۱۴۰۱ خرداد ۲۸, شنبه

مرحوم دکترغنی چوگان ینگ روحی شاد ویادی اونودولماسین

درسوگ دکتر غنی، پزشک محبوب آق قلا  ،  سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

 لطیف ایزدی*: دکتر غنی نجم الدین چوگان معروف به دکتر غنی شامگاه بیست وششم خرداد ماه ۱۴۰۱ درگذشت. پزشک مشهور و باتجربه آق قلایی که بیش از چهل سال برای مداوای بیماران کوشید.

وی یک سال بود که با سرطان کبد دست و پنجه نرم می کرد و در بیمارستان لاله تهران تحت مراقبت بود. بارها شیمی درمانی شد ولی حالش بهبود نیافت. دی ماه سال گذشته  تحت عمل جراحی قرار گرفت. دوست داشت عید فطر امسال به شهرش آق قلا بیاید ولی این آرزو میسر نشد و نتوانست آخرین بار با مردمی که دوست می داشت دیدار کند.

دکتر غنی متولد  ۱۳۲۵ شمسی روستای دوگونچی است این را خود در پاسخ به سئوالاتم نوشته و برایم ارسال نمود:

« من در سال ۱۳۲۵ در دوگونچی به دنیا آمدم. نام پدرم نظر آقاست. امین آخوند نام پدر بزرگم است ایشان تحصیل کرده بخارا هستند، اولین امام جماعت آق قلا هستند. آن موقع بازار آق قلا روز جمعه برگزار میشد  به در خواست ایشان بازار را روزهای پنجشنبه برگزار کردند تا نماز جمعه برقرار شود. »

دهه بیست خانواده دکتر غنی در دوگونچی زندگی می کردند. پدربزرگش امین آخوند چوگان امامت نماز عیدین و مسجد شرقی روستا معروف به مسجد تاج گلدی آخوند را بر عهده داشته است .

خانواده دکتر شش سالی در دوگونچی زندگی کردند. در واقع دکتر غنی ایام شیرین کودکی اش را در دوگونچی و کناره های رود گرگان گذراند به همین خاطر همیشه از این روستا به نیکی یاد می کرد.

بعد از ۶ سال اقامت خانواده دکتر غنی پدر و پدربزرگش و برادرانش به روستای یامپی کوچ کردند و آن جا اقامت گزیدند.

... درسال ۱۳۵۵ با موفقیت وکسب نمره عالی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.سپس دوسال طرحش را درشهر رشت گذراند. وبرای خدمت به شهر و دیارش آق قلا بازگشت.

دکتر غنی اوایل انقلاب بود که درآق قلا مطب باز کرد. ابتدا درساختمان جلیلی طبابت کرد وسپس به مکان فعلی آمد ودرکنارخانه اش مطب زد وسالها به مداوای بیماران پرداخت ونقش موثر درسلامتی جامعه ایفا نمود.

وی علاوه براینکه چهره ای علمی بود درمسایل فرهنگی واجتماعی نیز صاحب نظر بود ومورد رجوع و مشورت افراد مختلف قرار می گرفت. دربین مردم احترام خاصی داشت وازنفوذ کلام برخوردار بود. با روحانیون نیز مراوده داشت وبه آنها احترام می گذاشت.

دکتر غنی در دوره اول شورا با اکثریت آرای مردم به عضویت شورای شهر آق قلا درآمد و ریاست  شورا را بر عهده داشت ودرحد توان خدمت کرد.

...او پزشکی مردمدار وشوخ طبع بود. واقعیت ها را می دید وتحلیل می کرد.

با تمام وجود می کوشید تا رضابت مردم را به دست آورد. برای اینکه باور داشت که رضایت پروردگار در رضایت بندگانش است. اگر مردم راضی باشند خداوند هم از بنده اش راضی است.

 دکتر غنی درامورخیر مشارکت داشت. درمحله کل آباد ساخت مدرسه ای را شروع کرد که ناقص مانده است، امید که توسط فرزندانش امسال کامل شود.

او افکار سیاسی اجتماعی داشت. به آگاهی جامعه تاکید میکرد. اینکه مردم مطالبه گر باشند وازحقوق خود دفاع کنند.

روزنامه و مجله می خواند. به اهالی مطبوعات و رسانه اهمیت می داد.

 اصالت و حفظ فرهنگ و زبان و مدنیت ترکمن برایش مهم بود.

برای آینده نقش و برنامه داشت.

روشنفکر بود و ذهنی راهگشا داشت.

عرق خاصی به شهرش داشت و به هویت ترکمن بها می داد.

 واما درپایان این نوشتار، سه درخواست و پیشنهاد را عرض می کنم :

اول – از خانواده آن مرحوم تقاضا دارم که دکتر در شهر و دیارش آق قلا « قوش دفه » به خاک سپرده شود. چون که شنیدم آرامگاه پدر و پدربزرگش در قبرستان عاشور شیخ قارقی قرار دارد.

دوم – از مسئولین شهری آق قلا می خواهم کوچه ای که در بین شهروندان به نام کوچه دکتر غنی نامیده می شود رسمیت ببخشند و هر چه زودتر تابلوی دکتر غنی را  بر آن نصب کنند.

سوم – به مناسبت چهلم دکتر مراسم یادبود برای آن مرحوم توسط شورای شهر وشهرداری آق قلا ویا فعالین فرهنگی اجتماعی شهرستان برگزار شود.

روحش شاد و یادش گرامی باد  

*مدیر مسئول مجله ترکمن دیار وسایت وکانال اولکامیز، پایگاه خبری اولکامیز ۱۴۰۱-۰۳-۲۷

 *برگرفته از: پایگاه خبری اولکامیز ۱۴۰۱-۰۳-۲۷ ، لینک کوتاه خبرhttps://www.ulkamiz.ir/?p=17470

 خلاصه ای از اظهارات دو پزشگ ترکمن صحرا

دکتر سعید ییلقی:... شایان ذکر است، درسال ۱۳۶۳ درجشن عروسی جناب آرازقلی کاظمی، درحالی که زنده یاد باغشی دوردی طریک درجایگاه ویژه، با صدای سحر آمیز خویش با خواندن آوازهای دلنشین، حضار را بر سر شوق آورده بود، دیر هنگام دکتر غنی از راه رسید، از آنجایی که شهره عام و خاص بود، همه نگاه ها را بخود جلب نمود و با پا پیش نهادن بسمت جایگاه گروه هنرمندان، با اهدا هدیه قابل توجه، درخواست آواز بسیار پرآوازه ” بی بی نگ ” را نمود که آن خواننده صاحب سبک با هنرنمایی تمام اجرا نمود ویک شب بیادمانی را در روستای قانقرمه رقم زد.

این مصیبت جانسوز و فقدان بی بدیل، پزشک انساندوست را که قریب نیم قرن خدمات پزشکی ارایه دادند،
به مردم قدرشناس صحرا، جامعه خودم پزشکی، بویژه خانواده مرحوم دکتر نجم الدین غنی چوگان تسلیت عرض مینمایم.

بدرود پزشک انساندوست آق قلا و همدرد مردم صحرا،  لینک کوتاه خبرhttps://www.ulkamiz.ir/?p=17485

دکتر ناصر اسماعیلی (پزشک متخصص آق قلایی):  در پاسخ به سئوال خبرنگار اولکامیز درباره شخصیت علمی و اخلاقی  مرحوم دکتر غنی گفت: از وقتی یادم می آید دکتر غنی در شهر ما آق قلا طبابت می کرد. وی از نظر علمی جایگاه بالایی داشت و تشخیص هایش عالی بود.

 از خصوصیات بارز مرحوم شوخ طبعی و افتادگی اش بود که باعث می شد که با بیماران ارتباط خوبی برقرارکند. این حالت در درمان تأثیر مثبت و موثری می گذاشت.

بی شک ترکمن صحرا یکی از بهترین پزشکان خودرا از دست داد، لینک کوتاه خبرhttps://www.ulkamiz.ir/?p=17497

مرحوم دکتر غنی چوگان ینگ روحی شاد و یادی اونودولماسین!

هیچ نظری موجود نیست: