۱۴۰۲ آذر ۲۶, یکشنبه

چند یادنامه بیاد زنده یاد سیروس بابایانی 16دسمبر2023

 یادنامه ای بمناسبت درگذشت رفیق سیروس بابایانی 

قدرلی ومهربان اگیندش دوستی میز سیروس بابایانی 13نجی دسامبر 2023 – 22آزر 1402 گونی آرادان چقیپ دیر. رفیق سیروس انسان عدالت جویی از نوع آرمانخواهان انسان محور بود. او بخش بزرگی از عمر خود را در راه آرمان هایش کوشش نمود. طبق اطلاعاتی که کسب کردیم  درسال 1340 خورشیدی متولد شده وهنگام مرگ 62 سال داشت. اواخر دوره تحصیلی متوسطه اش مصادف می شود با مقطع انقلاب بهمن 57 ، و سیروس جوان و پرُ انرژی بهمراه مردم  در با آرزوی آینده ای دمکراتیک و پر عدالت ، بر علیه رژیم دیکتاتوری و ضد مشروطیت پهلوی با دوستان اش کوشا بوده است. او نیز شرایط دمکراتیک و آزادی حاصل از سرنگونی رژیم دیکتاتوری پهلوی با شرکت میلیونی مردمان ایران را همانند بسیاری ها ارج نهاده وفرصت تاریخی یافته، بهمراه یاران و مردمان ستمدیده ایران در راه حفظ و پایدار نمودن جو دمکراتیک تاریخی وانقلابی در "کانوان جوانان پیشگام ترکمنصحرا" واحد گنبد فعال شد. او در دوره یکسال اول پس از پیروزی انقلاب بهمن 57 که درترکمن صحرا ونیز درمیان نیروهای مترقی سراسر کشور به دوره "کانون و ستاد" ترکمنصحرا مشهور است بطور خستگی ناپذیر درامور مختلف بویژه برنامه های مطالعاتی ونیز در گفتگوها و بحث ها شرکت فعالی داشت.     رفیق سیروس در دوره های پس از پایان دوره "کانون و ستاد ترکمنصحرا" نیز  به فعالیت های متناسب با ویژه گی های شرایط شکل گرفته روی آورده و ادامه میدهد. ولی دستگیر شد و در رابطه با حکم سنگین دادگاه اول پدر عزیز و نون آور خانواده را متاسفانه از دست داد.  ولی با حکم دادگاه تجدید نظر بمدت هفت سال درد و رنج شکنجه و زندان جمهوری اسلامی را تحمل نمود. 

سیروس پس از رهایی از زندان با اینکه در 1366 ازدواج کرد وتشکیل خانواده داد پدر دو پسر می شود. او ضمن کار برای تامین معیشت برای تحصیل و فعالیت در راه بهروزی ترکمن ودیگر مردمان کشورمان هیچ فرصتی را از دست نداد. او دوره عالی تحصیلات  را در دانشگاه پیام نور گنبد با نوشتن پایاننامه ای درباره ترک زبان پارسی سرا به اتمام میرساند.

سیروس بابایانی در روز 13 دسامبر 2023  برابر با 22آزر 1402 از میان رفته برای همیشه چشم به جهان می بندد.

یادش گرامی و ماندگار باد

سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمن صحرا

16دسامبر 2023- 25آزر 1402 

- یادنامه دیگری بیاد زنده یاد سیروس بابایانی:  چه تلخ است  شنیدن از دست دادن یک عزیز، یک یار قدیمی، یک دوست، از سیروس بابایانی می گویم، دوستی که بهترین دوران زندگیش را به خاطر عدالت خواهی و آزادگی  به خاطر آرامش مردمش شکنجه شد و سالیان سال در زندان محبوس ماند. بعد از رهایی از زندان علیرغم فشارهای اقتصادی پای بندی به آرمانش را رها نکرد و با وجود تمام مشقات زندگی به دانش آموزی و تحقیق در امور اجتماعی و تاریخی مردمش همت گماشت. اما امروز او دیگر درمیان ما نیست، اما نام او در تاریخ مبارزات خلق تورکمن ماندگار خواهد بود. 

یاد و خاطره سیروس را گرامی می داریم وبه خانواده و نزدیکانش صمیمانه تسلیت می گوییم.

*از کانال تلگرامی " سو" که بتاریخ 16دسامبر 2023 درج شده

 -یادنامه  درسوگ سیروس بابایانی عزیز! فعال سیاسی -فرهنگی تورکمن15 دسامبر 2023 ، گفتنی زیاده ولی غم آنقدر گلویم را فشرده که نمی تونم حرفامو جمع کنم- سیروس عزیزی که در روزهای اوج جنبش تورکمن سرشار از انرژی و نیرو بود وبه همه روحیه می داد… سیروس از دم تیغ جلادان اعدام دهه شصت نجات یافت، در کارهای فرهنگی و تحقیقات تاریخی همیشه پیشقدم بود… ولی چه میشه کرد ظالم فلک اونو از ما گرفت

ما این سوگ را به خانواده بابایانی، به پسرش و دخترش تسلیت می گوییم.

آ. گلی ، از طرف مرکز مطالعات تورکمن 15 دسامبر 2023

*برگرفته از سایت مرکز مطالعات ترکمن

هیچ نظری موجود نیست: