۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

امید کوکبی با وثیقه۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی آمد



رادیو فردا ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ : گزارش‌ها حاکی است که امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آستین تگزاس، با وثیقه۵۰۰ میلیون تومانی برای دو هفته به مرخصی استعلاجی آمد.
امید کوکبی که بیش از پنج سال بدون مرخصی در زندان اوین تهران بوده، اول اردیبهشت به دلیل بیماری سرطان پیشرفته یکی از کلیه‌های خود را از دست داد.
یک منبع مطلع به نشریه هفتگی «نیچر» گفته است امید کوکبی روز چهارشنبه بیمارستان سینا تهران را که برای درمان سرطان کلیه دران بستری بود، ترک کرده و قرار است معالجه خود را در منزل ادامه دهد.
این منبع مطلع اضافه کرده است،‌ مرخصی استعلاجی امید کوکبی هر دو هفته قابل تمدید است و احتمالا برای یک تا سه ماه خواهد بود.
طبق این گزارش ابراز امیدورای شده است که مرخصی استعلاجی این دانشجوی دکترای فیزیک بیشتر تمدید شود.
سعید خلیلی وکیل امید کوکبی ماه گذشته در خصوص وضعیت پزشکی موکلش به ایلنا گفته بود:«توده سرطانی به همراه کلیه راستش از بدن خارج شده، ولی هنوز مشخص نیست که سرطان به قسمت‌های دیگر بدنش سرایت کرده یا نه و جواب پاتولوژی هم نیامده است، اما بر اساس گفته پزشک معالج زندگی او در آینده باید همراه با مراقبت‌های دقیق پزشکی و در محیطی به دور از استرس و فشارهای عصبی باشد که قطعا محیط زندان می‌تواند برایش خطرناک و مشکل زا باشد
پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به بازگردان  امید کوکبی به زندان هشدار داده . گفته بود، در شرایطی که این دانشمند فیزیک به مراقبت‌های ویژه پس از عمل و ادامه درمان سرطان نیاز دارد، بازگشت او به زندان جانش را به‌شدت به خطر می‌اندازد.
امید کوکبی در ایران دانشجوی همزمان دو رشته مهندسی مکانیک و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بود که برای ادامه تحصیلات عالی به آمریکا رفت.
او که دانشجوی دکترای فیزیک با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا بود، در سال ۱۳۸۸ برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرد اما موقع بازگشت به آمریکا بازداشت شد.
آقای کوکبی به اتهاماتی مانند «همکاری با دولت‌های خارجی» و «تحصیل درآمد نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او درنامه‌ای از درون زندان اوین اعلام کرد که توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای همکاری در پروژه هسته‌ای تحت فشار قرار داده شده بود و قربانی خودداری از این همکاری شده است.
امید کوکبی که درحال گذراندن دوران زندان خود بود، به سرطان کلیه مبتلا شد وپزشکان ناچار شدند که یک کلیه او را به طور کامل از بدنش خارج کنند.

هیچ نظری موجود نیست: