۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

رئیس جمهوری به پشتوانه رای مردم شرایط آزادی رسانه ها را فراهم کند



گزارشگران بدون مرز: روحانی به پشتوانه رای مردم آزادی اطلاع‌رسانی ایجاد کند
سایت فردا ۱۳۹۴/۱۲/۱۳  : سازمان گزارشگران بدون مرز با اعتراض به محدودیت اطلاع‌رسانی در جریان برگزاری انتخابات هفتم اسفند در ایران، از دولت حسن روحانی خواست که به پشتوانه رای مردم به اصلاح‌طلبان زمینه آزادی‌های بنیادین در کشور از جمله آزادی اطلاع‌رسانی را فراهم کند.
بیانیه این گروه که روز چهارشنبه، ۱۲ اسفند، منتشر شده است از پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان انتخاباتی «غیرآزاد» نام می‌برد که بسیاری از نامزدهای آن را شورای نگهبان با توجیهاتی نظیر «عدم التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی و ولی فقیه» رد صلاحیت کرده بود.
گزارشگران بدون مرز سپس به شرایط اطلاع‌رسانی در ایران می‌پردازد و به ۳۷ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی در کشور اشاره می‌کند که نشان‌دهنده سیاست «مهار کامل رسانه‌ها» و «سرکوب هر صدای مخالفی» است.
از جمله این فعالان رسانه‌ای که در بیانیه گزارشگران بدون مرز نام آنها قید شده آفرین چیت‌ساز (ستون‌نویس روزنامه ایران)، احسان مازندرانی (مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان)، عیسی سحرخیز (روزنامه‌نگار مستقل) و سامان صفرزایی (همکار مجله اندیشه پویا) است که چند ماهی پیش از انتخابات ۷ اسفند بازداشت شدند.
در این حال گزارشگران بدون مرز تاکید دارد که «حسن روحانی و متحدان اصلاح‌طلب و میانه‌رو وی هیچ توجیهی برای در زندان نگاه داشتن ۳۷ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی ندارند».
گزارشگران بدون مرز سپس به «تلاش حکومت ایران و نهادهای امنیتی» برای «مهار» رسانه‌های مستقر در خارج از کشور اشاره می‌کند که در شرایط کنونی «تنها منبع بدیل دسترسی به اطلاعات برای شهروندان» است.
این بیانیه عنوان می‌کند که گزارشگران بدون مرز از سه ماه قبل «ده‌ها مورد تهدید روزنامه‌نگاران تبعیدی را که با رسانه‌های جهانی به زبان فارسی و رسانه‌های مستقل از جمله رادیو زمانه، رادیوفردا، بی‌بی‌سی و.. همکاری می‌کنند، ثبت کرده است» که بسیاری از آنها به شکل مستقیم «از سوی نهادهای امنیتی یا رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران همچون فارس‌نیوز مورد تهدید قرار گرفته‌اند» و در برخی موارد نیز خانواده‌های این خبرنگاران در ایران «احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند».
مورد آزار و ارعاب خانواده کارکنان رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در خارج از کشور، مانند رادیوفردا، پیش از این نیز سابقه داشته از جمله در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و ماه‌های پس از آن، تا جایی که رادیو اروپای آزاد – رادیو آزادی در بیانیه‌ای این اقدام حکومت ایران را محکوم کرد.
گزارشگران بدون مرز، ایران را با ۳۷ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای نامیده است.%

هیچ نظری موجود نیست: