۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

کنفرانس برای گسترش آگاهی از ارزشهای ملی ومذهبی

موضوع کنفرانس: میراث ابوحنیفه، ونقش آن درگفتگوی تمدن ها


اعلام شده که درکنفرانس میراث امام اعظم اهل سنت وجماعت درشهر دوشنبه، حدود 500 نفر دانشمند و پژوهشگر اسلام شناس از 47 کشور شرکت دارند.

رئیس جمهور تاجیکستان درمراسم افتتاح :

تاجیکستان تلاش دارد به "یک کشور معاصر ومتمدن" مبدل شود و

همزمان مردم این کشور از ارزشهای ملی و مذهبی خود آگاه باشند

صحبتهای رئیس جمهور تاجیکستان درمراسم افتتاح کنفرانس بین المللی "میراث ابوحنیفه ونقش آن درگفتگوی تمدنها" توجه ها را به دو نکته معطوف می دارد:

یکی مقایسه ی شیوه ی برخورد دو جمهوری شوروی سابق یعنی ترکمنستان و تاجیکستان با "ارزشهای ملی و مذهبی خود" در دوره ی پس از پایان "دوره ی جنگ سرد" و کسب استقلال که رژیم نیازوف با تألیف کتاب "روحنامه" سعی کرد نقش رهبر روحانی را هم درانحصار خود داشته باشد.

دومی مقایسه ی گذشته ی سه کشور ایران، افغانستان وتاجیکستان وفارس زبانهای آنها درسه دوره ی استعمار، امپریالیزم و جنگ سرد. وشیوه های بهره گیریهای آنها از عنصر دین ومذهب در زندگی شخصی وامر حکومتی (رژیم سیاسی).

برای علاقمندان به موضوع ، در زیر خلاصه ی سه گزارش از یک منبع درج می گردد.

ایل گویجی

ششم اکتوبر 2009 - 14 مهر 1388

------------------------------------------------------------

افتتاح کنفرانس بین المللی "میراث ابوحنیفه ونقش آن درگفتگوی تمدنها" درشهر 2 شنبه

بی بی سی - دوشنبه 05 اکتبر 2009 - 13 مهر 1388

رییس جمهور تاجیکستان پیشنهاد کرده است که کشورهای پیشرفته اسلامی پنج درصد درآمد خود را برای توسعه کشورهای در حال رشد مصرف کنند.

این مطلب روز دوشنبه 5 اکتبر درمراسم افتتاح کنفرانس بین المللی "میراث ابوحنیفه ونقش آن درمکالمه تمدن ها" در شهر دوشنبه اعلام شد.

امامعلی رحمان در این همایش خواستار "وحدت همه کشورهای مسلمان نشین" شد. برای بار نخست در تاجیکستان، یک مراسم دولتی امروز با قرائت سوره ای از قرآن شروع شد.

سپس، امامعلی رحمان نیز برای بار نخست گردهم آمدگان را با "السلام علیکم و رحمت الله و برکاته" خیر مقدم گفت.

آقای رحمان در سخنرانی خود در باره ضرورت بزرگداشت 1310 سال ولادت امام اعظم یا ابوحنیفه نعمان ابن ثابت، رهبر مذهب حنفی اظهار نظر کرد.

سال امام اعظم – تبلیغ حنفیه؟

هرچند امامعلی رحمان در سخنرانی خود تاکید کرد که اعلام سال بزرگداشت امام اعظم هرگز معنی تبلیغ آیین حنفیه نیست، برخی منتقدان این اظهار او را مورد تردید قرار می دهند.

به گفته آنها، اگر این ادعاها درست بود، پس چرا در تاجیکستان فعالیت گروههای دیگر اسلامی، نظیر "جماعت تبلیغ"، "سلفی" و غیره ممنوع اعلام شده و پیروان آنها مورد مجازات قرار می گیرند.

منتقدان همچنین از آن چه "ایجاد محدودیتها در زمینه آزادیهای مذهبی" می نامند، اظهار نگرانی کرده و می گویند که مورد اجرا قرار گرفتن قانون جدید ادیان در این کشور این مشکلات را بیشتر کرده است.

طبق مقررات این قانون، قرار است تا آخر سال جاری کلیه مساجد کشور دوباره ثبت نام شوند و مسئولین برخی از آنها از ایجاد موانع ساخت و ساز در این زمینه نیز خبر می دهند.

از سوی دیگر، روز 5 اکتبر با شرکت امامعلی رحمان در شهر دوشنبه مراسم پایه گذاری مسجدی جدید برای 150 هزار نفر و یک دانشگاه اسلامی برگزار شد. این مسجد که با سرمایه دولت قطر ساخته می شود، بزرگترین مسجد جامع در قلمرو آسیای مرکزی خواهد بود.

آقای رحمان در این مراسم گفت که "جوهر تعلیمات همه دین های جهانی، از جمله دین مبین اسلام عبادت به پروردگار است. عبادتگاه را خانه خدا نیز می نامند و آن برای انسان با ایمان و تقوی دار، پاکیزه ترین مکان می باشد."

بر مبنای قانون اساسی، تاجیکستان یک کشور سکولار است و مسایل دین از دولت جدا اعلان شده اند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/10/091005_ez_abuhanifeh_conference.shtml

------------------------------------------------------------------

*- دوضمیمه:

1 - امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، درماه سپتامبر سال گذشته، سال 2009 را "سال تجلیل از 1310 سالگی ابوحنیفه نعمان بن ثابت" اعلام کرد، اما منتقدان می گویند این اقدام دولت دارای انگیزه های سیاسی است.

به اعتقاد آنها، دولت در تلاش جاری کردن فرهنگ مذهبی، بخصوص مذهب حنفی است و تلاش دارد تا این فرقه را به یک ایدئولوژی سیاسی درتاجیکستان تبدیل بدهد.

.....................................

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/04/090409_ag_emam_azam.shtml

--------------------------------------------------------------

2 - 'اصول دموکراسی' درتعالیم پایه گذار فقه حنفی

درمحفلی درفرهنگستان علوم تاجیکستان کتب جدید پژوهشگران وتاریخ نویسان ایرانی، افغان، هند وتاجیک در مورد زندگی نامه و فعالیت امام اعظم ابوحنیفه، پایه گذار مکتب فقه حنفی، معرفی شد.

نعمان ابن ثابت، موسوم به ابوحنیفه ومشهور به امام اعظم، پایه گذار فقه حنفی، ازشعبه های اصلی فقه اهل سنت است.

ابو حنیفه در سال 80 هجری در کوفه متولد شد ودرسال 148 هجری وفات یافت و از او به عنوان یکی از "تابعون" یاد می شود، یعنی کسانی که در طول حیات خود، بابرخی صحابه های پیامبر اسلام ملاقات کردند و احادیثی را مستقیما از آنان شنیدند.

بیشتر کتبی که در تاجیکستان درباره امام اعظم انتشار یافته به خط سیریلیک نشر شده و کتاب عسکرعلی رجب اف با عنوان "نقش امام اعظم در فرهنگ آسیای مرکزی" به زبانهای انگلیسی و روسی نیز منتشر شده است.

شرکت کنندگان در این محفل در سخنرانی های خود با تاکید بر نقش امام اعظم در تاریخ اسلام گفتند که آموزش آثار علمی و اخلاقی امام ابوحنیفه از باعث ازمیان رفتن اختلافات بین گروهها و فرفه های متفاوت مذهبی میشود.

..................

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/04/090409_ag_emam_azam.shtml

- منبع: بی بی سی- جمعه 02 اکتبر 2009 - 10 مهر1388

------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: