۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

یاد آوری دو نکته به دو مناسبت



یکی سالگرد 19بهمن 1349 ، روز اعلام موجودیت جنبش فدائیان خلقهای ایران،
دیگری خبر اعدام مخفیانه تا 13هزار نفر توسط رژیم کودتایی اسد در5سال گذشته 
همه کسانی که می خواهند کم وبیش نگاهی بر اوضاع دردناک کشور ومردمان سوریه داشته باشند، قبل از هر نوع قضاوت و جانب داری از طرفین مسأله  درداخل سوریه، منطقه ویا در جهان، ابتدا توجهی به دو نکته زیر داشته باشند.
 یک: بیاد بیاورند که خانواده ی اسد متعلق به شش درصد "علوی" از اهالی سوریه براین کشور 24 میلیونی طی کودتایی حاکم شده وهر اعتراضی را بطور خشن کوبیده وبا تکیه بر حامیان منطقه ای وجهانی نزدیک به 50 سال- نیم سده بر کشور سوریه با قلدری تمام حکومت می کند.
دوم : بیاد بیاورید که در اثنای جنگ ایران وعراق، درایران با چه خشونتی سکتور "جنبشهای رهایی بخش" سپاه خوابانده شد وبه جای آن "سپاه قدس" بنیانگذاری گردید و غیره که از سرمایه کشورمان میلیاردها دولار برایش خرج شده وهمچنان ادامه دارد.% 
عفو بین‌الملل: درپنج سال گذشته دولت اسد تا13هزار نفر را مخفیانه اعدام کرده است
سازمان عفو بین‌الملل درگزارش تازه‌ای از وضعیت سوریه، می‌گوید حکومت بشار اسد، از زمان آغاز جنگ داخلی طی پنج سال گذشته، تا ۱۳ هزار نفر «عمدتا غیرنظامی» را اعدام کرده و جسد آن‌ها را به گورهای دست‌جمعی سپرده‌است.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل دولت سوریه ازسال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط هفته‌ای ۲۰ تا ۵۰ نفر را در زندان «صیدنایا» درشمال دمشق، اعدام کرده‌است. بین ۵ هزار تا ۱۳ هزار نفر دراین زمان، مخفیانه اعدام شده‌اند که از منظر این سازمان فرادولتی، می‌تواند «جنایت جنگی» قلمداد شده و لازم است سازمان ملل درمورد آن تحقیقات کاملی انجام دهد.
به گفته این گروه ناظر برحقوق بشر عمده قربانیان را افراد غیرنظامیِ مخالف دولت بشار اسد تشکیل می‌دهند: «بسیاری از کشته‌شدگان، در پی شکنجه‌های بی‌وقفه و قطع هدفمند آب، غذا، دارو و درمان، جان خود را از دست داده‌اند».
در میان اعدام‌شدگان و زندانیان، شماری از پرسنل نظامی دولت مرکزی سوریه نیز قرار دارند؛ افرادی که مظنون به «عدم اطاعت» یا دست داشتن در شورش‌ها بوده‌اند. به گفته «عفو بین‌الملل» بسیاری از این افراد در جریان محاکماتی فاقد اصول اولیه عدالت، در دادگاه‌های نظامی و در مورادی پس از «اعترافات اجباری» به مرگ محکوم شده‌اند.
اعدام‌ها «به صورت مخفیانه انجام شده است». این سازمان ناظر می‌گوید اجساد اعدام‌شدگان در گورهای دست‌جمعی، جایی دراطراف پایتخت، خاک شده‌ و اعضای خانواده از سرنوشت و محل دفن بستگان خود اطلاعی نداند
گزارش عفو بین‌الملل برپایه مصاحبه با ۸۴ نفر ازشاهدان ونگهبانان پیشین زندان، مقام‌ها، بازداشت‌شدگان، قضات و وکلا، و نیز کارشناسان، تنظیم شده‌است.
این سازمان، ازحامیان حکومت اسد، به‌ویژه روسیه وایران، خواسته‌است تا این اقدامات را محکوم کرده وازنفوذ خود برای پایان دادن به آن‌ها استفاده کنند. «عفو بین‌الملل» احتمال داده‌است که اعدام‌های مخفیانه همچنان پس ازسال ۲۰۱۵ودرحال حاضر نیز درجریان است.
سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن درلندن است، پیش ازاین نیز گزارش‌هایی ازوقوع احتمالی جنایت جنگی به‌دست دولت بشار اسد ویا گروه‌های مسلح مخالف او منتشر کرده بود.
دولت اسد هنوز به گزارش اخیر واکنش نشان نداده‌است، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید درموارد قبلی گزارش‌های مشابه، در ارتباط با را شکنجه‌ها و اعدام‌های فراقانونی را رد کرده‌است.
جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته وآوارگی نیمی از جمعیت آن کشور، نابودی شماری ازمراکز اصلی اقتصادی و تقسیم کنترل کشور بین حکومت اسد، گروه‌های مخالف، گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، سرازیرشدن پناهجویان به کشورهای هم‌جوار واروپا، وبدون پیدا شدن راه‌حل نهایی برای پایان دادن به آن ادامه دارد. درحال حاضر مذاکراتی در آستانه، با شرکت روسیه، ترکیه وایران، برای اجرای آتش‌بس میان دولت وشماری ازشورشیان درجریان است.%

هیچ نظری موجود نیست: