۱۳۹۴ تیر ۷, یکشنبه

امید کوکبی را آزاد کنید



نشریه مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا ، 4م تیرماه 1394
حکومت اسلامی نه تنها دانش ستیز است، بلکه تحمل آزادی خدمتگزاران جامعه علمی را هم ندارد وبسیاری ازخانواده محققین ایرانی به اسارت حکومت اسلامی درآمده ویا به دلیل خفقان، سرکوب وفشارهای سیاسی ناچار به ترک ایران شده اند. امید کوکبی یکی از فرهیختگانی ست که قربانی سیاست های امریکاستیزانه حکومت اسلامی شده است.
امید کوکبی بعنوان سرمایه علمی فیزیک هسته ای وانسانی که قربانی نظام حاکم شده است را فراموش نکنیم وصدای دادخواهی او باشیم!
امید کوکبی (زاده ۱۳۶۱ در گنبد کاووس)، برگزیده المپیاد و دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا است که در بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام ورود به ایران در فرودگاه بازداشت و زندانی شد.
وی با کسب رتبه ۲۹ درکنکور توانست بطورهمزمان دردورشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند.
کوکبی پس از اخذ لیسانس به دلیل سطح بالای نمرات درسی اش، برای ادامه تحصیل با پیشنهادات زیادی از سوی دانشگاه های برجسته دنیا مواجه شد.
وی فوق لیسانس خود را درآلمان ودکتری را دراسپانیا در رشته فیزیک اتمی درگرایش لیزر کسب کرد. پس از اتمام دکتری مجددا از وی برای ادامه تحصیل دعوت به عمل آمد که با توجه به این که دانشگاه تگزاس آمریکا بالاترین سطح علمی را در رشته فیزیک اتمی در میان دانشگاههای دنیا داراست در سال ۲۰۱۰ به این دانشگاه رفت.
وی در دوران تحصیل خود چندین بار برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود اما درآخرین سفر دربهمن سال ۸۹ هنگام برگشت در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. او به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب درآمد نامشروع یک ماه در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی، وازآن زمان به بعد دربند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد. وی ترکمن واز اهل سنت است و هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی نداشته است.
در دوران بازجویی کوکبی است که از وی سوال شده چرا دولت آمریکا به تو ویزا می دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسیده اند که هنگام درخواست ویزا در سفارت آمریکا چه چیزی بیان کرده است؟ وی پاسخ داده از دلیل من برای ادامه تحصیل در آنجا سوال کرده اند که من گفته ام به دلیل علاقه ام به این رشته و کمبود امکانات این رشته در ایران بوده است، بر اساس این پاسخ ها وزارت اطلاعات کوکبی را به «ارتباط با دولت متخاصم» متهم کرده است. همچنین در بازجویی ها از وی پرسیده شده چرا دانشگاه هزینه سفرهای تو به ایران را می دهد که وی پاسخ داده، این یک عرف است که هزینه های سفرها و کنفرانس های چهره های علمی را می پردازند که بنا بر این پاسخ به وی اتهام کسب درآمد نامشروع” تفهیم شده است.
او که دربند۳۵۰ اوین محبوس است درگفتگویی که در زندان انجام داد، با تاکید براینکه مشغولیتهای علمی و دانشگاهی هیچ گاه به او فرصت فعالیت های سیاسی را نداده است، درپاسخ به این سوال که چرا با وجود بی گناهی، در زندان ماندگار شده است می گوید: این سوالی است که هرروز ازخودم می پرسم.  درکل دوره بازجویی هم هیچ سند ومدرکی مبنی بر جاسوسی ارائه نشد.%
برگرفته از نشریه مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا

هیچ نظری موجود نیست: