۱۳۹۵ اردیبهشت ۴, شنبه

حرکتی ابتکارآمیز برای آزادی فیزیکدان ترکمن ایرانی


پشتیبانی گسترده ایرانیها ازهموطن ترکمن وفیزیکدان ایرانی، یادآورپشتیبانی گسترده
مردم سراسر ایران از ربودن وکشتن دردناک چهاررهبرخلق ترکمن ایران دربهمن1358
 فریاد قدرتمند وگسترده ی«امید را آزاد کنید» از طریق توئیت کردن، نمایانگر یک حرکت انساندوستانه و همگرائی قدرتمند درمیان ایرانیها بود.
-----   
طوفان توئیتری «امید را آزاد کنید»، سایت ر.فردا ۱۳۹۵/۰۲/۰۳ :  روزگذشته وپس از انتشار عکسی ازامید کوکبی برتخت بیمارستان، تعداد زیادی ازکاربران شبکه‌های اجتماعی خواستارآزادی او شدند واین خواسته به یکی ازداغ‌ترین موضوع‌های روز شبکه اجتماعی توییتر بدل شد.  
امید کوکبی، پژوهشگر علم فیزیک است که ازپنج سال و سه ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد و روز چهار شنبه دربیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرارگرفت وبه دلیل ابتلا به سرطان کلیه، یکی از کلیه‌هایش به طور کامل از بدنش خارج شد.
پس از انتشار این اخباروعکسی ازوی، کاربران درشبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر واینستاگرام، به این مسئله پرداختند و خواستار آزادی او ودسترسی‌اش به کمک‌های بهداشتی و درمانی شدند.
علی‌رغم فیلتر بودن شبکه اجتماعی توییتر درایران، کاربران ایرانی توانستند درمدت زمان کوتاهی، هشتگ‌های FreeOmid# و#امید کوکبی را بدل به داغ‌ترین ترند یا هشتگ توییتر کنند وموج توییتری به راه بیندازند. این هشتگ‌ها در بیش از دویست هزار توئیت مورد استفاده قرارگرفته‌اند.
​​درشبکه اجتماعی اینستاگرام نیز بیش از ۱۵۰۰ تصویر به یاد امید کوکبی به اشتراک گذاشته شده وافرادی نظیر جعفر پناهی ومهناز افشار هم درپست‌هایی به آن پرداخته‌اند.
امید کوکبی، پژوهشگر فیزیک با تخصص لیزر مشغول مطالعه در دانشگاه آستین تگزاس بود که سال ۱۳۸۹، پس ازسفرش به ایران، درحالی که در راه بازگشت به آمریکا بود، درفرودگاه دستگیرشد. امید کوکبی، ترکمن وسنی‌مذهب، درجلسه محاکمه‌اش به اتهام ارتباط با دولت‌های متخاصم وکسب مال نامشروع به ده سال زندان محکوم شد. این حکم بعدتر وبا تجدید نظر تغییر نکرد.
امید کوکبی بهمن ماه دوسال پیش درنامه‌ای از زندان نوشت که ازاو خواسته‌اند تا با برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند یا آن‌که ده سال زندان را تحمل کند. وی نوشته بود که دانشمند نباید درفعالیت‌هایی که به ضرر بشریت است شرکت کند. 
حدود دو سال پیش و پس از مطرح شدن پرونده کوکبی، ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نامه‌ای نوشتند و خواستار آزادی او شدند. در این نامه آمده بود که آقای کوکبی "تنها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران" زندانی شده است.%

هیچ نظری موجود نیست: