۱۳۹۸ اسفند ۱۰, شنبه

امضای توافقنامه تاریخی برای صلح درافغانستان

ازدومنبع: ۱-طالبان و آمریکا توافقنامه تاریخی صلح را امضا کردند: نمایندگان آمریکا و طالبان پس از ۱۸ سال جنگ و ۱۸ ماه مذاکره توافقنامه‌ای را برای پایان جنگ درقطر امضا کردند. جهانیان در انتظار صلحی پایدار درکشور جنگ‌زده افغانستان هستند. به زودی مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز می‌شود.
ماه اوت سال ۲۰۱۹ طالبان و آمریکا درآستانه یک امضای تاریخی در دوحه قطر قرار گرفته بودند اما ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درواکنش به کشته شدن سربازان آمریکایی آن را نپذیرفت. مذاکرات آمریکا وطالبان چند هفته‌ای به تعویق افتاد و اکنون پنج ماه پس ازآن آمریکا و طالبان یک توافقنامه تاریخی برای صلحی پایدار درافغانستان امضا  کردند.
اساسی‌ترین شرط برای امضای این توافقنامه اعلام "هفته کاهش تنش درافغانستان" بود. طبق آن به مدت یک هفته تنش و درگیری‌ها درافغانستان کاسته شد.
برخی از کارشناسان از جمله علی چشتی، تحلیلگر مسایل امنیتی درپاکستان گفته‌اند که آمریکا به طالبان فشار آورده است تا به پای میز مذاکره کشیده شوند. به گفته این کارشناس پاکستانی دونالد ترامپ به دلیل دوستی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان موفق شده است فشار برطالبان را بیشتر کند.
این کارشناس پاکستانی به دویچه وله گفت که ارتش پاکستان از تاثیر خود بر سران طالبان پاکستان استفاده کرده تا این گروه همرزمان افغانستانی خود را برای شرکت در نشست صلح ترغیب کنند.
توافقنامه صلح طالبان با آمریکا بعد از ظهر روز شنبه ۱۹ اسفند (۲۹ فوریه) در یکی از مجلل‌ترین هتل‌های شهر دوحه امضا شد. در مراسم دوحه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان سخنرانی کردند.
هنوز جزئیات مشروح این توافقنامه منتشر نشده است اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این توافقنامه زمینه خروج نیروهای این کشور از افغانستان را فراهم می‌سازد وطالبان درمقابل تعهد می‌کنند که از خاک افغانستان علیه آمریکا و دیگر کشورها برای حملات تروریستی استفاده نکنند.
مقام‌های آمریکایی همچنین اظهار داشتند که درهفته‌های آینده از امضای این توافقنامه شمار سربازان آمریکایی از ۱۳ هزار کنونی به ۸۶۰۰ تن کاهش می‌یابد اما خروج کامل سربازان وابسته به شرایطی است که طالبان باید آن را عملی سازند.
پس از امضای این توافقنامه، در ظرف دو هفته مذاکرات بین‌الافغانی بین طالبان و حکومت افغانستان شروع می‌شود و در خصوص آینده نظام سیاسی افغانستان رایزنی خواهد شد.
درمراسم امضای این توافقنامه نمایندگان حدود ۳۰ کشور از جمله وزرای خارجه آمریکا، قطر وترکیه حضور داشتند.
از افغانستان نیز یک هیئت برای برقراری تماس مقدماتی با طالبان در دوحه به سر می‌برد، اما معلوم نیست که موفق به گفت‌وگو با نمایندگان طالبان می‌شوند یا نه.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به دویچه وله گفت که آن‌ها این هیئت را دعوت نکرده‌اند و اگر طرف آمریکایی آن‌ها را دعوت کرده باشد، مربوط به طالبان نمی‌شود.
نمایندگان دفتر سیاسی طالبان درحاشیه این مراسم در دوحه درصحبت‌های غیررسمی خود با خبرنگاران از پایان یافتن اشغال افغانستان با افتخار صحبت می‌کنند.
عبدالحق وثیق، یکی ازاعضای دفتر سیاسی طالبان درقطر درحاشیه این مراسم در پاسخ به این سوال که آیا با حکومت افغانستان نیز به توافق خواهند رسید، به خبرنگاران گفت: «دراین زمینه تا حالا هیچ توافقی نشده است، زیرا یک نیروی خارجی درافغانستان حضور دارد. بعداز پایان حضور نیروهای خارجی، دراین زمینه درمذاکرات بین‌الافغانی صحبت می‌شود».
نمایندگان طالبان می‌گویند بعد از امضای این توافقنامه یک مرحله اعتمادسازی آغاز می‌شود که آزادی حدود پنج هزار زندانی طالبان نیز بخشی از آن است.
نمایندگان طالبان در دوحه تاکید می‌کنند که "صلح می‌آید"، اما درباره آینده نظام افغانستان وهمچنین ارزش‌هایی چون آزادی بیان و حقوق زنان درمذاکرات بین‌الافغانی مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد که بخش پیچیده و دشوار این مذاکرات هنوز باقی است.
علی چشتی، تحلیلگر مسایل امنیتی درپاکستان می‌گوید این نگرانی نیز وجود دارد که طالبان بعد از امضای توافقتنامه و خروج نیروهای آمریکایی به عنوان یک فرصت استفاده کرده وبه بلندپروازی‌های خود ادامه بدهند.٪ تاریخ29.02.2020    
لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3YePY 
2-امضای قرارداد تاریخی میان ایالات متحده وگروه طالبان رادیوفردا 29فوریه2020 ۱۰/اسفند/۱۳۹۸
*زیرنویس عکس: ملا عبدالغنی برادر (راست)، نماینده طالبان درکنار زلمی خلیلزاد (چپ)، نماینده آمریکا
نمایندگان آمریکا و گروه طالبان روز شنبه ۱۰ اسفند در دوحه، پایتخت قطر، قرارداد صلح امضا کردند.
انتظار می‌رود این توافق صلح در۱۴ ماه آینده به خارج شدن نیروهای خارجی از خاک افغانستان و درنهایت پایان خشونت‌ها دراین کشور ختم شود.
درمراسم امضای این توافق که با حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برگزارشد،‌ زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان این توافق را امضا کردند.
پومپئو پیش از امضای این قرارداد گفت «تازه درآغاز راه هستیم» و آمریکا باید این اطمینان را داشته باشد که هیچ تهدید تروریستی در افغانستان وجود ندارد.
او بر لزوم احترام به حقوق زنان وتامین صلح و رفاه مردم افغانستان هم تاکید کرد و گفت: «کاهش قابل توجه خشونت، شرایط را برای صلح مهیا می‌کند
پس از امضای این توافق قرار است نیروهای آمریکایی و ناتو به مرور خاک افغانستان را ترک کنند. گام بعدی آغاز مذاکرات رسمی طالبان با دولت مرکزی افغانستان و سایر گروه‌های سیاسی و مدنی افغان درمورد آتش‌بس دائم و سراسری و اشتراک قدرت است.
نیروهای آمریکا و متحدان آن در واکنش به حملات تروریستی القاعده در سپتامبر ۲۰۰۱ به اهدافی در آمریکا که حدود سه هزار قربانی به جا گذاشت، افغانستان را اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کردند. اما برقراری صلح درافغانستان با مشکلات جدی روبرو است.
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پیشتر در روز جمعه، دوم اسفندماه، با اشاره به امضای این قرارداد گفته بود طی ۶ روز گذشته درگیری‌های مسلحانه در افغانستان درحد چشمگیری کاهش یافته است.
درهمین حال مارک اسپر،‌ وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه به کابل سفر کرده است تا با مقامات دولت افغانستان دیدار کند.
او با اشاره به برنامه کاهش نیروهای خارجی در افغانستان گفت این «لحظه‌ای مهم» در روند صلح است.
در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان مستقر هستند. وظیفه نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا علاوه بر آموزش و کمک به نیروهای دولتی افغانستان، اجرای عملیات ضد تروریستی با هدف تقویت دولت مرکزی و جلوگیری از فعالیت مجدد القاعده در این کشور است.
خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان یکی از اهداف مهم دونالد ترامپ درعرصه سیاست خارجی است. رسیدن به توافق با طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله درافغانستان می‌تواند موقعیت آقای ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری امسال را تقویت کند.
جوزپ‌ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن استقبال از این توافق‌نامه خواستار شروع بدون تاخیر مذاکرات مربوط به این توافق شده و گفته است: «این فرصت برای پیشبرد صلح نباید از دست برود
او با تاکید بر لزوم پیشبرد «راه‌حل سیاسی» برای حل مشکلات افغانستان خواستار توجه به مسائل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان در این کشور شده است.

هیچ نظری موجود نیست: