنگ‌های بین‌المللی ازبکستان نیز دراین مراسم گفت: هم‌اکنون در دنیا بیش از 6 هزار زبان وجود دارد که از بین آنها فقط 200 زبان رسمی شناخته شده است.
«نصرالدین محمدی‌اف» یکی از شعرای ازبکستان افزود: موجودیت زبان ازبکی وشناخته شدن آن دربین زبان‌های مختلف دنیا یکی ازبزرگترین موفقیت‌های مردم این کشوراست چون زبان ازبکی دربین زبان‌های دنیا از جایگاه مهمی برخورداراست.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون مردمی که به زبان ازبکی سخن می‌گویند در ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمستان، قزاقستان، افغانستان، عربستان سعودی، در بسیاری از شهرهای روسیه، آمریکا و اروپا اقامت دارند.
«محمدی‌اف» خاطرنشان کرد: اگر در مورد خانواده زبان‌های ترکی صحبت کنیم در حال حاضر در دنیا 24 خانواده ترکی حضور دارند، بیش از 250 میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند و به راحتی یکدیگر را درک می‌کنند.
رئیس مرکز فرهنگ‌های بین المللی ازبکستان گفت: مردم کشور ما از میراث ادبی قدیمی شناخت کافی دارند و باید تاکید کرد که زبان ازبکی یکی از شاخه‌های زبان ترکی است و در بین زبان‌های ترکی به نوبه خود مقام نخست را کسب کرده است.
این شاعر برجسته ازبکستان افزود: مثلا حتی در دولت «آلتین اردو» (اردوی زرین) نیز زبان ادبی زبان ازبکی قدیمی بوده است، آثاری که در«آلتین اردو» تالیف شده است امروز در کشور ما با علاقه زیاد مطالعه می‌شوند.
 رئیس مرکز فرهنگ‌های بین‌المللی ازبکستان تاکید کرد: مثلا، مردم امروز کتاب‌های «محبت نامه» به قلم خوارزمی، «گلستان» به قلم «سیف سرایی» را به راحتی می‌توانند به زبان ازبکی بخوانند ودرک کنند درحالی‌که این آثار چند صد سال پیش در«آلتین اردو» تالیف شده است.
 وی خاطرنشان کرد: درسال 1398 میلادی در مصر منتخبی از اشعار ازبکی نیز منتشر شده است.
این شاعر برجسته ازبکستان گفت: معلوم است که هم‌اکنون در ازبکستان زبان‌های دیگر نیز تدریس می‌شود. در مدارس و موسسات آموزش عالی این کشور 7 زبان تدریس می‌شود و برای دوست‌داران زبان‌های مختلف دیگر گروه‌ها دوره‌های آموزشی پیش بینی شده است که جوانان براحتی با آن زبان‌ها آشنا شوند.
روز زبان مادری جهانی به ابتکار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از سال 2000 میلادی به منظور حمایت از زبان‌ها و فرهنگ‌های ملل مختلف هر سال جشن گرفته می‌شود.                
دراین همایش بین‌المللی زبان مادری، نمایندگان مراکز فرهنگی، اساتید، دانشجویان و نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی حضور داشتند.%

هیچ نظری موجود نیست: