۱۳۹۷ اسفند ۲, پنجشنبه

عجیب‌ترین زبان‌های جهان

منبع: صفحه فیسبوکی آقای محمد صالح راسخ
خوب است بدانید که زبان فارسی دارای 23 واج صامت وشش واج مصوت است
دوستان محترم! امروز 21 فبروری روز جهانی زبان مادری است. این روز فرخنده را به همه تبریک گفته، یک مطلب جالب را درباره عجیب ترین زبانهای دنیا شریک میسازم.
عجیب‌ترین زبان‌های جهان
می‌توان گفت آدمی بدون زبان زنده نیست، زیرا نمی‌تواند با دیگران رابطه برقرارکند. از این‌روست که انسان‌ها از بدو زندگی دراین کره خاکی تلاش کردند، با زبان، با دیگران ارتباط برقرارکنند. نخستین نتیجه این تلاش‌ها درآواها سپس قالب زبان تصویری نمود پیدا کرد وبعد از آن، خط آمد و کم‌کم درکنار زبان گفتاری، نوشتار هم ایجاد شد.
به گزارش جام جم، احتمالا تاکنون نام زبان آیاپانکو را هم نشنیده اید؛ زبانی برای مردم بومی درقاره آمریکا که حالا فقط دو نفر به آن صحبت می کنند. با این حال این زبان که توانسته ازمیان اتفاقات مختلف تاریخی ازجنگ وانقلاب گرفته تا قحطی و دیگر بلایای طبیعی، سالم بیرون بیاید؛ احتمالا تا چند سال دیگر وجود نخواهد داشت. دلیل اصلی این است که این دو نفر با یکدیگر مشکل دارند وبه نوعی قهر هستند و حاضر نیستند با یکدیگر صحبت کنند. خانه این دو فرد درروستای محل زندگی شان فقط 500 متر با هم فاصله دارد؛ ولی این قهر باعث شده که احتمالا درآینده نه چندان دور این زبان ها از یاد این افراد برود وازفرهنگ جهان هم حذف شود. اما بشنوید از زبان Xóõ درآفریقا که هم نام عجیبی دارد وهم مختصات بسیار خاصی. گفته می شود این زبان که 3000 نفر از ساکنان کشور نامیبیا وبوتسوانا به آن تکلم می کنند، احتمالا یکی از بیشترین تعداد آواها درجهان را دارد. گفته می شود این زبان بومی دارای 58 تا 122 صدای صامت، 31 آوای صدادار وچهار صدا یا حرکت آهنگین است. (برای این که بفهمید و وضع این زبان را بهتر درک کنید، خوب است بدانید که زبان فارسی دارای 23 واج صامت وشش واج مصوت است.) از این روست که دراین زبان می توان کلماتی را یافت که حتی روخوانی آن برای افرادی که به دیگر زبان ها سخن می گویند، بسیار سخت است.
شگفتی بعدی از دنیای زبان ها، زبان آرچیب در روسیه است. درحالی که مثلا در زبان انگلیسی برای فعل خوردن یا Eat چند پایان متفاوت به تناسب زمانهای گوناگون تجویز شده است و در زبان فارسی هم فعل های اندکی چون (خورده ام، خورده بودم و...) قرار دارد، جالب است بدانید که دراین زبان یک میلیون و 502 هزار و 839 نوع وضع مختلف برای نوشتار و گرامر انتهای فعل های خود دارند. به نوشته سایت ODDEE که کل این گزارش را تهیه کرده؛ زبان آچریب با حدود 80 هجای صامت و 26 هجای مصوت، جان می دهد برای جریمه کسانی که دوست ندارند، قواعد زبانی ساده زبان هایی چون فارسی و انگلیسی را بیاموزند.
درکنار این زبان باید اززبان تویوکا هم نام برد که شاید سخت ترین زبان جهان برای یادگیری باشد. به این زبان 500 تا هزار نفر ازمردم بومی کلمبیا و جنگل های آمازون صحبت می کنند. سختی این زبان دراین است که درحالی که بیشتر زبانهای دنیا دارای چند پسوند محدود برای فعل هستند تا زمان یا جنسیت را برای فاعل تغییر دهد؛ این زبان 50 تا 140 پسوند فعلی دارد که می تواند یک معنا را به طور کلی تغییر دهد. مثلا با یک پسوند، معنای فعل دانستن است و با یک پسوند معنای آن فرض کردن می شود.
زبان عجیب و غریب دیگری که درجهان وجود دارد؛ سیلبو گومرو نام دارد. این زبان چهار هجای صامت ودوهجای مصوت دارد وبیش از همه شبیه سوت زدن است. بنابراین باید برای این که به این زبان تسلط پیدا کنید سوت زدنتان خوب باشد واز آن سو ویژگی های بدنی مثل نفس خوب هم داشته باشید. البته درکنارسختی خاص این زبان، باید درنظر داشته باشید که خواهید توانست صدا و پیام خود را تا مسافت های طولانی، حتی تا پنج کیلومتری هم برسانید!
زبان دیگری که می تواند درگزارش شگفتی ما مطرح شود زبان لینکس است. زبانی که از سوی یک دانشمند امریکایی اختراع شده تا بتوان به وسیله آن با موجودات فرازمینی ارتباط برقرار کرد. برای مدت ها این زبان به شکل یک تئوری باقی ماند تا این که دو دانشمند دیگر، توانستند با کدگذاری یک پیام به این زبان آن را به فضا بفرستند. پیام دیگری هم به این ترتیب به فضا فرستاده شده، اما متاسفانه پاسخی دریافت نشده است.
به این فهرست زبان های دیگری را هم می توان اضافه کرد. مثلا زبان ناوی که زبان شخصیت های فیلم آواتار اثر جیمز کامرون بود ومخصوص این فیلم طراحی شد یا زبان دیگری درتایلند که فقط مخصوص صحبت کردن با پادشاه است یا زبان دیگری که تلاش کرده مشترکات همه زبانها را با هم جمع کند. این زبان توکی پونا نام گرفته است. درانتها باید گفت حتی در میان زبان های معمولی هم می توان سراغ عجایب را گرفت. مثل زبان فرانسه که درآن کلمات مونث و مذکر دارند؛ ولی قاعده ای برای تشخیص این موارد از هم وجود ندارد.% ص.فیسبوکی محمد صالح راسخ
-------------------------    


 سه سوال ، 1-معنی و مفهوم چهار واژه ی: آوا ، واج ، صدا و مصوت چه فرق هایی باهم دارند؟  
 2-صداها ویا آواها درترکمنی به دو دسته: 1-چکیم لی= قابل کشیدنی و 2-چکیم سیز= غیرقابل کشیدنی، تقسیم میشوند. آیا تقسیمبندی صداها درترکمنی گویا تر ورساتر نیست؟  
3-الف در زبان فارسی کدام صدا را نمایندگی میکند؟

هیچ نظری موجود نیست: