۱۳۸۷ تیر ۲۳, یکشنبه

رویدادها و نظرها

اتحادیه ی کشورهای مدیترانه ، آیا ممکن است ضرری را متوجه اتحادیه اروپا نماید؟

آیا نقش فرانسه پوزیسیون انگلستان در اتحادیه ی اروپا را تداعی می کنند ؟

نخستین اجلاس اتحادیه ی مدیترانه امروز یکشنبه ۱۳ ژوئیه درپاریس آغاز می شود. فرانسه درحال حاضر ریاست نوبتی 6 ماهه ی "اتحادیه ی اروپا" را دارد که حدود یکماه پیش شروع شد. ابراز حساسیت صدراعظم آلمان خانم آنگللا مرکئل نسبت به نقش فعال فرانسه درشکل گیری اتحادیه ی مدیترانه برای بسیاری ها برخورد انگلستان با اتحادیه ی اروپا را تداعی نمود. درهرحال هنوز برای نتیجه گیری نهائی دراین مورد زود است. ولی درنظر باید داشت که دو دوره ی قبل وقتی که ریاست نوبتی 6 ماهه ی "اتحادیه ی اروپا" را آلمان داشت، توجه عمده ی این کشور به برخورد جمهوری های" آسیای مرکزی" نسبت به "حقوق بشر" معطوف شد.

در رابطه با موضوع توجه خوانندگان به دو مطلب زیر جلب می شود.

مدیریت "ایل گویجی" نشریه ی کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن

2008-07-13 / 23 تیرماه 1387

-------------------------------------------------------------------

دیدار رهبران خاورمیانه دراجلاس مدیترانه

*- منبع : bbcيکشنبه 13 ژوئيه 2008 - 23 تیر 1387

رهبران اسرائیل وفلسطینیان، درآستانه گشایش اجلاس اتحادیه مدیترانه درپاریس دیدار کردند. این اتحادیه، امروز یکشنبه با حضور رهبران چهل و سه کشور جهان تشکیل می شود.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و میزبان این اجلاس، گفت هدف از تشکیل اتحادیه مدیترانه این است که فضایی ایجاد شود تا مردم منطقه در آن، به جای جنگ، به همدیگر عشق بورزند.

آقای سارکوزی بار دیگر برتعهد فرانسه و اتحادیه اروپا در کمک به دست یافتن منطقه به صلح تاکید کرد.

اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل ومحمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درآستانه این اجلاس باهم دیدار کرده اند.

آقای اولمرت پس ازاین دیدار گفته است اسرائیل و فلسطینیان، هیچگاهی تا این حد به صلح نزدیک نبوده اند.

دراجلاس اتحادیه مدیترانه، موضوعاتی چون خشونتهای منطقه ای، مهاجرت وآلودگی محیط زیست بررسی می شود.

اتحادیه مدیترانه که نخستین اجلاس خود را روز یکشنبه ۱۳ ژوئیه درپاریس آغاز می کند، کشورهایی با جمعیت مجموعی بیش از ۷۵۰ میلیون نفر را دربرمی گیرد.

فرانسه می گوید این اتحادیه تازه تاسیس، "نسیم امید" را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد. به نظر می رسد پیشرفت هایی نیز در این زمینه به‌آمده است. آقای سارکوزی روز گذشته (شنبه ۱۲ ژوئیه) اعلام کرد که سوریه و لبنان موافقت کرده اند روابط دیپلماتیک خود را ازسر گیرند و سفارتخانه های خود را در دمشق و بیروت بازگشایی کنند.

این دو کشور، پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ میلادی، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. آقای حریری درحمله ای کشته شد که به ادعای دولت لبنان، سوریه در آن دست داشته است.

نیکولا سارکوزی همچنین ازرهبر سوریه خواست تا با استفاده از روابط خود با ایران، به حل بحران هسته ای این کشور کمک کند.

'نسیم امید'

خبرنگاران می گویند به نظر می رسد اتحادیه مدیترانه، در ابتدای کار، اهدافی معتدل و کاربردی، مانند مهار آلودگی در دریای مدیترانه و گسترش کاربرد انرژی خورشیدی را برای خود برگزیده است.

انتظار نمی رود مسائل بحث برانگیز تری مانند تروریسم و صلح درخاورمیانه، دربیانیه پایانی اتحادیه مدیترانه مطرح شود.

برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه، روزشنبه گفت که با تشکیل این اتحادیه، "نسیم امید"درخاورمیانه بوجود آمده است.

او درعین حال گفت: با تاسف باید بگویم که مذاکره میان اسرائیل و فلسطینیان، هنوز در دستور کار اجلاس نیست.

2 > ------------- > «نزدیکی بی سابقه اسرائیل و فلسطینی ها به صلح» میترا فرهمند (اسراییل)

*- منبع: سایت رادیو فردا

اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در پاریس گفت: « اسرائیل و فلسطینی ها هرگز به این اندازه تا دستیابی به پیمان صلح نزدیک نبوده اند

آقای اولمرت این نظر را، در پی دیدار وگفت و گوهایش با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در پاریس اعلام کرد.
ایندورهبرخاورمیانه درجمع دیگر سران کشورهای اتحادیه اروپاوحوزه دریای مدیترانه دراجلاس پاریس حضور دارند.
درنشست سران کشورهای حوزه دریای مدیترانه ، برنارکوشنر وزیر امورخارجه فرانسه، دوران کنونی رابرای خاور میانه «زمان امید» نامید.

اهود اولمرت و محمود عباس، رهبران اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطينی درديدار يکشنبه خود درپاريس، بر لزوم پيشبرد تلاش ها برای رسيدن به پيمان نهايی صلح تا پايان سال جاری ميلادی تاکيد کردند.

اهود اولمرت و محمود عباس با يکديگر به کاخ اليزه رسيدند و مورد استقبال نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، قرارگرفتند. رييس جمهوری فرانسه همچنين دربخشی ازنشست اولمرت- عباس حضورداشت.

ديدار رهبران اسرائيل و فلسطينی درحاشيه اجلاس رهبران حوزه دريای مديترانه که با ميزبانی رييس جمهوری فرانسه از يکشنبه در پاريس کارخود را آغازکرده، صورت گرفت.

اهود اولمرت و محمود عباس، رهبران اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطينی درديدار يکشنبه خود درپاريس، بر لزوم پيشبرد تلاش ها برای رسيدن به پيمان نهايی صلح تا پايان سال جاری ميلادی تاکيد کردند.

نبيل ابورودينه، يک مشاورمطبوعاتی محمود عباس در آستانه ديداريکشنبه رهبران اسرائيل و فلسطينی، در پاريس گفت: «آقای عباس خواهان سرعت بخشيدن به مذاکرات مرحله نهايی صلح خواهد شد زيرا زمان بسرعت می گذرد

نبيل ابورودينه گفت: «همه موضوع های حادی که درمذاکرات بررسی می شوند، به راه حل نرسيده اند و بايد برای آنها تصميم گيری شود».

او تاکيد کرد که «تضاد عميق ديدگاه ها به قوت خود باقی است وهيچ موضوعی فيصله نيافته است

وی افزود: «بايد تلاش بيشتری ازسوی آمريکا و جامعه جهانی برای سرعت دادن به حرکت موتور صلح اسرائيلی- فلسطينی به عمل آيد و از کشانده شدن منطقه به سوی هرج ومرجی که قابل کنترل نباشد، جلوگيری گردد

مهمترين موضوع های مورد بحث اهود اولمرت و محمود عباس عبارت است از : تعيين مرزهای نهایی اسرائيل و کشور مستقل فلسطينی پس ازاستقلال فلسطين، سرنوشت سياسی بيت المقدس، پناهندگان فلسطينی پراکنده درجهان، آينده شهرک های اسرائيلی نشين کرانه باختری، تدابيرامنيتی متقابل، و موضوع آب.

ابورودينه گفت: آقای عباس بارديگر از اهود اولمرت می خواهد که از گسترش شهرک های يهودی نشين کرانه باختری خودداری شود».

رييس جمهوری آمريکا درسفر ماه مه خود به اسرائيل دوباره قول داد که برای رسيدن اسرائيل و فلسطينی ها به پيمان نهائی صلح تا قبل ازآنکه وی کاخ سفيد را در ژانويه ۲۰۰۹ ترک کند، تلاش شود

.

ادامه مذاکرات در آمریکا

هيئت های اسرائيلی و فلسطينی که در مذاکرات مرحله نهایی صلح شرکت می کنند، از سوی کاندولیزا رايس، وزیر امور خارجه آمریکا، به واشینگتن دعوت شده اند، و قرار است روزهای آينده مذاکراتی با حضورآنها در نيويورک و واشینگتن صورت گيرد.

تزيپی ليونی، وزيرامورخارجه اسرائيل و احمد قريع (ابوالعلا) مذاکره کنندگان ارشد از سوی دو طرف، درپاسخ به دعوت خانم رايس در روزهای آينده راهی آمريکا می شوند.

احمد قريع اخيرا گفت: «مذاکرات اسرائيل وفلسطينی ها درهمان نقطه ای که سال ۲۰۰۰ ميلادی در منطقه تابای مصر با شکست روبرو شد، باقی مانده است

احمد قريع درعين حال گفت، می توانيم تا پايان سال ۲۰۰۸ به توافق نهائی دست يابيم.

محمود عباس پيش از ديدار روز یکشنبه با نخست وزيراسرائيل و رييس جمهوری فرانسه، در ايتاليا با سران آن کشور ديدار کرد و خواهان دخالت بيشتر اتحاديه اروپا در امر صلح نهايی اسرائيل و فلسطينی ها شد.

فرانسه که از اول ژوئيه به مدت شش ماه رياست نوبتی اتحاديه اروپا را در دست دارد، می کوشد، صلح اسرائيل و طرف های عربی را سرعت بخشد.

بسياری ازمذاکرات صلح اسرائيل با طرف های عربی در گذشته درخاک آمريکا انجام شده است. پيمان صلح اسرائيل و مصرو پيمان برپایی تشکيلات خودگردان فلسطينی حاصل مذاکراتی فشرده ميان رهبران وقت اسرائيل با اعراب با ميانجی گری روسای جمهوری وقت آمريکا بود.

مذاکرات سياسی پيشين اسرائيل با سوريه نيزعمدتا در خاک آمريکا انجام شد.

سخنان اهود اولمرت برای تلاش برای دستیابی به صلح نهايی با فلسطينی ها در حالی بیان می شود که موقعيت سياسی وی در اسرائيل لرزان شده و پس ازسومين بازجویی پليس اسرائيل از وی در روز جمعه گذشته، به اتهام دريافت پول و بليت های مجانی سفر به خارج، رسانه های اسرائيل فشار برای کناره گيری او را افزايش داده اند.%

هیچ نظری موجود نیست: