۱۳۸۷ مرداد ۱۰, پنجشنبه

آیا اعضای سازمان تجارت جهانی ازحل مسائل خود ناتوان است ؟

گفتگوهای نافرجام اعضای سازمان تجارت جهانی پایان یافت

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، "تأسف عمیق" خود را از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اعلام کرد.

بیشترین اعتراض به جهانی سازی، امسال دراندونزی صورت گرفته است.

درباره‌ی آزادسازی تجارت جهانی دور دیگری ازمذاکرات اعضای سازمان تجارت جهانی در ژنو پایان یافت. اینگونه مذاکرات دوره ای اعضا که به دور دوحه‌ موسوم شده این بار به علت تداوم دفاع بخشی ازاروپا ( به ویژه فرانسه و ایتالیا) ازسیاستهای حمایت‌گرانه‌ از تولیدات کشاورزی خود نا فرجام ماند. یعنی آنها با ملاحظه‌ی منافع و رأی کشاورزان خود و شاغلان وابسته به کشاورزی، نه بر سر کاستن از یارانه‌ها به بخش‌ کشاروزی‌ عقب نشینی‌ کردند و نه حاضر شدند تعرفه‌های گمرکی محصولات کشورهای درحال توسعه را کم‌ نمایند.

ایران، چون هنوز عضو سازمان تجارت جهانی نیست از دور مذاکرات این بار هم همانند دفعات قبل شرکت نکرد.

در رابطه با تعرفه‌های گمرکی، آمریکایی‌ها درموارد‌ی چون پنیه کاری ملاحظه کرده و کوتاه آمدند، وکشورهای چین وهند هم با استناد به سهم بالای کشاورزان درترکیب جمعیت‌ خود اعلام کردند که واردات محصولات کشاورزی به این دو کشور از یک میزان معین که فراتر رفت باید مشمول تعرفه‌های گمرکی تصاعدی بشود تا تولید گرانتر داخلی را دچار اختلال نکند و زندگی میلیونها کشاورز درمعرض تهدید قرار نگیرد.

نکته قابل توجه این دور مذاکرات تنوع صف‌بندیها توجه بود. بطوریکه بر خلاف دفعات پیشین که ‌ آمریکا و اروپا در برابر کشورهای درحال توسعه دو جبهه‌ را تشکیل می‌دادند، این بار تعدادی ازکشورهای درحال توسعه از آمریکا ، چین وهند حمایت می کردند.

ایل گویجی

2008-07-30 / 9 مرداد 1387

---------------------------------

*- در رابطه با سوالات بالا دقت علاقمندان را به دو مطلب زیر جلب می شود.

1 - فایل مطلبی از سایت رادیو بی بی سی:

http://www.bbc.co.uk/persian/ business/story/2008/ 07/080730_nh-dismay- wto.shtml

--------------------------------

2 - رادیو دویچه وئله: مذاکرات در ژنو بدون نتیجه پایان یافت. نمایندگان بیش از ۳۵ کشور عضو این سازمان، بیش ازیک هفته در مورد آزادسازی تجارت بین‌المللی با هم مذاکره کردند. این گفت‌وگوها ممکن است پائیز آینده ادامه یابند.

اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو تأسف خود را از شکست گفت‌وگوها بیان کردند. دلیل به بن‌بست‌رسیدن مذاکرات، اختلاف بین ایالات متحده و هند درمورد عوارض گمرکی بخش کشاورزی اعلام شده است. هند درطول گفت‌وگوهای ژنو همواره تأکیدکرد که عوارض واردات محصولات کشاورزی درکشورهائیکه بخش بزرگ جمعیت آنهارا کشاورزان فقیر تشکیل می‌دهند، باید افزایش یابند. آمریکا اما با این نظر مخالف است.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، "تأسف عمیق" خود را از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اعلام کرد. وی گفته که شکست مذاکرات هیچ ارتباطی به اتحادیه اروپا نداشته و نمایندگان این اتحادیه تمام تلاش خود را برای توافق شرکت‌کنندگان انجام دادند. وی معتقد است که به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌توانست اقتصاد جهانی را به حرکت درآورد. باروسو به دیگر اعضا پیشنهاد خواهد کرد که نکات مهم را بازهم بررسی کنند ودرصورت امکان بار دیگر برسر میز مذاکره بنشینند.

سوزان شواب، نماینده ایالات متحده، گفت که گفت‌وگوها به مسیر ناامیدکننده‌ای افتادند. وی ادامه داد که پیشنهاد آمریکا برای کاهش عوارض گمرکی بر محصولات کشاورزی وارداتی، به نفع کشورهای درحال توسعه، هم‌چنان به قوت خود باقی است.

ازهفته گذشته، حدود ۴۰ عضو از ۱۵۳عضو سازمان تجارت جهانی درژنو گرد هم آمده بودند تا"مذاکرات دوحه" را به نتیجه برسانند. توافقات کلی جمعه گذشته (۲۵ ژوئیه)، میان اتحادیه اروپا، آمریکا، هند، چین، برزیل، ژاپن و استرالیا، امیدها را برای پایان خوش این مذاکرات زنده کرد، اما این دورازگفت‌وگوها هم مانند دوره‌های قبل محکوم به شکست شد.


"مذاکرات دوحه" ، سال ۲۰۰۱ درقطر آغازشد. یکی ازهدفهای این گفت‌وگوها، تعدیل عوارض گمرکی، برای آسان‌تر کردن تجارت بین‌المللی است.

دور بعدی "مذاکرات دوحه" احتمالا درپائیز انجام می‌شود.

پ / آ.و.پ / دی ولت ( روزنامه ای در آلمان)

هیچ نظری موجود نیست: