۱۴۰۲ مهر ۸, شنبه

مردم معترض در سالگرد جمعه خونین زاهدان در خیابان ها ماندند

 سالگرد جمعه خونین زاهدان؛ تیراندازی به معترضان

تصاویر منتشر شده درشبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در زاهدان به اعتراض‌ خود ادامه داده و با تاریک شدن هوا درخیابان‌ها آتش روشن کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی‌ است که پس از برگزاری نمازجمعه زاهدان، شماری ازمعترضان از جمله چند کودک در اثر اصابت گلوله مجروح شده‌اند.

دریکی ازاین ویدیوها گفته می‌شود «نیروهای امنیتی به معترضان نمازگزار تیراندازی مستقیم کرده‌ وگاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.» درهمین حال دادستان زاهدان مدعی شده که بعدازظهر جمعه در زاهدان «تیراندازی رخ نداده» وفضای شهر «عادی» بود.

به گزارش حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، معترضان با آتش‌ زدن لاستیک خودرو چند خیابان را در زاهدان مسدود کرده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از ادامه اعتراضات در برخی روستاهای اطراف زاهدان منتشر شده است.

حال‌وش همچنین ویدئویی از برخورد همراه با «فحاشی و خشونت با شهروندان بلوچ توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی» درمنطقه شیرآباد خیابان پیربخش زاهدان منتشر کرده و می‌گوید که «امروز شماری زیادی از شهروندان بلوچ توسط نیروهای نظامی و امنیتی بازداشت شدند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مجروحان تیراندازی بعد از درگیری‌های نماز جمعه به درمانگاه سرپایی مسجد مکی منتقل شدند،‌ اما مهدی شمس‌آبادی،‌ دادستان زاهدان ضمن «رد این گزارش‌ها» می‌گوید که تصاویر افراد زخمی در اطراف این مسجد مربوط به گذشته است.

نماز جمعه زاهدان امروز ۷ مهر ۱۴۰۲ در میان تدابیر امنیتی شدید و با حضور سنگین نیروهای انتظامی توسط مولوی عبدالحمید برگزار شد.

تصاویر ویدئویی دریافتی نشان می‌دهد که جمعیت پرشماری نسبت به جمعه‌های قبل، پس از اقامه نماز جمعه با سر دادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» در زاهدان تظاهرات کرده‌اند.

همزمان در مناطقی از شهر زاهدان صدای تیراندازی شنیده شد و یک منبع محلی به بی بی سی گفت که نیروهای امنیتی از خیابان‌های خیام ۴ و ۶ و ۸ به طرف خیابان خرمشهر حرکت کردند و در آنجا بسوی معترضان تیرهوایی و گاز اشک آور شلیک کردند.

به گفته این شاهد عینی بسیاری از نیروهای سپاهی و بسیجی، لباس بلوچی بر تن دارند.

مسجد مکی زاهدان از شرق به خیابان خیام و از سمت غرب به خیابان خرمشهر راه دارد واین منبع به بی بی سی گفت که نیروهای امنیتی از دیروز چادرهایی را در خیابان خیام برپا کرده اند.

در روزهای اخیر تصاویری از اعزام کاروان‌های نیروهای نظامی به شهرهای سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد حکومت ایران در آستانه سالگرد «جمعه خونین زاهدان» تمهیدات ویژه‌ای را برای مقابله با اعتراضات احتمالی در نظر گرفته است.

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی است که الگوی قطع اینترنت در استان سیستان و بلوچستان که از هشتم مهرسال گذشته آغاز شده و تقریبا درتمام جمعه‌‌ها تکرار شده امروز هم ادامه داشته است. هرچند بر خلاف هفته‌های گذشته که پخش زنده خطبه‌های نماز جمعه زاهدان دراینستاگرام مولوی عبدالحمید با اختلال و قطعی مواجه می‌شد اما امروز سخنان او به طور زنده از این شبکه اجتماعی پخش شد.      

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/110502/

هیچ نظری موجود نیست: