۱۴۰۱ تیر ۳, جمعه

تاکید وزیر خارجه روسیه بر توافق همکاری‌ های استراتژیک

لاوروف درتهران: مقدمات توافق سند۲۰ ساله همکاری با ایران را بررسی کردیم

وزیر خارجه روسیه درنشست مشترک خبری با همتای ایرانی خود اعلام کرد مقدمات توافق همکاری‌های استراتژیک برای مدت بیست سال در جریان سفر وی به تهران بررسی شده است.

سرگئی لاوروف توضیحی دربارهٔ سند همکاری ۲۰ ساله نداد، اما گفت این توافق شامل مسائل تجاری، اقتصادی وسیاسی است. وی گفت قرار است کارشناسان دو کشور این سند را آماده کنند.

اخبار شفافی هنوز درمورد محتویات چنین سندی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی یا روسیه منتشر نشده است.

ایران توافق مشابهی را در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی با چین امضا کرد، اما تاکنون جزئیات این توافق به‌طور کامل محرمانه نگه داشته شده‌است؛ موضوعی که با انتقادهای گسترده‌ای در داخل کشور مواجه شده و برخی کارشناسان از این سند به عنوان «عهدنامه ترکمنچای دیگر» یاد کرده‌اند.

آقای لاوروف در ادامه گفته است: «در گفت‌وگوهای خود به مسئله تجارت و اقتصاد توجه کردیم. وظیفه ما این است که روابط فی مابین را درشرایطی که تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اقماری آنها مانع همکاری پویای ایران و فدراسیون روسیه با جهان شده‌اند توسعه دهیم: علی‌رغم این شرایط، تجارت میان دو کشور ۸۰ درصد افزایش داشت و پارسال تجارت دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسید

تاکید وزیر خارجه روسیه بر «توافق همکاری‌های استراتژیک» با ایران درحالی صورت می‌گیرد که گزارش رسانه‌های بین‌المللی ازجمله رویترز نشان از تصاحب بازار نفت ایران درچین توسط روسیه و سقوط صادرات نفت ایران دارد.

همچنین در ادامه تخفیف‌های روسیه به مشتریان، تولید فولاد ایران نیز بار دیگر سقوط کرده است.

آمارهای گمرک روسیه نشان می‌دهد که این کشور پارسال صادرات خود به ایران را ۱۱۵ درصد افزایش داده و به بالای ۳ میلیارد دلار رساند؛ اما صادرات ایران به روسیه کمتر از یک سوم این میزان است و تنها ۲۱ درصد رشد داشته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، اسپوتنیک، گمرک روسیه؛ د.خ

رادیو فردا ،  تیر ۰۲, ۱۴۰۱ – 23یونی 2022 ،  لینک https://www.radiofarda.com/a/31911974.html  

هیچ نظری موجود نیست: