۱۳۹۷ مرداد ۶, شنبه

قهرمان ملی پاکستان ازطریق انتخابات رئیس دولت میشود

عمران خان برای تشکیل دولت باید با سایر نیروهای سیاسی وارد ائتلاف شود.
نتایج رسمی انتخابات پارلمانی پاکستان به سود عمران خان، قهرمان سابق کریکت این کشور رقم خورد. او به ائتلاف با سایر نیروهای سیاسی نیاز دارد. او گفت که خواهان گسترش روابط با ایران است.
عمران خان، درپاکستان قهرمان ملی به شمار می‌رود وازمحبوبیت بالایی برخوردار است. حتی پیش از پایان شمارش آرای انتخابات سراسری اخیر، او پشت‌گرم از هواداران بیشمارش دربرابر دوربین‌ها و میکروفن‌ها قرار گرفت و خود را پیروز انتخابات دانست. ارتش بر پیروزی او صحه گذاشت.
قهرمان سابق کریکت قول داده است که از پاکستان کشوری مرفه با موازین اسلامی بسازد. او گفته است فقر را نابود و فساد را در کشور ریشه کن می‌کند
او به ویژه بر رعایت قانون تأکید کرد و گفت در آینده همگان در برابر قانون برابر خواهند بود.
بازگشت آرامش به سیاست خارجی
عمران خان درهمان اولین سخنرانی درباره سیاست خارجی نیز اظهارنظر کرد. گفت که قصد دارد رابطه با آمریکا را به نفع دوکشور گسترش دهد.
عمران خان پیش از این بارها از آمریکا انتقاد کرده است که با پاکستان مانند زیردست رفتار می‌کند و به آن دستور می‌دهد ودرعملیات نظامی خود مردم پاکستان را به خطر می‌اندازد.
با چنین سمت‌گیری‌هایی بود که عمران خان از سوی برخی مخالفانش "طالبان خان" لقب گرفت.
عمران خان برقراری صلح و آرامش در افغانستان را برای پاکستان بسیار حیاتی می‌داند.
رهبر "حزب تحریک انصاف" پاکستان در بهبود روابط و گسترش همکاری با ایران نیز تأکید کرد.
او با هند، دشمن سنتی پاکستان، نیز خواهان تنش‌زدایی است و تصریح کرد: «اگر هند خواهان روابط دوستانه باشد، ما هم آماده هستیم. اگر هندی‌ها یک گام به سوی ما بیایند، ما دو گام به سوی آنها بر می‌داریم».
اتهام تقلب در انتخابات
بسیاری عقیده دارند که انتخابات سراسری پاکستان با تقلبات و خلافکاری‌های زیادی همراه بوده است. به عقیده منتقدان به ویژه ارتش پاکستان در انتخابات دخالت‌هایی انجام داده که در پیروزی خان مؤثر بوده است.
برخی از مدافعان حقوق بشر، مانند ماریو سیرمد، از "کثیف‌ترین انتخابات تاریخ پاکستان" نام می‌برند. به گفته او ارتش فشار هولناکی بر نهادهای مدنی وارد کرده است.
نامزد حزب حاکم، شهباز شریف، که بازنده اصلی انتخابات است گفته که به‌رغم همه اعتراضاتی که به تقلب‌ها در انتخابات دارد، نتیجه آرا انتخابات را می‌پذیرد و به پیروزی عمران خان در انتخابات احترام می‌گذارد.
حزب "تحریک انصاف" عمران خان ۱۰۹ کرسی از ۲۷۲ کرسی پارلمان را از آن خود کرده، درحالیکه حزب رقیب او "مسلم لیگ" به ۶۲ کرسی رسیده است.
بدین ترتیب عمران خان برای تشکیل دولت باید با سایر نیروهای سیاسی وارد ائتلاف شود.
لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/32BvT

هیچ نظری موجود نیست: