۱۴۰۲ آذر ۱۳, دوشنبه

اظهارات دکتر سارلی وامام جمعه آق قلا درباره شهرک سازی دریوُلما

شهرک سازی درآق قلا را طرحی تنش زا می دانم

پایگاه خبری اولکامیز – خبر شهرک سازی در یلمه خندان آق قلا سوژ ه داغ رسانه ها شده است دراین باره از دکتر ارازمحمد سارلی؛ نویسنده و استاد دانشگاه خواستیم که دیدگاه خود را به صورت شفاف اعلام کنند

وی درپاسخ به سئوال اولکامیز متن کوتاه و پربار ذیل را ارسال نمود که در پی می آید:

اختصاص ۷۰۰ هکتار از اراضی اطراف یلمه خندان برای ساخت شهرک جدید، چالش بزرگی است.

مخالفت به حق مردم آق قلا با این طرح به طرق مختلف هم به اطلاع استاندار و هم دیگر مقامات رسیده است.

این طرح هم فاقد توجیه فنی وساختاری می باشد و هم نقل قول از مدیرکل بنیاد مسکن مبنی از اسکان دادن غیر بومی ها به میزان دو سوم، به چالش ها دامن زده، و موجبات نگرانی ترکمنان گردیده است.

طبعا، جلوی ضرر را از هر کجا بگیرند، به نفع آحاد مردم است. حقیقت آن است که استان گلستان، سالهاست ظرفیت مهاجر پذیری را ندارد و طرح اسکان غیر بومی ها در این استان، به معنی تشویق مهاجرت بیشتر بوده و ایده ای غیر کارشناسی و در تعارض با اولویت های زیست محیطی و اجتماعی استان است و بالقوه تنش آفرین می باشد.

توصیه می شود، مدیر کل بنیاد مسکن، از مشاوران خبره ترکمن بهره ببرد تا موجب اتخاذ تصمیمات غیر حرفه ای و تبعات منفی ناشی از آن نگردد.% www.ulkamiz.ir ،  لینک کوتاه خبرhttps://www.ulkamiz.ir/?p=31417

 مخالفت امام جمعه آق قلا با شهرک سازی در یلمه خندان

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی: از روز جمعه با ایجاد کمپین توسط فعالان اجتماعی آق قلا بحث شهرک سازی یلمه خندان وارد فاز جدیدی شده است. مردم شهرستان آق قلا و ترکمن صحرا در برابر این طرح جنجالی و چالش برانگیز مخالفت های گسترده خود را درفضای مجازی اعلام کرده اند و به آن حساس شده اند.

دراین باره با عبدالحی آخوند میرزاعلی گفتگویی کوتاه انجام دادیم تا نظر ایشان را جویا شویم .

امام جمعه آق قلا درگفتگو با اولکامیز در باره پروژه شهرک سازی در یلمه خندان گفت: بنده اشرافیت کامل نسبت به این موضوع ندارم ولی دراین باره جمعی از مردم روستای یلمه خندان نزد من آمدند و دغدغه ها ومشکلات خود را مطرح کردند.
 
وی در پاسخ به سئوال اولکامیز که قرار است به گفته مدیر کل بیناد گلستان یک سوم شهرک به افراد بومی و دو سوم آن به غیر بومی ها داده شود گفت: اگر قرار باشد که یک سوم را به مردم شهرستان آق قلا و دو سوم را به سایر هم استانی ها داده شود با این کار مخالفیم و آن را به هیچ وجه عقلانی نمی دانیم .

آخوند میرزاعلی افزود: مراتع متعلق به دولت است ولی دولت به روستاهایی که در نزدیک مراتع هستند امتیازاتی می دهد. در مواردی هم دولت می تواند دخل و تصرف داشته باشد مثلا در سالهای گذشته دیدیم که  ۳۰ هکتار از مراتع سلاق یلقی – سقر یلقی را  ساخت بوستان چهار هزار شهید استان گلستان واگذار شد.
 
امام جمعه آق قلا اظهار داشت: دربحث شهرک سازی باید اولویت مردم شهرستان باشد. اگر احیانا واحدهای مسکونی اضافه باشد آن بحث دیگری است ومی توانند به فروش برسانند.

آخوند میرزاعلی بار دیگر درپاسخ به این سئوال اولکامیز که به گفته حسینی مدیر کل بنیاد انقلاب اسلامی در گفتگو با ایرنا که اعلام کرده  از۱۲هزار واحد مسکونی ۴ هزار به مردم شهرستان آق قلا وبقیه واحدها به سایر مردم استان گلستان اختصاص داده شود اظهار داشت: این موضوع را نمی پذیریم و آن را عقلانی نمی دانیم. % ۱۴۰۲-۰۹-۱۲ www.ulkamiz.ir، لینک کوتاه خبرhttps://www.ulkamiz.ir/?p=31406

هیچ نظری موجود نیست: