۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

پیشنهاد ثبت زبان فارسی بعنوان 8مین زبان بین‌المللی ردشد


سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی بین‌الملل (یونسکو) پیشنهاد ایران را برای ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی رد کرد.
پیش ازاین سید‌محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی از ارائه پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتیمن زبان بین‌المللی در یونسکو در جریان سفر اخیر «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو به ایران خبر داده بود و گفت: این پیشنهاد را پیگیری خواهیم کرد.
او گفته بود که بر اساس مذاکرات انجام شده شروط بین‌المللی کردن زبان را تغییر دهند. پیشنهاد‌هایی از جمله درنظر گرفتن سابقه تاریخی و تمدنی زبان، تعداد ترجمه‌های انجام شده از آثار مشاهیر آن زبان،‌ دایره پوشش تاریخی زبان در گذشته و … از طرف بنیاد سعدی به یونسکو برای درنظر گرفتن معیار بین‌المللی دانستن یک زبان پیشنهاد شده است.
این پیشنهاد از سوی یونسکو رد شده بود.
اما اکنون وبسایت خبری تحلیلی آراز نیوز به نقل از دربندی گزارش داده که گفته است: «اوایل اردیبهشت‌ماه درجریان سفر مدیرکل یونسکو به ایران وبازدید وی از میراث فرهنگی ایران‌، پیشنهاد ثبت زبان فارسی به عنوان هشتمین زبان بین‌المللی در یونسکو را توسط یک واسطه ارائه کردیم. اما خبری ازموافقت، استقبال یا عدم استقبال نشد
عربی، انگلیسی‌، آلمانی‌، فرانسوی، اسپانیایی وچینی ازجمله زبان‌هايی هستند که يونسكو آنها را به عنوان زبان‌های بین‌المللی به رسميت شناخته شده‌اند.
ایران سالهاست تلاش دارد که زبان فارسی را به عنوان یک زبان بین الملی درسازمان یونسکو که از زیر مجموعه های سازمان های اجتماعی وفرهنگی سازمان ملل متحد است، معرفی کند، اما هربار با مخالفت علمی یونسکو مواجعه میشود.
برگرفته ازسایت کنگره ملیتهای ایران فدرال

هیچ نظری موجود نیست: